مجله پزشکی

اشتراک گذاری

تومور غدد بزاقی | درمان با جراحی

شاید شما نیز علاقه به دانستن این موضوع داشته باشید که غدد بزاقی در کدام قسمت بدن قرار دارند و بیماری های مربوط به آن شامل چه مواردی می شوند ؟ با ما همراه باشید تا با توصیه های دکتر سهرابپور بتوانید دانش خود را در این موضوع افزایش داده و در صورت بروز هرگونه بیماری در غدد بزاقی بهترین روش درمان آن را برگزینید و همینطور از سایر عوارض جانبی پس از درمان نیز در امان بمانید . در حقیقت باید بدانید که این غدد در اطراف گلو و دهان قرار گرفته و خود به دو دسته اصلی و فرعی تفکیک می شوند که ما غدد اصلی را با آن ها با نام هایی نظیر بناگوشی یا پاروتید ، تحت فکی و زیر زبانی می شناسیم . در حقیقت هدف اصلی این غدد در بدن فرد ، ترشح یک و نیم لیتر بزاق در طول روز است که این بزاق ترشح شده نیز برای مرطوب کردن دهان ، کمک به هضم غذا و محافظت از دندان ها تاثیر بسزایی دارند . در انتها نیز خوب است بدانید که یکی از دلایلی که ممکن است فرد را با بیماری های غدد بزاقی درگیر کند نوشیدن آب به مقدار کم است بنابراین پزشکان پیشنهاد می کنند با مصرف زیاد آب از بروز این بیماری در بدن خود پیشگیری کنید .

جراحی غدد بزاقی - دکتر سعید سهراب پور

تومور غدد بزاقی به چه دلیل ایجاد می شود ؟

همانطور که اشاره کردیم غدد بزاقی در تجزیه مواد غذایی مصرفی در طول روز و جلوگیری از ایجاد عفونت در دهان و گلو نقش مهمی دارند اما در مواردی ممکن است این ناحیه محلی برای ایجاد سلول های غیر طبیعی شود که همین امر رشد تومور های خوش خیم و بدخیم را افزایش می دهد . با این اتفاق غدد بزاقی متورم شده و مشکلاتی را ایجاد می کند اما نگران نباشید ؛ زیرا تمامی این التهابات نشان دهنده سرطانی بودن تومور غدد بزاقی نیست و در اکثر مواقع آن ها خوش خیم بوده و با درمان به موقع خطر ابتلا به تومور بدخیم کاهش می یابد . در حقیقت باید بدانید که دلیل اصلی ایجاد این تومور ها در غدد بزاقی مشخص نیست اما برخی پزشکان معتقد هستند که جهش ژنتیکی در DNA می تواند در ایجاد آن موثر باشد به طوری که جهش ژنتیکی تقسیم سلولی را بالا برده و با افزایش بیش از حد سلول ها در صورت و تجمع آن ها احتمال ایجاد تومور در انواع غدد بزاقی بیشتر می کند .

در صورت ایجاد عفونت در غدد بزاقی بیمار با چه علائمی روبه رو می شوند ؟

علائم وجود تومور پاروتید

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که اگر شما با سایر التهابات با غدد بزاقی روبه رو بوده اید حتما علائم آشکاری مشاهده کرده اید زیرا در اغلب موارد این بیماری با ایجاد یک توده بدون درد در غدد بزاقی یا پاروتید  خود را نشان می دهد که در برخی افراد علائم متفاوتی دارد که در ادامه می خواهیم برخی از آن ها را شرح دهیم :

  • ممکن است فرد با بی حسی هایی در گردن و فک خود رو به رو بوده و در برخی موارد نیز دچار احساس ضعف شود .
  • این علائم در برخی از افراد با درد غیر قابل تحمل در گردن صورت و یا دهان خود را نشان می دهند.
  • در مواردی با دست زدن به گردن و یا صورت خود متوجه تورم در نواحی غدد پاروتید  خواهید شد که این مورد از جمله مواردی است که در ظاهر فرد مشخص می شود .
  • در صورتی که با عفونت غدد بزاقی درگیر باشید به احتمال بالا در بلع غذا به مشکل بر می خورید و در مواردی ممکن است با خونریزی در دهان خود رو به رو شوید .
  • عفونت غدد بزاقی ماهیچه های صورت را ضعیف کرده و ممکن است فرد پس از آن برای باز کردن و حرکت دهان خود با مشکل اساسی رو به رو شود.

دانستن این نکات به شما دید کاملی از عوارض ایجاد شده در عفونت غدد بزاقی می دهد تا در صورت بروز هر کدام از آن ها و پیش از تشدید آن ها هر چه سریع تر به پزشک مناسب مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و معاینه برای جراحی پاروتید توسط دکتر سهرابپور می توانید فرم تماس زیر را پر کنید.

گرید تومور غدد بزاقی چگونه مشخص می‌شود؟

زمانی که پزشک متخصص غدد تومور موجود در غدد بزاقی و پاروتید را به عنوان نوع سرطانی تشخیص می‌دهد، مراحل مختلف بر اساس اندازه و محل تومور مشخص می‌شوند. التهاب غدد بزاقی در چهار مرحله مختلف مرتب می‌شود:

  • تومور مرحله اول: تومورهای بزاقی در این مرحله بسیار کوچک هستند و هنوز قابلیت متاستاز ندارند (کمتر از 2 سانتی‌متر).
  • تومور مرحله دوم: در این مرحله، تومور کمی بزرگتر شده است، اما هنوز در غده اصلی باقی می‌ماند (بین 2 تا 4 سانتی‌متر).
  • تومور مرحله سوم: این مرحله نشان‌دهنده سرطانی شدن تومور است و پس از خارج شدن از غده بزاقی، در غده لنفاوی همان سمت گردن دیده می‌شود.
  • تومور مرحله چهارم: سرطان در مرحله IV به غدد لنفاوی و سایر بخش‌های بدن متاستاز داده است.

