مجله پزشکی

اشتراک گذاری

سرطان زبان

سرطان زبان نوعی سرطان سر و گردن است. سرطان هایی که سر و گردن را درگیر می‌ کنند چندان شایع نیستند. افراد مبتلا به این نوع سرطان معمولا در مراکز تخصصی توسط تیمی‌ از متخصصان مراقبت های بهداشتی درمان می‌ شوند. این بیماری نوعی سرطان است که از سلول‌ های زبان شروع می‌ شود و می‌ تواند باعث ایجاد ضایعات یا تومور در زبان شما شود. خوشبختانه روش های جراحی سرطان زبان به طرز قابل توجهی این نوع از سرطان را درمان می کند. دکتر سعید سهراب پور در این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده اند.

سرطان زبان - دکتر سهراب پور

درمان شما به مرحله سرطان و اینکه آیا قسمت جلویی یا پشتی زبان تحت تأثیر قرار گرفته است، بستگی دارد. درمان همچنین به سلامت عمومی ‌شما وابسته است. پزشک یا پرستار متخصص شما بهترین درمان و عوارض جانبی احتمالی را برای شما توضیح خواهد داد. هدف جراحی سرطان زبان این است که در آن سرطان را درمان کنند، در حالی که کمترین آسیب ممکن به زبان و گلو وارد شود. پزشکان شما نیز سعی می‌ کنند در صورت امکان ظاهر شما را تغییر ندهند.

ممکن است یک یا ترکیبی از درمان ها را داشته باشید. اگر کانسر زبان کوچک و در مراحل اولیه دارید، ممکن است تنها با جراحی یا رادیوتراپی درمان شوید. اگر این بیماری بزرگتر و گسترش یافته تر بوده یا به غدد لنفاوی یا غدد پاروتید گسترش یافته است، ممکن است ترکیبی از جراحی و رادیوتراپی داشته باشید. ممکن است تحت شیمی درمانی نیز قرار گیرید. برخی افراد شیمی درمانی و رادیوتراپی را با هم انجام می‌ دهند.

کانسر زبان تقریباً ۲ تا ۴ درصد از تشخیص های سرطان در ایالات متحده را تشکیل می‌ دهد. این سرطان سلول‌ های سطح زبان را تحت تأثیر قرار می‌ دهد و می‌ تواند در هر قسمتی از زبان از جمله در دهان یا گلو رخ دهد. این شکل از سرطان مدت هاست که با مصرف زیاد الکل و سیگار کشیدن مرتبط است.

با این حال، تعداد فزاینده ای از موارد به ویروس پاپیلومای انسانی، که به عنوان HPV نیز شناخته می‌ شود، نسبت داده می‌ شود. سرطان های زبان ناشی از HPV معمولاً 10 تا 15 سال پس از مواجهه اولیه با ویروس رخ می‌ دهد و اغلب افراد را در سنین پایین تر از سایر سرطان های دهان تحت تأثیر قرار می‌ دهد. مانند هر سرطان دیگری، تشخیص زودهنگام و درمان این بیماری، احتمال نتیجه مطلوب را افزایش می‌ دهد.

علائم سرطان زبان

در مراحل اولیه این بیماری، به خصوص با سرطان در پایه زبان، ممکن است متوجه هیچ علامتی نشوید. شایع‌ ترین علامت اولیه این نوع از سرطان ، زخمی روی زبان است که خوب نمی‌ شود و به راحتی خونریزی می‌ کند. همچنین ممکن است متوجه درد دهان یا زبان شوید.

علائم کانسر زبان اغلب بدون درد و غیر اختصاصی است. ممکن است احساس سرماخوردگی مداوم داشته باشید یا فقط فکر کنید که زخمی در دهان دارید که از بین نمی‌ رود. به دلیل این علائم غیر اختصاصی و اغلب بدون درد است که این بیماری و سایر اشکال سرطان دهان اغلب تا مراحل آخر شناسایی نمی‌ شوند.

علائم سرطان زبان بسته به اینکه قسمت جلویی یا پشتی زبان تحت تأثیر قرار گرفته باشد متفاوت است. آن ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • توده یا زخم صورتی مایل به خاکستری در کنار زبان
  • درد زبان
  • گلو درد
  • مشکل در بلع یا جویدن
  • مشکل در حرکت زبان
  • احساس می‌ کنید توده ای در گلو دارید
  • صدا تغییر می‌ کند
  • گوش درد ارجاعی
  • لکه یا زخمی‌ روی زبان که خوب نمی‌ شود
  • لکه قرمز یا سفید روی زبان که از بین نمی‌ رود
  • خونریزی غیر قابل توضیح از زبان
  • درد یا مشکل در حرکت دادن فک یا زبان
  • احساس جسم خارجی یا درد در پشت دهان یا گلو

اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی شوید. مانند بسیاری از انواع سرطان، تشخیص زودهنگام برای پیش آگهی طولانی مدت شما بسیار مهم است. این علائم می‌ تواند ناشی از شرایطی غیر از سرطان باشد. اما مهم است که آنها را توسط پزشک یا دندانپزشک خود بررسی کنید. سرطان زبان زمانی که به موقع تشخیص داده شود با موفقیت بیشتری قابل درمان است. ما اطلاعات بیشتری در مورد درمان این بیماری داریم.

 

اگه علائم فوق را داری هنوز دیر نشده فرم تماس زیر رو پر کن تا یک نوبت برای مشاوره و معاینه با دکتر سهرابپور دریافت کنی!!

انواع سرطان در زبان

کانسر زبان می‌ تواند در جلوی زبان رخ دهد که به آن “سرطان زبان دهان” می‌ گویند. یا ممکن است در پایه زبان، نزدیک جایی که به پایین دهان شما می‌ چسبد، رخ دهد. به این “سرطان دهان و حلق” می‌گویند.

انواع سرطان زبان

کارسینوم سلول سنگفرشی شایع ترین نوع سرطان زبان است. این نوع سرطان در نواحی زیر رخ می‌ دهد:

  • روی سطح پوست
  • در پوشش داخلی دهان، بینی، حنجره، تیروئید و گلو
  • در پوشش مجاری تنفسی و گوارشی
  • تمام این قسمت های بدن با سلول های سنگفرشی پوشیده شده اند.

انواع مختلفی از سرطان در زبان رشد می‌ کنند، اما کارسینوم سلول سنگفرشی شایع ترین آن است. سلول های سنگفرشی سلول های نازک و مسطحی هستند که دهان و سایر اندام ها را می‌ پوشانند.

چه عواملی باعث سرطان زبان می‌ شوند؟

برخی افراد بدون هیچ عامل خطری به این بیماری مبتلا می‌ شوند. این سرطان در گروه های سنی بالاتر از ۴۰ سال به بالا شایع تر هستند، اگرچه ممکن است در افراد جوان نیز دیده شود. در مردان دو برابر شایع تر است. سایر عوامل خطر در ادامه ذکر شده اند.

علل سرطان زبان

علت سرطان زبان ناشناخته است. با این حال، رفتارها و شرایط خاصی می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد، از جمله:

  1. مصرف تنباکو: استعمال تنباکوی دودی (سیگار، سیگارهای بسته و پیپ) و استعمال تنباکوی بدون دود ( تنباکوی جویدنی) بسیار خطرآفرین هستند. تنباکو حاوی مواد کارسینوژن است که می‌تواند سلول‌های زبان را آسیب بزند.
  2. مصرف الکل: مصرف سنگین الکل، به ویژه زمانی که با مصرف تنباکو همراه باشد، عامل خطر بزرگی برای سرطان زبان است. الکل می‌ تواند سلول‌ های دهان را تحریک و آسیب بزند و آنها را به تغییرات سرطانی حساس ‌تر کند.
  3. بی ‌توجهی به بهداشت دهان: تحریک مزمن زبان به دلیل بهداشت دهان نامناسب ، از جمله کمبود مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ، می ‌تواند منجر به توسعه سرطان زبان شود. تحریک از دندان‌ های تیز یا شکسته، دندان‌های مصنوعی نامناسب یا پر کردن‌های دندان نیز می‌تواند موجب این امر شود.
  4. سابقه خانوادگی سرطان زبان یا سایر سرطان های دهان
  5. سابقه شخصی برخی از سرطان ها، مانند سایر سرطان های سلول سنگفرشی
  6. رژیم غذایی نامناسب (شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات خطر ابتلا به سرطان های دهان و کانسر زبان را افزایش می‌ دهد)
  7. کانسر زبان نیز در مردان مسن تر از زنان یا افراد جوان تر شایع تر است. سرطان های دهان منبع مورد اعتماد بیشتر در افراد بالای ۵۵ سال دیده می‌شود.
  8. آلوده شدن به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). این مورد یک بیماری مقاربتی است HPV 16 و HPV 18 خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می‌ دهند.

ارتباط سرطان زبان و غدد لنفاوی گردن

سرطان زبان و غدد لنفاوی گردن ارتباطی نزدیکی دارند، زیرا ممکن است هر دو به طور همزمان یا پیاپی ایجاد شوند. زمانی که سرطان دهان به غدد لنفاوی ناحیه گردن انتقال پیدا کند، سرطان لنفوم یا لنفوما ایجاد می شود. این عارضه به دو نوع لنفوم هاجکین و غیر هاجکین شناخته می‌شود. در این حالت انتهای پایه زبان و همچنین لوزه‌ها درگیر سلول‌های سرطانی میشوند. هنگامی که سرطان زبان در ناحیه گلو اتفاق می افتد ، اولین علامت می تواند تورم غدد لنفاوی در گردن باشد.
غدد لنفاوی در گردن، به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن ، مسئول جذب باکتری‌ها و ویروس‌ها است. تشخیص لنفوم نیاز به بافت برداری یا بیوپسی از غدد لنفاوی دارد.
در مواردی که سرطان غدد لنفاوی گردن ابتدا ظاهر می‌ شود و سپس به سایر اعضا گسترش می‌یابد، سرطان زبان ممکن است منبع اصلی باشد. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی یا ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است. تشخیص و درمان سرطان زبان و غدد لنفاوی گردن به صورت همزمان و کامل می‌تواند پیشرفت بیماری را کنترل کند و بهبود نتایج درمانی را به دنبال داشته باشد.

تشخیص بیماری

برای تشخیص سرطان زبان، پزشک ابتدا یک سابقه پزشکی می‌ گیرد. او از شما در مورد هر گونه سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان، چه سیگار یا مشروبات الکلی و چه مقدار، و اینکه آیا تاکنون آزمایش ویروس HPV شما مثبت بوده است، سوالاتی را می‌ پرسد.

سپس آن ها یک معاینه فیزیکی از دهان شما برای یافتن علائم کانسر زبان ، مانند زخم های التیام نیافته، انجام می‌ دهند. او همچنین غدد لنفاوی مجاور را برای بررسی تورم بررسی می‌ کند.

علائم سرطان زبان

چندین آزمایش برای کمک به تشخیص سرطان زبان استفاده می‌ شود. این تست ها عبارتند از:

  1. اشعه ایکس از دهان و گلو، از جمله سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) (اشعه ایکس که تصاویر را در مقاطع نازک نشان می‌ دهد).
  2. اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون)، که از مواد رادیواکتیو برای شناسایی فعالیت بیش از حد در یک اندام استفاده می‌ کند. این ممکن است نشان دهنده رشد تومور باشد.

اگر پزشک شما علائمی از سرطان در ناحیه زبان ببیند، از ناحیه مشکوک به سرطان بیوپسی می‌ کند. بیوپسی برشی رایج ترین نوع بیوپسی است. در این نوع بیوپسی، پزشک شما یک قطعه کوچک از سرطان مشکوک را برمی‌ دارد. این کار معمولاً تحت بی حسی موضعی در مطب پزشک انجام می‌ شود.

به جای بیوپسی برش، پزشک ممکن است نوع جدیدتری از بیوپسی به نام بیوپسی برس را انجام دهد. در این بیوپسی، آنها یک برس کوچک را روی ناحیه مشکوک به سرطان می‌ پیچند. این باعث خونریزی جزئی می‌ شود و به پزشک اجازه می‌ دهد تا سلول ها را برای آزمایش جمع آوری کند.

سلول های هر نوع بیوپسی برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌ شود. اگر سرطان زبان دارید، پزشک ممکن است سی تی اسکن یا ام آر آی انجام دهد تا ببیند عمق آن چقدر است و تا چه حد گسترش یافته است

  • بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف. یک سوزن نازک به توده تومور وارد شده و نمونه ای با مکش به داخل سرنگ کشیده می‌ شود.
  • بیوپسی برشی یک نمونه با چاقوی جراحی (چاقوی جراحی) برداشته می‌ شود.
  • بیوپسی پانچ یک تیغه دایره ای کوچک ناحیه گردی از بافت را از بین می‌ برد.

مراحل کانسر زبان 

این بیماری بر اساس مراحل و درجات طبقه بندی می‌ شود. مرحله نشان می‌ دهد که سرطان زبان چقدر گسترش یافته است. هر مرحله دارای سه طبقه بندی بالقوه است:

  • T به اندازه تومور اشاره دارد. تومور کوچک T1 و تومور بزرگ T4 است.
  • N به این اشاره دارد که آیا سرطان به غدد لنفاوی گردن گسترش یافته است یا خیر. N0 به این معنی است که سرطان گسترش نیافته است، در حالی که N3 به معنای گسترش آن به بسیاری از غدد لنفاوی است.
  • M به این اشاره دارد که آیا متاستاز (رشد اضافی) در سایر اعضای بدن وجود دارد یا خیر.

درجه سرطان به میزان تهاجمی بودن و احتمال انتشار آن اشاره دارد. سرطان زبان می‌ تواند در سه سطح موجود باشد:

  • کم (با رشد آهسته و بعید است گسترش یابد)
  • در حد متوسط
  • بالا (بسیار تهاجمی و احتمال انتشار زیاد)

نتایج آزمایش‌ های شما به پزشکان شما کمک می‌ کند تا در مورد اندازه و موقعیت سرطان و اینکه آیا گسترش یافته است یا خیر اطلاعاتی را به دست آورد. پزشک درجه سرطان را با توجه به اینکه سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ به نظر چطور به نظر می‌ رسند، تعیین می‌ کند. این کار به جراح ایده می‌ دهد که سرطان با چه سرعتی ممکن است رشد یا گسترش یابد. دانستن مرحله و درجه به پزشکان کمک می‌ کند تا بهترین درمان را برای شما برنامه ریزی کنند.