پزشکان برای اندازه‌گیری سرعت رشد تومورهای سرطانی غدد بزاقی از مرحله‌بندی زیر استفاده می‌کنند:

  1. تومورهای سرطانی بزاقی در سطح یک یا پایین دارای شانس بالایی برای درمان هستند و رشد آن‌ها بسیار کند است، به گونه‌ای که اساساً با سلول‌های طبیعی تفاوت چندانی نخواهند داشت.
  2.  تومورهای سرطانی پاروتید درجه 2 با سرعت نسبتاً بالایی رشد می‌کنند.
  3. تومورهای سرطانی بزاقی درجه 3 با سرعت بسیار بالایی رشد می‌کنند.

چگونه از عفونت غدد بزاقی پیشگیری کنیم؟

همانطور که در آغاز این مقاله اشاره کردیم، علت ایجاد تومورهای غدد بزاقی هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. به همین دلیل، امکان دقیق تشخیص و پیشگیری از بروز عفونت در این غددها به چالش کشیده می‌شود. با این حال، برخی راه‌های پیشگیری از عفونت غدد بزاقی قابل توجه هستند.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض عفونت‌هایی نظیر ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به التهاب غدد بزاقی کمک نماید. امتناع از کشیدن سیگار و خودداری از مصرف الکل، می‌تواند از ایجاد تومورهای خوش‌خیم در غدد بزاقی جلوگیری کند و احتمال بروز سرطانی در این ناحیه را کاهش دهد. مصرف مقدار کافی مایعات و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز یکی دیگر از راه‌های مؤثر در پیشگیری از عفونت غدد بزاقی می‌باشد.

برای بسیاری از افراد مبتلا به تومور غدد بزاقی یا تومور پاروتید، جراحی انجام شده توسط دکتر عمل سر و گردن بهترین و مناسب ترین درمان است. این پروسه درمان را عمل تومور غدد بزاقی یا پاروتید نامیده می‌شود.

انواع تومور غدد بزاقی

ابتدا باید بدانید که غدد بزاقی در بیشتر موارد با چشم قابل رویت هستند و به طور معمول به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم بندی می شوند . آن دسته از غدد که ما آن ها را تحت غدد فرعی می شناسیم در نواحی مانند لب ، دهان ،حلق و یا حنجره ایجاد می شوند اما موردی که اکثر بیماران برای درمان آن به پزشک مراجعه می کنند شامل تومور های بزاقی از نوع ماژور و غدد پاروتید می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم :

غدد پاروتید : پیش از هر چیز باید بدانید که نواحی ایجاد این تومور ها به طور معمول در جلوی گوش است که در اکثر موارد از نوع خوش خیم هستند و جای نگرانی با خود به همراه ندارند . اما موضوع حائز اهمیت این است که 70 درصد عفونت ها در غدد بزاقی از این ناحیه ایجاد می شوند . این نوع غدد از دسته ماژور هستند و حجم آن ها بسیار زیاد است .

غدد زیر فکی : باید بدانید که از دیگر غدد های بزاقی که در دسته ماژور ها قرار می گیرند غدد زیر فکی می باشند که در میان پزشکان با نام ساب مندیبولار شناخته می شوند. اکثر التهابات ایجاد شده در این غدد از نوع سرطانی بوده و طبق آماری که گرفته شده است 15 درصد از التهاب غدد بزاقی از این بخش شروع می شوند که باید به درمان آن ها بپردازید .

غدد زیر زبانی : عفونت غدد بزاقی زیر زبانی در موارد بسیار نادری اتفاق می افتد. به طور معمول نواحی ایجاد آن در قسمت هایی نظیر سقف دهان ، زیر و یا دو طرف زبان ایجاد می شوند. این نوع غدد که باز هم در دسته ماژور ها هستند در میان پزشکان با نام علمی ساب لینگوال شناخته می شوند.

نکته : درمان تومورهای غده پاروتید به دقت بالایی از طرف تیم جراحی شما نیاز دارد ؛ زیرا اعصاب صورت بسیار مهم هستند و اگر جراح شما دارای تخصص لازم در این زمینه نباشد با مشکل جدی مواجه خواهید شد . توجه داشته باشید که عصب صورت توانایی شما برای بستن چشم ها، بالا بردن ابروها و لبخند زدن را کنترل می‌کند.

هنگام برداشتن تومور غده پاروتید، حفظ عصب صورت یک اولویت مهم است. عصب صورت معمولاً در طول جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌شناسایی و محافظت می‌شود. با این حال، این احتمال وجود دارد که عصب تحت تأثیر خود تومور یا عمل جراحی مورد نیاز برای برداشتن تومور قرار گیرد.