راه های جلوگیری سرطان زبان

شما می‌ توانید با اجتناب از فعالیت هایی که منجر به ایجاد کانسر زبان می‌شوند و با مراقبت از دهان خود، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. برای کاهش این خطر:

  • سیگار نکشید یا تنباکو نجوید
  • مشروب نخورید یا فقط گاهی بنوشید
  • یک دوره کامل واکسن HPV دریافت کنید
  • رابطه جنسی ایمن، به ویژه رابطه جنسی دهانی را انجام دهید
  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید
  • مطمئن شوید که روزانه دندان های خود را مسواک بزنید و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید
  • در صورت امکان هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید

ما می‌ دانیم که بسیاری از موارد سرطان پایه زبان توسط HPV ایجاد می‌ شود. برخی از مواردی که ممکن است شما را کمتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دهد عبارتند از:

  • بسته به سن خود برای HPV واکسن بزنید. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کنید.
  • از تنباکو به هیچ شکلی استفاده نکنید.
  • از مصرف زیاد یا مکر الکل خودداری کنید.
  • مراقب دندان ها و لثه های خود باشید.

سرطان زبان چگونه درمان می‌ شود؟

درمان این بیماری به بزرگی تومور و میزان گسترش سرطان بستگی دارد. ممکن است فقط به یک درمان نیاز داشته باشید یا ممکن است به ترکیبی از درمان ها نیاز داشته باشید.

درمان سرطان زبان

سرطان زودرس دهان که گسترش نیافته است معمولاً با یک عمل کوچک برای برداشتن ناحیه آسیب دیده قابل درمان است. تومورهای بزرگتر معمولاً باید با جراحی به نام جراحی سرطان زبان جزئی برداشته شوند که در آن بخشی از زبان برداشته می‌ شود.

اگر پزشکان یک تکه بزرگ از زبان شما را بردارند، ممکن است تحت عمل جراحی بازسازی قرار بگیرید. در این جراحی، پزشک تکه ای از پوست یا بافت را از قسمت دیگری از بدن شما گرفته شده و از آن برای بازسازی زبان شما استفاده می‌ شود. هدف هر دو عمل جراحی کانسر زبان و بازسازی، برداشتن سرطان و آسیب رساندن به کمترین میزان ممکن به دهان است.

اگر سرطان به غدد لنفاوی شما گسترش یافته باشد، این غدد احتمالاً با جراحی برداشته خواهند شد.

اگر تومور بزرگی در زبان خود دارید یا سرطان گسترش یافته است، احتمالاً باید ترکیبی از عمل جراحی برای برداشتن تومور و تشعشع انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که تمام سلول‌ های تومور برداشته یا کشته می‌ شوند. این می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند خشکی دهان و تغییرات چشایی شود.

پزشکان همچنین ممکن است شیمی‌ درمانی را برای درمان سرطان، همراه با جراحی یا پرتودرمانی را برای درمان این بیماری توصیه کنند.

 برای بررسی علائم و وضعیت سلامتی خود می توانید با شماره ثابت ۰۲۱۸۸۱۹۰۰۳۸ و شماره موبایل  ۰۹۱۰۱۲۴۴۹۵۲ در تماس باشید.

انواع درمان های سرطان در زبان

برای درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به سطح سرطان شما می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این روش ها عبارتند از:

جراحی سرطان زبان

ممکن است از جراحی برای حذف سرطان در مراحل اولیه استفاده شود. گاهی اوقات ممکن است از جراحی لیزر برای سرطان های کوچک استفاده شود. در این نوع جراحی از نور لیزر برای از بین بردن سرطان کمک می‌ گیرند. بسته به جایی که سرطان روی آن است، ممکن است از جراحی برای درمان سرطان های پیشرفته تر نیز استفاده شود.

جراحی سرطان زبان

اگر توده بزرگ است و در قسمت جلوی زبان شروع شده است، ممکن است برای برداشتن بخشی یا تمام زبان نیاز به عمل جراحی داشته باشید. به این عمل ، جراحی سرطان زبان کامل می‌ گویند.

همچنین ممکن است به جراحی ترمیمی نیاز داشته باشید. این زمانی است که جراح از بافت، پوست یا استخوان از جای دیگری در بدن برای بازسازی قسمت هایی که برداشته است استفاده می‌ کند. کنار آمدن با این می‌ تواند بسیار دشوار باشد، اما قبل و بعد از عمل از پشتیبانی برخوردار خواهید بود.

جراح همچنین ممکن است برخی از غدد لنفاوی را از گردن خارج کند. آنها این کار را از طریق بریدگی در گردن انجام می‌ دهند. به این عمل دیسکسیون گردن می‌گویند. کالبد شکافی گردن انواع مختلفی دارد. اگر نیاز به انجام این کار دارید، پزشک توضیح خواهد داد که در شرایط شما چه کاری انجام خواهد داد.

رادیوتراپی

رادیوتراپی از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطان زبان استفاده می‌ کند، در حالی که کمترین آسیب ممکن را به سلول های طبیعی وارد می‌ نمایند. رادیوتراپی ممکن است تنها درمان مورد استفاده برای برخی از سرطان های زبان باشد. همچنین ممکن است برای کاهش احتمال عود سرطان پس از جراحی استفاده شود.

اگر سرطان در پشت یا پایه زبان (اوروفارنکس) شروع شده باشد، ممکن است رادیوتراپی یا رادیوتراپی همراه با شیمی درمانی (شیمی‌درمانی) انجام دهید.

رادیوتراپی از امواج پر انرژی مشابه اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. ممکن است رادیوتراپی داشته باشید:

  • به تنهایی به عنوان درمان اصلی شما یا بعد از جراحی
  • همراه با شیمی درمانی (شیمی رادیوتراپی) به عنوان درمان اصلی شما یا بعد از جراحی
  • برای کمک به تسکین علائم سرطان پیشرفته زبان

رادیوتراپی بخشی از زبان را که تحت تأثیر سرطان قرار گرفته است انجام می دهید. و پزشک ممکن است غدد لنفاوی گردن شما را نیز درمان کند.

معمولاً یک بار در روز، به مدت چند هفته، درمان رادیوتراپی انجام می دهید.

اثرات جانبی رادیوتراپی

رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن می تواند عوارض جانبی متعددی ایجاد کند. این شامل خشکی و درد دهان و تغییرات چشایی است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می‌ کند. ممکن است به جای جراحی شیمی درمانی با رادیوتراپی (شیمی‌درمانی) انجام دهید.

شیمی درمانی نیز گاهی پس از جراحی انجام می‌ شود تا خطر عود سرطان زبان کاهش یابد. یا اگر سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشد یا سرطان در سر یا گردن برگشته باشد، ممکن است شیمی درمانی انجام دهید. شما ممکن است یک داروی شیمی درمانی یا ترکیبی از داروهای مختلف داشته باشید.

شیمی درمانی می‌ تواند سلول های سرطانی را نسبت به درمان رادیوتراپی حساس تر کند. سیس پلاتین رایج ترین داروی شیمی‌ درمانی است که همراه با رادیوتراپی استفاده می‌شود و به داخل ورید تزریق می گردد.

انجام ترکیب شیمی‌ درمانی و پرتودرمانی موثرتر از شیمی‌ درمانی یا رادیوتراپی به تنهایی است، اما می‌ تواند عوارض جانبی شدیدتری ایجاد کند. مهم است که به اندازه کافی خوب باشید تا با عوارض جانبی هر دو درمان با هم کنار بیایید. شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سرطان استفاده می کند. ممکن است شیمی درمانی همراه با رادیوتراپی (شیمی رادیوتراپی) داشته باشید.

شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سرطان استفاده می کند. ممکن است شیمی درمانی همراه با رادیوتراپی (شیمی رادیوتراپی) داشته باشید. شیمی درمانی به رادیوتراپی کمک می کند تا بهتر عمل کند. شما ممکن است شیمی درمانی انجام دهید اگر:

  • پس از جراحی خطر بازگشت سرطان زبان شما بالا باشد
  • اگر سرطان شما به بافت مجاور (سرطان پیشرفته موضعی) یا به سایر قسمت های بدن (سرطان ثانویه یا پیشرفته) گسترش یافته است، به عنوان درمان اصلی شما.

شما معمولاً چند ماه پس از کمورادیوتراپی اسکن PET-CT انجام می دهید. این برای بررسی اینکه آیا غدد لنفاوی شما حاوی سرطان هستند یا خیر. اگر علائم سرطان وجود داشته باشد، معمولاً برای برداشتن غدد لنفاوی جراحی انجام می دهید.

برخی از افراد قبل از درمان اصلی برای کوچک کردن سرطان شیمی درمانی می‌ کنند، اگرچه این خیلی رایج نیست. به این درمان نئو ادجوانت می گویند.

رایج ترین داروی مورد استفاده سیس پلاتین است. شما ممکن است این را با فلورواوراسیل (5FU) داشته باشید. برخی افراد به جای سیس پلاتین کربوپلاتین دارند.

اثرات جانبی شیمی درمانی

عوارض جانبی شیمی درمانی شامل احساس بیماری و مقاومت کمتر در برابر عفونت است. عوارض جانبی شما نیز به دارویی که مصرف می‌ کنید و اینکه آیا آن را با سایر درمان‌ ها مصرف می‌کنید نیز بستگی دارد.

درمان های هدفمند سرطان زبان

داروهای درمان هدفمند با هدف قرار دادن چیزی در داخل یا اطراف سلول سرطانی که به رشد و بقای آن کمک می‌ کند، عمل می‌ کنند. آنها ممکن است فقط در برخی شرایط برای درمان این بیماری در دسترس باشند. ممکن است به برخی افراد به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی آن ها داده شود.

درمان کانسر زبان با دارو

چندین داروی قوی در دسترس هستند که به سلول های سرطانی در سطح مولکولی حمله می‌ کنند. این داروها اغلب در ترکیب با پرتودرمانی یا شیمی‌ درمانی برای درمان سرطان هایی که عود می‌کنند یا به درمان های استاندارد به تنهایی پاسخ نمی‌ دهند استفاده می‌ شوند.

فاکتورهای ریسک سرطان زبان

جراحی سرطان زبان

هنگام مواجهه با این بیماری، ممکن است تحت یک درمان جراحی اولیه قرار بگیرید که برداشتن تمام یا بخشی از زبان است. عمل جراحی معمولاً برای درمان ضایعات بدخیم و پیش بدخیم زبان انجام می‌ شود. اینکه جراحی چقدر گسترده و پیچیده است به محل تومورها روی زبان و وسعت ضایعات بستگی دارد.

این پروسیجر ممکن است پیامدهای قابل توجهی در کیفیت زندگی داشته باشد. این روش ممکن است بر توانایی بیمار در صحبت کردن، خوردن و بلعیدن تأثیر بگذارد. علاوه بر درمان این بیماری، جراحی سرطان ممکن است برای درمان برخی از موارد آپنه انسدادی خواب یا بزرگ شدن غیر طبیعی زبان (ماکروگلوسیا) استفاده شود.

در این راهنما، سه نوع اصلی جراحی سرطان در این ناحیه را بررسی خواهیم کرد:

  • جراحی سرطان زبان جزئی
  • همی-جراحی سرطان زبان
  • جراحی سرطان زبان کامل

جراحی کانسر زبان جزئی

جراحی به مدل جزئی بخشی از زبان را برمی‌ دارد. این یک روش معمول برای سرطان این ناحیه ، به ویژه برای بیماری در مراحل اولیه است. پس از برداشتن بخش سرطانی زبان، جراح برخی از بافت های اطراف را برمی‌ دارد تا سلول های سرطانی را که ممکن است از دست رفته‌ اند، بگیرد.

به طور معمول، بدخیمی در یک سوم جلویی زبان قرار دارد که اغلب اجازه می‌ دهد تا جراحی از طریق دهان انجام شود. گاهی اوقات، تومور ممکن است در ناحیه‌ ای باشد که دسترسی به آن سخت‌ تر است و جراح باید برای بریدن سرطان، برشی در گردن یا فک ایجاد کند.

بسته به پیچیدگی عمل و مقدار زبان برداشته شده، ممکن است به عنوان بخشی از عمل جراحی ترمیمی مورد نیاز باشد. هنگامی که بیش از نیمی از زبان برداشته شود، به این پروسه ، جراحی سرطان زبان ساب توتال گفته می‌ شود.

غذا خوردن بعد از جراحی جزئی ممکن است در چند روز اول پس از جراحی امکان پذیر نباشد. پزشک ممکن است یک لوله تغذیه را مستقیماً به معده بیمار (لوله معده) یا از طریق بینی به معده (لوله بینی معده) وارد کند تا زمانی که تورم در گلو فروکش کند.

همی-جراحی کانسر زبان

زبان یک اندام عضلانی است که به نیمه های آینه ای تقسیم می‌ شود. همیجراحی سرطان زبان یک طرف زبان، یک نیمه جانبی را برمی‌ دارد. در حین جراحی، پزشکان ممکن است تراکئوستومی را نیز انجام دهند و یک سوراخ در پوست ایجاد کنند که اجازه می‌ دهد لوله‌ ای به نای وارد شود تا به تنفس بیمار پس از عمل کمک کند.

جراحی ترمیمی معمولاً به عنوان بخشی از عمل برای بازگرداندن گفتار و ظاهر طبیعی انجام می‌ شود. این ممکن است شامل پیوند پوست باشد که معمولاً از بافت برداشته شده از ران یا بازو برای جایگزینی بافت برداشته شده استفاده می‌ کند.