روش های پزشکی تشخیص تومور

تومورهای غدد بزاقی می‌توانند از نظر ظاهر و علائم مرتبط متفاوت باشند. در راستای شناسایی بیماری و تشخیص میزان پیشرفته بودن آن عوامل مختلفی از جمله نوع تومور، محل قرارگیری ، وسعت بیماری و سلامت عمومی‌ بیمار، مورد بررسی قرار می گیرند. با تشخیص دقیق ، متخصص می تواند راه درمانی درست را نیز در پیش بگیرد. در ادامه مراحل تشخیص بیماری برای شما شرح داده شدده اند  :

سابقه بیمار

ارزیابی اولیه شامل بررسی گسترده سابقه پزشکی بیمار و علائم مرتبط او است. یک تاریخچه کامل در خصوص جدول زمانی شروع علائم، فراوانی، شدت، عوامل تشدید کننده و یا بهبود بخش و فعالیت های مرتبط به ادامه روند تشخیص و درمان کمک بسیاری می کند.

معاینه فیزیکی متمرکز

یک معاینه فیزیکی متمرکز برای مشخص کردن بیشتر علت علائم بیمار بسیار مهم است. در حالی که رشد غده پاروتید ممکن است اغلب تصاویری از رشد تومور را در ذهن بیمار تداعی کند، چندین فرآیند بیماری وجود دارد که منشأ غیر نئوپلاستیک دارند مانند بیماری کیستیک، هیپرتروفی غده، پاروتیت و غیره که می‌توانند بزرگ شدن پاروتید را توضیح دهند. یک معاینه فیزیکی متمرکز به پزشک در تمایز بین این فرآیندهای بیماری کمک می‌کند.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک می‌تواند یکپارچگی و عملکرد سیستم غدد بزاقی را ارزیابی کند. خود غده را می‌توان به صورت دستی با لمس ملایم بررسی کرد تا پزشک بتواند قوام بافت زیرین و هر گونه رشد قابل توجه را تأیید کند.

تصویربرداری

تصویربرداری اغلب به منظور بررسی بیشتر یکپارچگی سیستم غدد بزاقی و کمک به تعیین گسترش یا وسعت بیماری درخواست می‌شود.  (MRI) برای ارزیابی تومورهای غده پاروتید اهمیت ویژه ای دارد. تصویربرداری به شناسایی میزان پیشروی بیماری کمک می کنند

روش های تشخیصی

  1. بیوپسی غدد بزاقی – آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA)

بیوپسی می‌تواند اطلاعات تشخیصی مربوطه را در مرحله ارزیابی تومورهای غدد بزاقی ارائه دهد. در طی FNA، نمونه‌های بافت غده‌ای کوچک به‌دست می‌آیند و با میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا یکپارچگی سلولی غده بزاقی مشخص شود. این اطلاعات می‌تواند یک تشخیص قطعی ارائه دهد یا ظن به سایر شرایط را رد کند.

  1. سیالندوسکوپی

ارزیابی مجرا از طریق سیالندوسکوپی  یک روش تشخیصی ابتکاری کم تهاجمی ‌است که در ارزیابی اختلال عملکرد غدد بزاقی، از جمله بیماری انسدادی سیستم مجرای غدد بزاقی مفید است. سرطان مهاجم یا سایر توده های خوش خیم می‌توانند سیستم مجرای را مسدود یا فشرده کنند.

درمان تومور غدد بزاقی چگونه است ؟

برای درمان تومور غدد بزاقی باید به پزشک متخصص خوب مراجعه کرده و او پس از بررسی سایز ، نوع و میزان پیشرفت بیماری به گزینش درمان مناسب اقدام می کند که در ادامه به انواع روش های درمان غدد بزاقی می پردازیم :

جراحی : در حقیقت انجام جراحی به افرادی که دچار تومور بدخیم در غدد بزاقی هستند و ممکن است بیماری با رشد سریع به تمام نواحی بدن سرایت کند پیشنهاد می شود که پزشک در صورت که تومور ایجاد شده کوچک باشد بخشی از آن را با جراحی بر می دارد اما در صورتی که تومور آن قدر بزرگ باشد که منجر به ایجاد تورم در پوست صورت فرد شده باشد با جدا کردن کامل غده ها به پاکسازی سلول های گسترش یافته سرطانی اقدام می کند .

پرتو درمانی : انجام پرتو درمانی پس از جراحی گزینه ی بسیار مناسبی در از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده می باشد که در این روش پزشک با استفاده از پرتو فوتون و نوترونی سایر تومور های بزاقی را از بین می برد.

شیمی درمانی : پیشنهاد دیگر پزشک برای از بین برن تومور های سرطانی ایجاد شده در غدد بزاقی شیمی درمانی می باشد که با این روش احتمال متاستاز این تومور ها به دیگر بافت های خارج از سر و گردن از بین می رود و بهترین شیوه درمان برای تومور های بزاقی می باشد .

 

 برای بررسی علائم و وضعیت سلامتی خود می توانید با شماره ثابت ۰۲۱۸۸۱۹۰۰۳۸ و شماره موبایل  ۰۹۱۰۱۲۴۴۹۵۲ در تماس باشید.

برداشتن غده زیر فکی

برای درمان یک تومور خوش خیم یا سرطانی در غدد بزاقی زیر فکی که طی آن جراح شما غده آسیب دیده را برمی‌ دارد. غدد زیر فکی ، همانطور که از نامشان هم مشخص است، درست زیر فک قرار دارند. جراح شما یک برش در زیر خط فک ایجاد می‌کند تا غده و برخی از بافت های اطراف را خارج کند. وسعت جراحی به اندازه و نوع تومور تحت درمان بستگی دارد. برداشتن غده زیر فکی نیاز به دقت از سوی تیم جراحی شما دارد. اعصاب مهمی ‌در این نزدیکی وجود دارد، از جمله:

  • عصب حاشیه ای فک پایین که به شما کمک می‌کند لبخند بزنید
  • عصب زبانی ، که به احساس در زبان اجازه می‌دهد
  • عصب هیپوگلوسال ، که اجازه حرکت در بخشی از زبان را می‌ دهد که به گفتار و بلع کمک می‌کند

جراح شما تلاش می‌کند تا این ساختارها در حین جراحی تومور غدد بزاقی ، بسته به وسعت و محل تومور، حفظ کند.

برداشتن غده زیر زبانی

جراحی برای تومورها در غده زیر زبانی شامل برداشتن (بریدن) کل غده است. غدد بزاقی زیر زبانی در زیر زبان و در دو طرف کف دهان شما قرار دارند. جراح یک برش در داخل دهان شما ایجاد می‌کند تا غده را همراه با برخی از بافت های اطراف آن خارج نماید. ناحیه جراحی شده اغلب با بخیه شدن محل برش ها یا پیوند پوست ترمیم می‌شود.

برداشتن غده زیر زبانی طی جراحی تومور غدد بزاقی با احتیاط کامل و حساسیت بالا انجام می شود. عصب زبانی که در آن ناحیه قرار دارد ، احساس و طعم را در کنار زبان کنترل می‌کند. ممکن است پس از جراحی ، زبان شما کمی بی حس شود ؛ اما با گذشت زمان و بهبود و ترمیم عصب ها ، مجدداً به حالت نرمال و طبیعی خود باز می گردد.

جراحی جزئی سرطان غدد بزاقی

سرطان غدد بزاقی جزئی می‌تواند در لب ها، زبان، سقف دهان (کام)، گونه داخلی، گلو، جعبه صدا (حنجره)، بینی و سینوس ها رخ دهد. متخصص معمولاً برخی از بافت های اطراف را همراه با بافت های آلوده به سلول های سرطانی بر می‌دارد. جزئیات دقیق جراحی به اندازه و محل سرطان بستگی دارد.

برداشتن غدد لنفاوی

سرطان غدد بزاقی اغلب قبل از اینکه در هر جای دیگری پخش شود، ابتدا به غدد لنفاوی گردن گسترش می‌یابد. برداشتن غدد لنفاوی گردن (و سایر بافت های مجاور) همزمان با جراحی برداشتن سرطان غدد بزاقی انجام می‌شود. برای جلوگیری از انتشار سرطان در نواحی دیگر صورت و بدن ، می بایست غدد لنفاوی آلوده شده به سلول های سرطانی ، از محل خارج شوند.

جراحی تومور غدد بزاقی سطحی

اگر تومور به لوب سطحی غده پاروتید محدود شده باشد، جراح شما ممکن است جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌سطحی (جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از لوب سطحی) را توصیه کند.

برش مورد نیاز برای برداشتن تومور از جلوی گوش شروع می‌شود و تا گردن و زیر و در امتداد خط فک دنبال ادامه پیدا می کند. در صورت امکان بدون آسیب رساندن به عصب صورت، جراح شما یک لبه از بافت سالم اطراف تومور را نیز برمی‌دارد.

مرحله اول جراحی غدد بزاقی
مرحله دوم جراحی غدد بزاقی

جراحی تومور غدد بزاقی ‌کامل

اگر تومور سرطانی در لوب عمقی و لوب سطحی قرار گرفته باشد، جراح به منظور درمان ، جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌کامل را به انجام می رساند. نحوه برش دهی برای جراحی تومور غدد بزاقی یاپاروتید ‌کامل مانند جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌سطحی است.

جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌چه زمانی لازم است؟

چه زمان باید پاروتید را جراحی کرد

اگر تومور در غده پاروتید شما تشکیل شده باشد، ممکن است نیاز به جراحی تومور غدد بزاقی داشته باشید. معمولاً این تومورها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند ؛ اما احتمال ایجاد تومورهای بدخیم (سرطانی) نیز باید در نظر گرفته شود. معمولا توصیه می شود برای جلوگیری از پیشروی بیماری ، افرا مبتلا به هر نوع تومور غدد بزاقی ، برای جاحی و حذف تومور اقدام کنند.

نکته : این احتمال وجود دارد که تومورهای خوش خیم با گذشت زمان بزرگتر شوند  و به تومورهای بذخیم غدد بزاقی تبدیل شوند. بنابریا برای جلوگیری از این امر بهتر است در همان مراحل اولیه ، برداشته شوند.

تومورهای بدخیم به بافت اطراف آسیب می‌رسانند و به طور بالقوه می‌توانند متاستاز بدهند. هنگامی‌که سرطان متاستاز کند ، سلول ها از تومور اصلی جدا می‌شوند و از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به قسمت های دیگر بدن پخش می شوند. سرطان غدد بزاقی ممکن است به غدد لنفاوی مجاور گردن شما سرایت کند و از این طریق در بدن منتشر شود.

جراحی تومور غدد بزاقی چه عوارضی دارد؟

این جراحی درمانی یک روش پرخطر در نظر گرفته نمی‌شود. اما هچون هر پروسه جراحی ، اختمال بروز عوارضی را در بر دارد که در ادامه به ان ها اشاره کرده ایم.