جراحی سرطان زبان کامل

جراحی به مدل کامل ، برداشتن کامل زبان است. جراحی ترمیمی برای اجازه دادن به بلع و صحبت کردن مورد نیاز است. بدون جراحی ترمیمی، بیمار نمی‌ تواند بدون وارد کردن غذا یا مایعات به ریه‌ های خود آنها را قورت دهد (آسپیراسیون). در برخی موارد، لارنژکتومی‌، که جعبه صدای بیمار (حنجره) را برمی‌ دارد، نیز ممکن است برای جلوگیری از آسپیراسیون لازم باشد. لارنژکتومی از صحبت کردن عادی بیمار جلوگیری می‌ کند.

قبل از جراحی سرطان زبان چه اتفاقی می‌ افتد؟

اول، یک پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می‌ دهد. آنها احتمالاً آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا اسکن MRI را تجویز خواهند کرد. آنها همچنین بیوپسی از زبان شما را انجام خواهند داد. در طول بیوپسی، پزشک شما نمونه کوچکی از بافت را می‌ گیرد و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه آسیب شناسی می فرستد. قبل از عمل جراحی ، پزشک شما لیستی از دستورالعمل های قبل از عمل را به شما می‌ دهد. شما باید این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

در طی جراحی چه اتفاقی می‌ افتد؟

ابتدا، ارائه دهنده شما برای راحتی شما در طول عمل، بیهوشی عمومی را روی شما پیاده می‌ کند. اگر جراحی به شکل جزئی انجام می‌ دهید، جراح بخش بیمار زبان شما را برمی‌ دارد. سپس، برش را با بخیه (بخیه) می‌ بندند. گاهی اوقات، جراح شما یک پیوند بافتی را برای پر کردن سوراخ باقی مانده قرار می‌ دهد.

همانطور که گفته شد، برای جراحی سرطان زبان کامل، جراح کل زبان شما را برمی‌ دارد. آنها زبان شما را با بافتی از جای دیگری در بدن شما بازسازی می‌ کنند. برای اطمینان از جریان خون، جراح شما رگ های خونی باقی مانده را به قطعه جدید بافت متصل می‌ کند.

در برخی موارد، جراح شما می‌ تواند یک زبان جدید ایجاد کند. برای این کار، از ساعد، قفسه سینه یا ران شما پیوند بافت می‌ گیرند. جراح شما می‌تواند در مورد گزینه‌ های شما قبل از جراحی با شما صحبت کند.

محل های شایع سرطان زبان

بعد از جراحی سرطان زبان چه اتفاقی می‌ افتد؟

پس از جراحی ، اکثر افراد باید حدود یک هفته در بیمارستان بمانند. در این مدت، تیم پزشکی شما بهبودی شما را زیر نظر خواهد داشت. همچنین با یک آسیب شناس گفتار و زبان ملاقات خواهید کرد. آنها به شما کمک می‌ کنند بعد از این پروسه دوباره نحوه صحبت کردن و بلع صحیح را یاد بگیرید. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است پرتودرمانی را برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده توصیه کند. این به کاهش خطر عود (بازگشت) کمک می‌ کند.

آزمایش های لازم برای جراحی سرطان زبان

قبل از جراحی، آزمایشاتی برای بررسی تناسب اندام خود دارید و با اعضای تیم درمان خود ملاقات می‌ کنید. شما معمولا صبح روز عمل به بیمارستان می‌ روید. مدت اقامت شما در بیمارستان بستگی به نوع عمل جراحی دارد.

آزمایش هایی برای بررسی آمادگی شما برای جراحی

ممکن است برخی یا همه آزمایش‌ های زیر را داشته باشید:

  • آزمایش خون برای بررسی سلامت عمومی‌ شما و عملکرد کلیه ها
  • آزمایش سواب برای رد برخی عفونت ها
  • نوار قلب برای بررسی سلامت قلب شما
  • تست های تنفسی (به نام تست های عملکرد ریه)
  • اکوکاردیوگرام (آزمایش بدون درد قلب با استفاده از امواج صوتی)
  • رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی سالم بودن ریه های شما
  • آزمایشی برای بررسی عملکرد قلب و ریه در هنگام استراحت و ورزش (به نام تست ورزش قلبی ریوی)

عوارض جانبی جراحی سرطان زبان

عوارض جانبی جراحی سرطان زبان

عوارض جانبی که ممکن است از جراحی سرطان زبان ایجاد شود عبارتند از:

  • مشکل در صحبت کردن، کاهش درک گفتار، از دست دادن گفتار
  • مشکل در بلع
  • تغییر احساسات زبان
  • فیستول های بزاقی، سوراخ هایی هستند که اجازه می‌ دهند بزاق از طریق کف دهان به گردن نشت کند.
  • عفونت ها، زخم هایی که التیام نمی‌ یابند
  • آسپیراسیون، جایی که غذا، مایع یا بزاق به جای معده وارد ریه ها می‌ شود
  • درد
  • خون ریزی
  • نومونی
  • کاهش وزن
  • آسیب به ساختارهای دهانی مجاور
  • مشکلات درمانی، مانند شکست در بازسازی
  • خطرات بیهوشی، از جمله حوادث قلبی ریوی، سکته مغزی یا مرگ
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • انسداد راه هوایی به دلیل تورم
  • پس زدن پوست پیوند شده

مزایای جراحی سرطان زبان چیست؟

جراحی برای این بیماری می‌ تواند به طور موثر سرطان های زبان را درمان کند و درمان اولیه برای سرطان متحرک است. (“زبان متحرک” به بخشی از زبان شما اشاره دارد که آزادانه حرکت می‌ کند.)

روند بهبودی جراحی کانسر زبان

بهبودی پس از جراحی ممکن است زمان ببرد، حتی پس از بازگشت بیمار به خانه. به طور کلی، بهبودی برای جراحی به مدل جزئی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا درد کاهش یابد.

برای کاهش احتمال عفونت پس از فرآیند باید به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه ای شود. همچنین ممکن است بیمار تحت رژیم غذایی نرم قرار گیرد تا از آسیب به ساختار دهان در طول دوران نقاهت جلوگیری شود و گفتار درمانی گسترده برای کمک به او برای بازیابی بخشی از توانایی صحبت کردن توصیه می‌ شود.

دو عامل اصلی ایجاد کننده سرطان زبان مصرف دخانیات و الکل است. این رفتارها پس از تشخیص این که بیمار به این بیماری مبتلا است باید متوقف شود، به ویژه از آنجایی که بیمارانی که سیگار و نوشیدنی را در طول درمان و پس از درمان ادامه می‌ دهند، احتمال عود سرطان را در آنها افزایش می‌ دهد.

مراجعه به پزشک

بعد از درمان قرار ملاقات های منظم برای پیگیری دارید. این ملاقات ها ممکن است چندین سال ادامه داشته باشند. همچنین ممکن است قرار ملاقات های منظمی با گفتار و زبان درمانگر (SLT)، متخصص تغذیه، دندانپزشک ترمیمی و بهداشت دندان داشته باشید. در صورت بروز هر گونه مشکل یا مشاهده علائم جدید بین جلسات، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

روابط جنسی و باروری

سرطان سر و گردن و درمان آن گاهی اوقات می‌ تواند بر زندگی جنسی و باروری شما تأثیر بگذارد. اگر در این مورد نگران هستید، مهم است که قبل از شروع درمان با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از عوارض جانبی که در طول درمان سرطان زبان ایجاد می‌ شوند ممکن است ماه ها طول بکشد بهبود یابد یا ممکن است دائمی شود. سایر عوارض جانبی ممکن است سال ها پس از پایان درمان ایجاد شوند. این عوارض جانبی به عنوان عوارض طولانی مدت یا دیررس شناخته می‌ شوند. ما اطلاعات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت و دیررس درمان سرطان سر و گردن داریم که در ملاقات ها در اختیار شما قرار می‌ دهیم.

دوره نقاهت جراحی سرطان زبان

زمان نقاهت بعد از جراحی سرطان زبان چقدر است؟

پس از جراحی زبان، مدت زمان بهبودی کاملاً به مقداری از زبان شما بستگی دارد که جراح شما باید برداشته باشد. برخی از افراد ممکن است پس از دو هفته بتوانند به طور معمول غذا بخورند و بنوشند. افرادی که جراحی کانسر زبان کامل انجام می‌ دهند ممکن است عملکرد بلع را از دست بدهند. پس از جراحی زبان، همچنان باید با یک آسیب شناس گفتار و زبان کار کنید.

صحبت کردن پس از جراحی

بستگی به این دارد که جراح چه مقدار از زبان شما را برداشته باشد. افرادی که جراحی به مدل جزئی انجام داده اند ممکن است همچنان بتوانند اکثر صداها و کلمات را بسازند. کسانی که جراحی به مدل کامل انجام داده اند باید از قلم و کاغذ یا فناوری (مانند تبلت یا کامپیوتر) برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

در حالی که این عمل مطمئناً بر گفتار تأثیر می‌ گذارد، درجه اختلال زبان بسته به این که جراح شما چه مقدار از زبان شما را برداشته است متفاوت است. اما گفتار درمانی نقش کلیدی در توسعه مهارت های زبانی پس از جراحی سرطان زبان دارد.

یکی از روش هایی که جراح مهارت های ارتباطی را اندازه گیری می‌ کنند، از طریق چیزی به نام درک گفتار است. قابل فهم بودن گفتار به این اشاره دارد که چگونه دیگران می‌ توانند یک فرد را هنگام صحبت کردن درک کنند. آسیب شناس گفتار و زبان شما برای بهبود درک گفتار پس از جراحی با شما همکاری خواهد کرد.

آیا می‌ توان بعد از جراحی کانسر زبان مزه ها را حس کرد؟

تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که هنوز حداقل نیمی از پایه زبان خود را دارند، حس چشایی خوبی دارند. با این حال، اگر جراح شما مجبور شد بیش از نیمی از زبان شما را در حین جراحی بردارد، ممکن است در تشخیص طعم‌های خاص (دیسگوزی) مشکل داشته باشید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که برخی از افرادی که تحت عمل جراحی سرطان زبان کامل قرار می‌ گیرند، هنوز هم می‌ توانند طعم غذا را بچشند و از آن لذت ببرند.

زندگی با زبان جراحی شده

حتی اگر از قبل یک سبک زندگی سالم دارید، ممکن است پس از درمان تغییرات مثبتی در سبک زندگی ایجاد کنید. ایجاد تغییرات کوچک در شیوه زندگی مانند خوب غذا خوردن و فعال ماندن (ورزش) می‌تواند سلامت و تندرستی شما را بهبود بخشد و به بهبودی بدن شما کمک کند. پس از درمان سرطان سر و گردن، خوب غذا خوردن دشوار است، اما متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند.

احساسات شما

برای برخی افراد چند ماه طول می‌کشد تا پس از جراحی سرطان زبان ، کاملا بهبود یابند. اگر درمان ظاهر، صدا یا نحوه خوردن و آشامیدن شما را تغییر داده باشد، مقابله با آن دشوار است اما غیرممکن نیست. این عادی است که تحت تأثیر احساسات مختلف قرار بگیرید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

تحقیق کنید و از منابع موجود استفاده کنید

از خدمات پشتیبانی و اطلاعات بیمارستان خود استفاده کنید. اینجا اغلب مکان خوبی برای شروع است. این افراد می توانند منابع خوبی را در اختیار شما قرار دهند. اگر چنین خدماتی در بیمارستان شما در دسترس نیست، از پرستار متخصص یا پزشک عمومی خود اطلاعات بیشتری بخواهید. به یک گروه حمایت از بیماران برای سرطان زبان بپیوندید.

به این فکر کنید که قبلاً چگونه در موقعیت های دشوار کنار آمدید و از همان استراتژی استفاده کنید

از روش های قبلی برای مقابله استفاده کنید. این می تواند نقاشی، رقص، باغبانی یا بافندگی باشد. می تواند به پرت کردن حواس خود یا ابراز احساسات دشوار کمک کند. از عادت هایی که سلامت روانی شما را بدتر می کند دوری کنید. به عنوان مثال، مانند نوشیدن بیش از حد الکل یا کافئین یا تا دیر وقت بیدار ماندن و کار زیاد.

با خود مهربان باشید

به آنچه احساس می کنید فکر کنید و تجربیات خود را یادداشت کنید. روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید و تغییر دهید تمرکز کنید.

با ورزش مانند داروهای خود رفتار کنید

روزانه فعالیت بدنی داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید تا بهترین نتایج ممکن را از جراحی سرطان زبان بگیرید. زمان‌هایی از روز را در طول هفته برنامه‌ریزی کنید که چه زمانی برای ورزش مناسب‌ تر است و چه زمانی احتمال بیشتری برای انجام آن دارید.

ماندن در بیمارستان پس از جراحی

اگر جراحان یک تومور کوچک در جلوی دهان را بردارند، بستری شما در بیمارستان ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. در این مدت، پزشکان ما سلامت شما را زیر نظر دارند و هر گونه درد یا ناراحتی را با دارو کنترل می‌ کنند. اگر نیاز به جراحی و بازسازی گسترده تری باشد، ممکن است اقامت شما در بیمارستان چند روز یا بیشتر باشد.

بیمارانی که تحت جراحی سرطان زبان قرار گرفته اند ، باید چند روز پس از جراحی در بیمارستان بمانند تا استراحت کنند. مدت اقامت در بیمارستان بر اساس میزان برداشت و از کجا سلول های سرطانی از زبان خواهد بود.

اکثر بیماران می‌ توانند در عرض چند روز پس از جراحی ترخیص شوند. در صورت لزوم، پرسنل پرستاری ممکن است به شما آموزش دهند که قبل از خروج از بیمارستان مراقب تخلیه، لوله ها یا پانسمان خود باشید.

ممکن است هفته ها طول بکشد تا بعد از جراحی احساس بهتری داشته باشید. حتی اگر بیمار بیمارستان را ترک کرده باشد، مراقبت های ویژه ای در خانه لازم است.

انتظارات پس از جراحی سرطان زبان

آنچه پس از جراحی سرطان زبان باید انتظار داشته باشید

بیمار ممکن است در طول دوره بهبودی انتظار موارد زیر را داشته باشد:

  1. مشکل هنگام خوردن یا آشامیدن

بیماران ممکن است در هنگام نوشیدن یا خوردن با مشکلاتی مواجه شوند. آنها ممکن است نیاز به یادگیری روش جدیدی برای قورت دادن غذا داشته باشند زیرا در بلع عادی مشکل خواهند داشت.