  • بی‌حسی در گوش ، صورت یا فک

اکثر افراد مبتلا به بی‌ حسی در عرض سه تا چهار ماه دوباره احساس خود را به دست می‌آورند؛ اما ممکن است یک سال طول بکشد تا این احساس به طور کامل بازگردد. معمولاً ضعف موقت صورت پس از عمل جراحی از چند هفته تا چند ماه به طول می‌انجامد ؛ به خصوص اگر نیاز به تشریح گسترده در اطراف عصب صورت باشد.

در موارد نادر، فلج دائمی‌ صورت یک عارضه طولانی مدت جراحی تومور غدد بزاقی است. بی حسی طولانی مدت صورت و فک بسیار نادر است و معمولاً فقط از جراحی تومور غدد بزاقی  بسیار پیچیده ناشی می‌شود. از سوی دیگر، بی حسی گوش نسبتاً شایع است.

آسیب های عصبی یکی از عوارض جراحی غدد پاروتید یا بزاقی 

یکی از عوارض و مشکلاتی که با به وجود آمدن تومور غده بزاقی یا انجام عمل جراحی ممکن است به وجود آید آسیب عصبی است. عصب های کنترل کننده و احساس در صورت و دهان شما ممکن است تحت تاثیر تومور یا بر اثر جراحی بر روی غدد بزاقی تحت تاثیر قرار بگیرند. این موضوع معمولا موقتی است اما گاها نیز ممکن است دائمی باشد. 

آسیب عصبی می ‌تواند به مواردی مانند احساس کم ‌تحرکی ، درد، عدم توانایی در حرکت بخصوص در ناحیه صورت و گردن، و گاهی حتی ناتوانی در بلعیدن و یا سختی در تلفظ کلمات منجر شود. عوامل زیر نیز می توانند باعث آسیب دیدن عصب ها شود. 

  1. التهابات پس از عمل جراحی تومور غدد بزاقی : التهابات پس از جراحی پاروتید می ‌توانند علت آسیب عصبی باشند. این التهابات ممکن است به عنوان عوارض جانبی پروسه درمان رخ دهند.
  2. فشار بر عصب‌ها: در صورتی که غده پاروتید یا بزاقی بزرگ و فشرده باشد ، ممکن است فشار بر عصب‌ها اعمال شود که موجب آسیب وارد شود.
  • سندرم فری یا تعریق صورت در زمان غذا خوردن

این ممکن است به علت آسیب دیدن عصب‌هایی که مسئول کنترل تعریق در ناحیه صورت هستند، اتفاق بیافتد. در صورتی که عمل جراحی به طور ناخواسته به این عصب‌ها آسیب بزند، ممکن است پدیده‌ای به نام “تعریق صورت” یا “Frey’s syndrome” رخ دهد.

در این پدیده، هنگامی که فرد غذا می‌خورد و عصب‌هایی که معمولاً مسئول کنترل تعریق هستند فعال می‌شوند. این واکنش معمولاً در ناحیه‌ای از صورت که قبلاً عمل جراحی شده است، اتفاق می‌افتد. 

تعریق صورت در زمان غذا خوردن ممکن است برای برخی افراد تا حدودی ناراحت ‌کننده باشد، اما معمولاً به عنوان یک عارضه آسیبی نیست و بیشتر به طور کمتر از عوارض دیگر مرتبط با جراحی پاروتید یا بزاقی شناخته می ‌شود. برای مدیریت این نوع عارضه تومور غدد بزاقی یا پاروتید ، ممکن است پزشکان روش‌ های مختلفی را پیشنهاد دهند، از جمله استفاده از محافظ موضعی برای کاهش تعریق ، تغییرات در رژیم غذایی یا در موارد شدیدتر، روش ‌های درمانی مانند استفاده از سم بوتولینوم یا بوتاکس (Botox) را ارائه می ‌دهند.

  • سندرم اولین لقمه

سندرم اولین لقمه شامل درد شدید در هنگام خوردن اولین لقمه غذا می‌شود. درد با هر لقمه کاهش می‌یابد. تزریق بوتاکس می‌تواند عصب را که باعث درد شما می‌شود شل کند.

سایر خطراتی که برای اکثر جراحی ها از جمله جراحی تومور غدد بزاقی اعمال می‌شود ، عبارتند از :

  • واکنش آلرژیک به داروی درد.
  • آسیب به اندام مجاور در حین جراحی.
  • جمع آوری مایعات در محل جراحی (سروما یا سیالوسل).
  • تجمع خون در محل جراحی (هماتوم).
  • عفونت، خونریزی یا جای زخم.
  • درد و تورم در محل جراحی (حدود سه هفته طول می‌کشد).
  • احساس ناراحتی در فک هنگام غذا خوردن (می‌تواند تا دو تا چهار هفته طول بکشد).
  • بی حسی در گوش یا نزدیک محل برش شما (معمولاً در عرض سه تا چهار ماه بهبود می‌یابد).

اسکار (زخم) پس از جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید‌ معمولاً حداقل است. برش‌ها به گونه‌ای ایجاد می‌شوند که با چین ‌های گردن شما مطابقت داشته باشند، بنابراین وقتی جای زخم ایجاد می‌شود به سختی دیده می‌شود.

نکته : وقوع هر یک از علائم زیر در دوره نقاهت ، امر طبیعی است و بعد از مدتی بهبود پیدا می کنند.