یک درمانگر یا یک پرستار فرآیند بلع غذا را پس از جراحی به بیمار آموزش می‌ دهد. اگر بیمار نتواند قورت دهد یا بنوشد، لوله تغذیه از طریق دهان وارد می‌شود تا نیازهای تغذیه ای برطرف شود.

  1. نفخ یا تورم روی صورت

پس از جراحی سرطان زبان، صورت ممکن است متورم یا متورم شود. چند روزی همینطور خواهد بود اما به تدریج آرام می‌ شود. پزشک به شما توصیه می‌ کند که چگونه نفخ یا تورم را مدیریت کنید.

  1. اسهال

بیماران ممکن است به دلیل عفونت، استرس یا تغذیه لوله ای پس از جراحی از اسهال رنج ببرند. یک متخصص تغذیه می‌ تواند غذای مناسب را برای مقابله با این بیماری به بیمار توصیه کند

  1. یبوست

بیماران ممکن است به دلیل عدم تغذیه مناسب، عدم فعالیت یا داروهای مسکن دچار یبوست شوند. یک پرستار یا پزشک می‌ تواند شما را از طریق بهترین راه های پیشگیری از یبوست راهنمایی کند.

  1. خون ریزی

یکی از عوارض بعد از جراحی سرطان زبان می‌ تواند خونریزی از دهان باشد. تراوش یا خونریزی در دهان می‌تواند ناشی از برش انجام شده در حین جراحی باشد.

  1. خستگی

بیماران ممکن است تا مدتی پس از جراحی دچار نوعی ضعف یا خستگی شوند. مدت زمان بهبودی پس از جراحی برای هر بیمار به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد.

  1. درد

بیمار ممکن است تا چند هفته پس از جراحی احساس درد کند. گزینه های تسکین دهنده زیادی وجود دارد که توسط پرستار یا پزشک پیشنهاد می‌ شود مانند داروهای مسکن. پس از مصرف این داروها هیچ دردی احساس نخواهید کرد و روند بهبودی روانتر خواهد بود.

مراقبت های اضافی بعد از جراحی سرطان زبان

  • لوله تغذیه

اگر از لوله تغذیه استفاده می‌ کنید، درمانگر یا پرستار نحوه استفاده از آن را به شما آموزش می‌ دهند. ممکن است بیماران برای مدتی نیاز به استفاده از لوله گاستروستومی‌ داشته باشند تا زمانی که بتوانند غذای کافی را بدون لوله بلعند. در صورتی که درمان او را از بلع صحیح جلوگیری کند، ممکن است نیاز به استفاده طولانی‌ تر از لوله داشته باشد.

  • تراکئوستومی

در صورت انجام تراکئوستومی بیمار، یک درمانگر تنفسی ممکن است تمریناتی را به او آموزش دهد تا راحت نفس بکشد.

  • مراجعه به پزشک

زخم در دهان باید به طور مرتب توسط پزشک بررسی شود. پزشک پس از جراحی برای بیمار ویزیت بعدی را برنامه ریزی می‌ کند. همچنین بیمار برای برداشتن بخیه ها باید به پزشک مراجعه کند. همچنین بر اساس نیاز، ممکن است از بیمار خواسته شود تا با یک متخصص دندانپزشکی، آسیب شناس گفتار، متخصص تغذیه، درمانگر تنفسی و فیزیوتراپ قرار ملاقات بگذارد.

  • اهمیت درمان های اضافی

پس از بهبودی بیمار از عمل جراحی، ممکن است به درمان اضافی برای کاهش احتمال عود سرطان نیاز داشته باشد. این درمان های اضافی سرطان می‌تواند شیمی‌ درمانی یا پرتودرمانی یا ترکیبی از هر دو باشد. درمان اضافی سرطان پس از جراحی نیز به عنوان درمان کمکی شناخته می‌ شود.

چه زمانی بعد از جراحی سرطان زبان با پزشک تماس بگیریم؟

ممکن است بعد از جراحی برای چند بیمار عوارض یا مشکلاتی ایجاد شود. در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید فوراً با پزشک مشورت کنند:

  • مشکل نوشیدن
  • مشکل خوردن
  • قرمزی، درد، گرمی یا تورم در پا یا بازو
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس یا مشکل تنفسی
  • لرزش یا لرز
  • تب
  • افزایش درد حتی با داروهای ضد درد
  • نشت مایع، تورم یا قرمزی در ناحیه برش
  • خون ریزی
  • تغییر در بوی یا ظاهر ادرار، درد در هنگام ادرار کردن، مشکل دفع ادرار
آمادگی پیش از جراحی سرطان زبان

آمادگی برای جراحی سرطان زبان

نکاتی که به شما کمک می‌ کند از بازدید از پزشک خود بیشترین بهره را ببرید:

  • دلیل بازدید خود را بدانید و بدانید که چه اتفاقی می‌ افتد.
  • قبل از بازدید، سؤالاتی را که می‌ خواهید به آنها پاسخ دهید، یادداشت کنید.
  • شخصی را با خود بیاورید تا به شما کمک کند سؤال بپرسید و آنچه را که ارائه دهنده به شما می‌گوید به خاطر بسپارید.
  • در ویزیت، نام تشخیص جدید و هر گونه دارو، درمان یا آزمایش جدید را یادداشت کنید. همچنین هر دستورالعمل جدیدی که ارائه دهنده به شما می‌ دهد را یادداشت کنید.
  • بدانید که چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می‌ شود و چگونه به شما کمک می‌کند. همچنین بدانید چه عوارضی دارد.
  • بپرسید که آیا بیماری شما به روش های دیگری جز جراحی سرطان زبان قابل درمان است یا خیر.
  • بدانید چرا یک آزمایش یا روش توصیه می‌ شود و نتایج چه معنایی می‌تواند داشته باشد.
  • بدانید اگر دارو را مصرف نمی‌ کنید یا آزمایش یا روش انجام نمی‌ دهید چه انتظاری دارید.
  • اگر قرار ملاقات بعدی دارید، تاریخ، زمان و هدف آن بازدید را یادداشت کنید.
  • بدانید اگر سوالی دارید چگونه می‌توانید با ارائه دهنده خود تماس بگیرید.

جراحی زبان برداشتن زبان شما با جراحی است. انتخاب برای انجام جراحی زبان یک انتخاب بسیار شخصی است. با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که همه گزینه های درمانی خود را درک کرده اید. تیم پزشکی شما می‌تواند منابع اضافی را در اختیار شما قرار دهد که به شما کمک می‌کند مزایا و معایب این روش را بسنجید. بهبودی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما یک آسیب شناس گفتار و زبان می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه صحبت کردن، قورت دادن و بهبود کیفیت کلی زندگی خود را دوباره یاد بگیرید.

چشم انداز سرطان زبان

نرخ بقای نسبی پنج ساله برای کانسر زبان (که بقای افراد مبتلا به سرطان را با میزان بقای مورد انتظار برای افراد بدون سرطان مقایسه می‌ کند) به مرحله سرطان بستگی دارد. اگر سرطان بسیار گسترش یافته باشد، میزان بقای نسبی پنج ساله ۳۶ درصد است.