آیا جراحی تومور غدد بزاقی ‌یک جراحی بزرگ است؟

بله. جراحی تومور غدد بزاقی ‌یک جراحی بزرگ و اساسی به حساب می آید که به طور متوسط ​​بین سه تا چهار ساعت طول می‌کشد. احتمالاً پس از جراحی باید یک شب در بیمارستان بستری بمانید. با توجه به محل قرارگیری این غدد و شمار زیادی از اعصاب در این ناحیه ، جراحی را با حساسیت بالایی روبرو می کند. چرا که ممکن است آسیب وارد شده به عصب صورت در حین عمل جراحی ، جبران ناپذیر باشد و فرد برای همیشه احساس خود در آن موضع را از دست بدهد. از این بابت بسیار مهم است که تحت نظر متخصص جراحی شوید.

چه کسی جراحی تومور غدد بزاقی ‌را انجام میدهد؟

جراحانی که متخصص گوش و حلق و بینی هستند و در بیماری های سر و گردن تخصص دارند، جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌را انجام می‌دهند.

اجتناب از سیگار کشیدن پیش از جراحی

متخصص شما را به ترک سیگار قبل از عمل تشویق می‌کند. ترک سیگار می‌تواند بسیار دشوار باشد، به خصوص اگر برای مدت طولانی سیگار کشیده باشید. اما به شما کمک می‌کند تا سریعتر بهبود یافته و از سرطان جلوگیری کنید. ترک سیگار همچنین به کاهش خطر عفونت قفسه سینه و عفونت زخم پس از جراحی کمک می‌کند.

اگر سیگار می‌کشید،  ترک آن برای همیشه (قبل از جراحی تومور غدد بزاقی در صورت امکان ) بهترین راه برای بهبود شانس بقا است. سیگار کشیدن در طول درمان سرطان می‌تواند خطر عوارض جانبی پس از جراحی را افزایش دهد و با بهبود ضعیف زخم و نتایج بدتر مرتبط است. سیگار کشیدن پس از جراحی تومور غدد بزاقی همچنین می‌تواند خطر عود سرطان و همچنین خطر ابتلا به سرطان جدید را افزایش دهد.

چگونه برای جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌آماده شوم؟

چگونه برای جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید ‌آماده شوم

جراح منابع لازم را برای آماده شدن برای جراحی تومور غدد بزاقی در اختیار شما قرار می‌ دهد. با این حال، بهترین راه برای آماده شدن این است که مطمئن شوید از قبل به همه سؤالات خود پاسخ می‌دهید.

  • برنامه ریزی کنید که شخصی شما را به خانه برساند و حداقل 24 ساعت پس از جراحی از شما مراقبت کند.
  • راهنمایی های پزشک را در مورد اینکه کدام داروها و مکمل ها را می‌توانید با خیال راحت مصرف کنید، دنبال کنید.
  • توصیه های پزشک خود را در مورد زمان توقف ، خوردن یا نوشیدن قبل از جراحی دنبال کنید.

قبل از عمل آزمایشاتی دارید که باید بررسی شوند، آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • آزمایش خون برای بررسی سلامت عمومی‌ شما و عملکرد کلیه ها و کبد شما
    • نوار قلب برای بررسی سلامت قلب شما
    • تست های تنفسی (به نام تست های عملکرد ریه)
    • اکوکاردیوگرام (آزمایش بدون درد قلب با استفاده از امواج صوتی)
    • رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی سالم بودن ریه های شما
    • آزمایشی برای بررسی عملکرد قلب و ریه در هنگام استراحت و ورزش (به نام تست ورزش قلبی ریوی)

در قرار ملاقات قبل از جراحی پاروتید، شما را برای عملیات آماده می‌کنند. در این قرار ملاقات با اعضای تیم درمانی خود ملاقات می‌کنید و می‌توانید فرم رضایت نامه را برای موافقت با عمل امضا کنید.

روند جراحی تومور غدد بزاقی

  • شما روی یک میز قرار می‌گیرید و از طریق IV بیهوش می‌شوید تا در طول جراحی بخوابید.
  • جراح شما برشی ایجاد می‌کند که از جلوی گوش شما شروع می‌شود و به سمت عقب و پایین به سمت چین طبیعی در قسمت فوقانی گردن شما امتداد می‌یابد. الگوی برش به مخفی کردن ار آن پس از بهبودی کمک می‌کند.
  • جراح فلپ پوست را عقب می‌کشد تا غدد بزاقی شما آشکار شود. آنها عصب صورت شما را شناسایی می‌کنند و از آسیب رساندن به آن در طول جراحی مراقبت می‌کنند.
  • جراح تمام یا بخشی از غده را برمی‌دارد. اگر سلول‌های سرطانی در آن‌جا پخش شده باشند، غدد لنفاوی مجاور گردن شما را نیز بداشته می شوند.
  • جراح برش را دوباره به هم بخیه می‌زند و ممکن است یک لوله کوچک به نام درن را وارد کند تا خون یا مایعی را که ممکن است در محل جراحی جمع شده است، گرفته و خارج کند.

دوره بعد از جراحی تومور غدد بزاقی

در اتاق ریکاوری از خواب بیدار خواهید شد. جراح علائم حیاتی شما مانند فشار خون، ضربان قلب و تنفس را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که وضعیت شما نرمال است. با از بین رفتن اثر بیهوشی ممکن است درد به سراغ شما بیاید ؛ از این بابت دارو مسکن برایتان تزریق می شود.