اگر سرطان فقط به صورت موضعی (مثلاً به غدد لنفاوی گردن) گسترش یافته باشد، میزان بقای نسبی ۶۳ درصد است. اگر سرطان به خارج از زبان گسترش نیافته باشد، میزان بقای نسبی پنج ساله ۷۸ درصد است.

همانطور که این میزان بقا نشان می‌ دهد، تشخیص زودهنگام به نتایج بهتری منجر می‌ شود. با تشخیص زودهنگام، می‌ توان قبل از گسترش سرطان، درمان شد. اگر توده، زخم یا زخم روی زبان خود دارید که پس از مدتی طولانی از بین نمی‌ رود، باید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام سرطان زبان به گزینه های درمانی بیشتر، با عوارض جانبی کمتر و نرخ بقای خوب پنج ساله اجازه می‌ دهد.

فیلم جراحی سرطان زبان توسط دکتر سهراب پور

آیا درد پس از جراحی سرطان زبان عادی است؟

در حالی که مقدار قابل توجهی از تنوع فردی در درک درد وجود دارد، جراحی های پایه زبان به عنوان مسئله اصلی مقدار قابل توجهی از درد پس از عمل را دارند. پس از جراحی برای شما داروهای مسکن تجویز می‌ شود، سعی کنید قبل از استفاده از دارو از غیرقابل تحمل شدن درد جلوگیری کنید.

درد حداقل ۷ تا ۱۴ روز پس از جراحی وجود خواهد داشت، اما باید حدود دو هفته پس از جراحی بهبود یابد. اگر داروی شما تمام شده است و هنوز درد قابل توجهی دارید، لطفاً قبل از اتمام آن با ما تماس بگیرید.

رژیم غذایی مناسب جراحی سرطان زبان

به دلیل درد و دشواری در بلع، احتمالاً فقط می‌ توانید رژیم غذایی مایع/نرم (اطمینان از، اسموتی و غیره) را برای چند روز اول پس از جراحی تحمل کنید

اطمینان حاصل کنید که مایعات کافی مصرف می‌ کنید و از کم آبی بدن خودداری کنید. تا ۱۴ روز پس از جراحی باید بتوانید رژیم غذایی معمولی را تحمل کنید. در طول این دوره نقاهت، باید از مصرف غذاهای سفت و خشک مانند آجیل خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث درد و مستعد خونریزی شوند.

  • به مدت سه هفته از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید

در حالی که گذراندن زمان بیرون از رختخواب برای کاهش خطر ابتلا به ذات الریه یا لخته شدن خون در پاها مهم است، باید از فعالیت های شدید خودداری کنید زیرا می‌ تواند تورم یا خونریزی قابل توجهی را افزایش دهد.

  • با سر بالا بخوابید

بالا بردن سر در حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه باعث کاهش تورم و بهبود تنفس پس از جراحی کام می‌ شود.

خون ریزی پس از جراحی سرطان زبان

احتمال زیادی وجود دارد که بعد از عمل جراحی خونریزی جزئی داشته باشید. اگر خونریزی متوقف نشد، یا اگر مقدار خون بیش از نصف فنجان باشد، لطفاً فوراً به بخش اورژانس استانفورد یا اگر در نزدیکی زندگی نمی‌ کنید، به نزدیک‌ ترین بخش اورژانس (ED) مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر اخیراً تحت عمل جراحی سرطان زبان قرار گرفته اید، علائم هشدار دهنده خاصی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. در صورت بروز موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی شدید از دهان شما
  • تورمی‌که پس از چند روز اول بدتر می‌ شود
  • ناتوانی در خوردن یا نوشیدن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تب ، لرز یا سایر علائم عفونت
  • خفگی
  • مشکل در بلع
  • درد شدیدی که با دارو از بین نمی‌ رود

آیا سرطان زبان معمولا عود می‌ کند؟

افراد مبتلا به سرطان حفره دهان یا اوروفارنکس در معرض خطر عود سرطان هستند، اما این احتمال در افراد مبتلا به سرطان زبان کمتر است اما صفر نیست، بنابراین باید پس از درمان به دقت تحت نظر باشند.

اگر سرطان به خارج از دهان یا قسمتی از گلوی شما در پشت دهان (اوروفارنکس) گسترش نیافته باشد، درمان کامل ممکن است تنها با استفاده از جراحی امکان پذیر باشد. اگر سرطان بزرگ باشد یا به گردن شما سرایت کرده باشد، ممکن است به ترکیبی از جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی نیاز باشد.

چرا جراحی سرطان زبان دردناک است؟

دلیل اصلی این است که زبان شما بسیار حساس است، بنابراین بیوپسی سوزنی ممکن است حتی زمانی که از داروهای بی حس کننده استفاده می‌ شود ناراحت کننده باشد. زبان شما ممکن است حساس یا دردناک باشد و ممکن است پس از بیوپسی کمی متورم شود. ممکن است در جایی که بیوپسی انجام شده، بخیه یا زخم باز داشته باشید.

آیا می‌ توانید بعد از جراحی سرطان زبان غذا بخورید؟

ممکن است هنگام غذا خوردن به سختی لب هایتان را حرکت دهید یا غذا را در دهان نگه دارید. ممکن است لازم باشد برای چند هفته تا زمانی که دهان شما بهبود می‌ یابد، یک رژیم غذایی نرم داشته باشید. پس از مدتی، معمولاً می‌توانید دوباره به طور معمول بجوید.

هزینه جراحی سرطان زبان در تهران

برای تخمین قیمت جراحی این بیماری باید عوامل موثر بر هزینه جراحی سرطان دهان را مورد بررسی قرار دهیم. هزینه جراحی سرطان دهان برای بیمار به عوامل زیادی بستگی دارد که عبارتند از:

  • بیمارستانی که بیمار انتخاب می‌کند
  • اتاق – اتاق استاندارد یک نفره، اتاق دولوکس، اتاق سوپر لوکس برای تعداد شب های مشخص شده (شامل هزینه پرستاری، وعده های غذایی، نرخ اتاق و سرویس اتاق)
  • هزینه تیم پزشکان
  • تست های استاندارد و روش های تشخیصی
  • نوع جراحی انجام شده
  • هزینه پرتودرمانی / شیمی‌درمانی
  • هزینه مراقبت های بعدی مورد نیاز پس از عمل

دانلود پی دی اف مقاله

دکتر سعید سهراب پور

دکتر سعید سهراب پور، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی های درمانی سر و گردن هستم. افتخار دارم که سال ها در زمینه ی درمان بیماری های مختلف گوش، حلق و بینی و همچنین جراحی های مربوط به سر و گردن فعالیت داشته ام. هدف من از ارائه خدمات در این وب سایت ارائه ی اطلاعات مفید و جامع در زمینه بیماری های گوش، حلق و بینی و جراحی های سر و گردن ، پاسخ به سوالات رایج مراجعین و معرفی جدیدترین روش های درمانی است.

نظرات

4 4 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نجف

بادرود
مقاله بسیار عالی و مفیدی است.سپاس ازشما