هنگامیکه کاملاً هوشیار شدید، جراح عملکرد عصب صورت شما را آزمایش می‌کند. ممکن است از شما خواسته شود که لبخند بزنید، چشمان خود را ببندید یا حرکات دیگری انجام دهید که نشان می‌دهد عصب صورت شما به درستی کار می‌کنند.

قبل از مرخص شدن از بیمارستان، دستورالعمل‌های مراقبت از زخم  را دریافت خواهید کرد. زمان مراقبت های بعدی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور کلی، جدول زمانی زیر را انتظار دارید:

  • یک تا دو روز پس از جراحی : درن برداشته می شود
  • پنج تا هفت روز پس از جراحی : بخیه ها در صورت جذبی نبودن ، کشیده میشوند.
  • چهار تا شش هفته پس از جراحی : برای اطمینان از بهبودی صحیح، مجددا معاینه خواهید شد.

زمان نقاهت جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید چقدر است؟

زمان بهبودی شما به پیچیدگی عمل جراحی شما بستگی دارد. بهبودی معمولاً چند هفته طول می‌کشد. اکثر افراد پس از یک ماه به فعالیت های عادی خود باز می‌گردند. بی حسی و ضعف صورت ممکن است چند ماه تا یک سال طول بکشد تا بهبود یابد.

از جراح خود بپرسید که تومور و جراحی شما چگونه بر جدول زمانی بهبودی شما تأثیر می‌گذارد.

آیا می‌توان بدون غده پاروتید زندگی کرد؟

زندگی بدن غده پاروتید

بله. غده پاروتید یک غده بزاقی اصلی است، اما این تنها غده ای نیست که بزاق ترشح می‌کند. حتی اگر جراح شما یک غده پاروتید کامل را خارج کند، شما همچنان غده پاروتید دیگر خود را برای ترشح بزاق خواهید داشت.

بعد از جراحی، چه زمانی باید به جراح خود مراجعه کنم؟

اگر متوجه علائم عفونت یا سایر علائمی غیر طبیعی شدید که نشان می‌دهد آنطور که باید خوب نمی‌شوید، منتظر ویزیت بعدی نباشید و با جراح خود تماس بگیرید:

  • درد شما با دارو قابل کنترل نیست
  • صورت شما به طور فزاینده ای بی حس یا ضعیف می‌شود
  • متوجه نشت چرک، مایع یا خون از زخم خود می‌شوید
  • زخم شما در لمس گرم، متورم و دردناک است
  • زخم شما بوی بدی تولید می‌کند

سوالات مهم قبل از جراحی غدد بزاقی

پیش از این که جراحی انجام شود و در جلسات ملاقات با جراحتان حتما سوالات زیر و مواردی از این قبیل را از پزشک بپرسید:

  • در حین عملیات دقیقا چه کاری انجام خواهد شد؟
  • اهداف جراحی چیست؟
  • آیا گزینه های دیگری وجود دارد؟
  • آیا جراحی ظاهر من یا نحوه عملکرد بدن من را تغییر می‌دهد؟
  • چه عوارض جانبی می‌توانم انتظار داشته باشم؟

زخم پس از جراحی تومور غدد بزاقی

برخی از جراحی‌ های سرطان غدد بزاقی از طریق دهان انجام می‌شوند، بنابراین زخم بخیه می‌خورد اما پانسمان ندارد. اگر زخم شما روی گردن یا صورت باشد، ممکن است پانسمان داشته باشید. ممکن است جراح شما فقط با یک اسپری شفاف محافظ روی زخم را اسپری کند. پزشکان و پرستاران شما به طور منظم زخم را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که خوب بهبود می‌یابند. آنها همچنین علائم عفونت را بررسی خواهند کرد.

برداشتن بخیه ها پس از جراحی غدد بزاقی

ممکن است بخیه ها یا گیره هایی داشته باشید که تا 10 روز باقی می‌مانند. در صورتی که بخیه ها جذبی نباشند ، برای کشیدن ان ها باید به مرکز درمانی مراجعه کنید و تحت نظر متخصص این کار به انجام برسد.

کنترل درد حاصل از جراحی پاروتید

کنترل درد پس از جراحی پاروتید

کادر درمان بلافاصله پس از عمل به شما مسکن به صورت قطره ای یا تزریقی می‌دهند. هنگامی‌که قادر به خوردن و آشامیدن هستید، می‌توانید آنها را به صورت قرص یا داروی مایع مصرف کنید.

احساس درد در هفته اول طبیعی است. مهم این است که درد شما به خوبی کنترل شود تا بتوانید سریعتر از جای خود بلند شوید و بتوانید به درستی نفس بکشید و بهتر بخوابید. همه اینها به بهبودی شما کمک می‌کند.

اگر فکر می‌کنید مسکن ها به اندازه کافی خوب عمل نمی‌کنند، به پرستاران خود بگویید. آنها می‌توانند دوز را تنظیم کنند تا شما در کمتری را احساس کنید.

خوردن و آشامیدن پس از جراحی تومور غدد بزاقی

اینکه چه زمانی می‌توانید بعد از جراحی دوباره شروع به خوردن و نوشیدن کنید بستگی به نوع عمل شما دارد.

اگر سرطان غدد بزاقی زیرزبانی یا جزئی دارید و از طریق دهان جراحی شده‌اید، ممکن است مجبور باشید چند روز صبر کنید و اجازه دهید تا زخم داخل دهان شما بهبود یابد.

صحبت کردن بعد از جراحی پاروتید

صحبت کردن پس از جراحی سرطان غدد بزاقی ممکن است دشوار باشد. البته این امر معمولاً موقتی است و بیشتر افراد پس از از بین رفتن تورم و کبودی می‌توانند به طور عادی صحبت کنند.

افرادی که بیشتر دچار این مشکل می‌شوند عبارتند از:

  • از طریق دهانشان جراحی شده اند
  • فک خود را جراحی کردند
  • تورم یا کبودی در اطراف اعصابی که زبان و لب ها وجود دارد

مشکلات بعد از جراحی پاروتید

مشکلات بعد از جراحی

پس از هر عملی احتمال بروز مشکلات یا عوارض وجود دارد. اکثر مشکلات موقتی هستند، اما برخی از آنها می‌توانند دائمی‌ باشند. نوع مشکلاتی که ممکن است داشته باشید به نوع جراحی شما بستگی دارد.

آسیب عصبی

اعصاب کنترل کننده حرکت و احساس در صورت و دهان می‌توانند تحت تأثیر تومور یا جراحی غدد بزاقی قرار گیرند. این مسئله معمولا موقتی است اما گاهی اوقات ممکن است دائمی‌ باشد.

بی حسی و ضعف

جراحی برای سرطان غده پاروتید می‌تواند باعث بی حسی در لاله گوش و پوست اطراف زخم شود. یا ممکن است ضعف صورت داشته باشید به طوری که صورت شما افتاده به نظر برسد.

مشکلات حرکت لب پایین

جراحی برای سرطان غده زیر فکی می‌تواند بر عصب کنترل کننده حرکت در لب پایین تأثیر بگذارد. این می‌تواند به این معنی باشد که شما یک لبخند کج دارید. عصب کنترل کننده احساس در کنار زبان نیز ممکن است در حین جراحی کبود شده و باعث بی حسی شود.

مشکلات بستن چشم

ممکن است بعد از جراحی سرطان غده پاروتید در بستن چشم خود دچار مشکل شوید.

پزشک یا پرستار شما ممکن است به شما قطره یا روان کننده های چشمی‌بدهد تا از خشک شدن بیش از حد چشم جلوگیری کند. همچنین می‌توانید شب‌ها از چسب چشم استفاده کنید.

عفونت

ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به عفونت پس از جراحی ، آنتی بیوتیک مصرف کنید. در صورت داشتن علائم عفونت به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. آنها عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا (تب)
  • احساس ناخوشی به طور کلی
  • لرزیدن
  • احساس گرما و سرما
  • احساس بیماری
  • تورم یا قرمزی اطراف زخم شما

خونریزی از زخم

ممکن است پس از جراحی مقدار کمی ‌خون روی پانسمان زخم خود داشته باشید که طبیعی است.اگر بعد از جراحی خونریزی زیادی داشتید، فوراً به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

هزینه جراحی تومور غدد بزاقی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه جراحی تومور غدد بزاقی

انتخاب شهر درمان

یکی از عوامل اولیه ای که بر هزینه هر درمان یا جراحی تاثیر می‌گذارد، محل انجام آن است، به عنوان مثال، هزینه های درمان معمولا در کلان شهرها بالاتر است.

هزینه بستری شدن در بیمارستان

صورتحساب بیمارستان شامل مدت زمان بستری ، اتاق عمل و تجهیزات آن و داروهای مورد استفاده می باشد.

دستمزد جراح

هر چه متخصص تجربه بالاتری داشته باشد ، طبیعی است که هزینه بیشتری را دریافت کند.

تست های تشخیصی

آزمایش هایی که پیش از جراحی به انجام می رسند نیز جزو هزینه های درمان هستند.

پوشش بیمه

از آنجایی که جراحی تومور غدد بزاقی یا پاروتید‌ از نظر پزشکی ضروری است، تحت اکثر بیمه نامه های درمانی پوشش داده می‌شود.  البته باید مطمئن شوید که بیمارستان درمانی بیمه نامه شما را می‌پذیرد.

برای دانلود پی دی اف مقاله جراحی غدد بزاقی کلیک کنید

دکتر سعید سهراب پور

دکتر سعید سهراب پور، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی های درمانی سر و گردن هستم. افتخار دارم که سال ها در زمینه ی درمان بیماری های مختلف گوش، حلق و بینی و همچنین جراحی های مربوط به سر و گردن فعالیت داشته ام. هدف من از ارائه خدمات در این وب سایت ارائه ی اطلاعات مفید و جامع در زمینه بیماری های گوش، حلق و بینی و جراحی های سر و گردن ، پاسخ به سوالات رایج مراجعین و معرفی جدیدترین روش های درمانی است.

نظرات

4 4 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابالفضل

سلام من یک سال پیش تحت عمل غدد بزاقی قرار گرفتم ولی الان سه ماهه که سمت راست صورتم یکمی فلج شده و نه تنها دهانم کمی کجه بلکه چشمم هم کامل بسته نمیشه
خواهش میکنم یک راه حل به من بدید که چکار باید بکنم

صبا

سلام من آخر فکم و نزدیک گردن یه چیز برآمده حس میکنم. قبلا یه بار سابقه ورم غدد بزاقی داشتم خوب شد با انتی بیوتیک . الان دوباره ممکنه ورم باشه یا اینکه میتونه تومور هم باشه؟

مریم

ممنون از سايت خوب و مطالب مفيدتون