مجله پزشکی

اشتراک گذاری

پیوند عصب صورت ، راه درمان فلج صورت

هفتمین شاخه اعصاب ۱۲ گانه مغز ما عصب های صورت می‌ باشند. این عصب ها مسئول حرکت بخش های مختلف صورت مانند بسته شدن و باز شدن چشم ها، حرکت لب ها و حتی گونه های ما می‌ باشند. این موضوع که بخش های مختلف صورت ما در سمت راست و سمت چپ صورت به حالت قرینه باشند، البته در زمانی که هیچ گونه حرکتی در صورت اتفاق نمی‌ افتد، بسیار مهم است و یک صورت طبیعی و عادی معمولاً این ویژگی را دارد. اما گاها بنا به دلایل مختلفی که در ادامه نام خواهیم برد عصب صورت ما فلج می‌شود و این تقارن و یکسان بودن به هم می‌ ریزد. فلج شدن صورت و اعصاب صورت علاوه بر اینکه حرکت دادن بخش های مختلف صورت را مختل می‌ کند، جنبه زیبایی ظاهر ما را هم از بین خواهد برد. می‌ توان عمل پیوند عصب صورت را انجام داد و این دست از مشکلات را از بین برد؟ در واقع پیوند دادن عصب صورت یکی از روش های درمان فلج عصب صورت می‌ باشد. اما شاید برای شما هم سوال شده باشد که پیوند زدن عصب صورت برای چه کسانی مناسب است؟ آیا باید حتماً در یک رده سنی خاص بود که بتوان این جراحی را دریافت کرد؟ هزینه این عمل چقدر است؟ آمادگی های لازم برای آن چطور است؟ بهترین پزشک و کلینیک برای انجام عمل پیوند اعصاب صورت است؟ و سوالاتی از این قبیل قطعاً در شکل در ذهن اکثر شما شکل گرفته که در ادامه این مقاله از دکتر سعید سهراب پور آن ها پاسخ خواهیم داد.

پیوند عصب صورت + دکتر سعید سهراب پور

این مشکل ارتباط مستقیمی‌ با اعتماد به نفس فرد، حضور او در جامعه، شرکت در فعالیت های مختلف و مواردی از این قبیل دارد که معمولاً افرادی که فلج عصب صورت در آنها رخ داده بسیار منزوی می‌ شوند. زیرا هیچ گونه اعتماد به نفسی برای حضور در محافل مختلف ندارد. پس می‌ توان گفت که این مشکل می‌تواند بسیار مهم باشد و اگر بتوان آن را با روشی مثل پیوند عصب صورت از بین برد در واقع می‌ توان مسیر زندگی یک فرد را عوض کرد. فلج صورت می‌ تواند به این شکل ظاهر شود که نیمه راست و یا چپ صورت فرد فلج است و با افتادگی لب و دهان شخص همراه است. این موضوع حتی می‌ تواند غذا خوردن یک شخص را دچار اختلال کند.

فلج صورت چیست؟

در واقع زمانی که توانایی حرکت دادن صورت به دلیل آسیب عصب اتفاق بیوفتد فلج صورت رخ داده است. اگر فلج صورت برای شما اتفاق بیفتد عضلات صورت شما احتمالاً به سمت پایین می‌ افتند و یا ضعیف می‌ شوند. این مشکل می‌ تواند در یک سمت و یا هر دو سمت صورت شما رخ داده و آثار خودش را بر جای بگذارد.

فلج صورت

علل اصلی فلج شدن صورت می‌ تواند عفونت و یا التهاب عصب، ضربه دیدن سر، تومور گردن، تومور سر و نیز سکته مغزی باشد. همچنین فلج صورت می‌ تواند به صورت کاملاً ناگهانی و یا در طول زمان و به تدریج در طی چندین ماه رخ دهد. بسته به دلیل فلج شدن صورت شما ممکن است درمان آن بین یک بازه زمانی کوتاه یا یک بازه زمانی طولانی مدت متغیر باشد. البته تجربه و توانایی جراح شما نیز مطرح است.

برای دریافت مشاوره و نوبت و معاینه تخصصی توسط بهترین جراح پیوند عصب صورت می توانید فرم تماس زیر را پر کنید. در اسرع وقت با شما تماس گرفته خواهد شد.

 

اصلی ترین دلایل فلج شدن صورت

عصب صورت شما می‌ تواند به دلایل مختلفی فلج شود و در نتیجه نیاز به پیوند عصب صورت خواهد بود. اصلی ترین دلایل فلج شدن صورت را در ادامه نام برده و هرکدام را به مختصر به طور مختصر توضیح می دهیم.

  • فلج بلز

به گفته یک موسسه معتبر، فلج بلز تقریباً شایع ترین و اصلی ترین علت رخ دادن فلجی در صورت است. این اختلال باعث ملتهب شدن عصب صورت شما خواهد شد و همین موضوع افتادن عضلات در یک یا دو طرف چهره شما را به همراه خواهد داشت. اما نکته قابل تامل این است که تقریبا هیچ کس نمی‌ داند که فلج بلز به چه شکلی و به چه دلیلی اتفاق می‌ افتد. اما حدس هایی در این زمینه وجود دارد، برای مثال ممکن است دلیل آن عفونت ویروسی عصب باشد. اما یک خبر خوب هم در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که بیشتر افرادی که به فلج بلز مبتلا می‌ شوند در حدود شش ماه بعد به طور کامل بهبود می‌ یابند و دیگر اثری از فلجی در صورت آنها وجود نخواهد داشت. در نتیجه نیازی به انجام جراحی پیوند عصب صورت نخواهد بود.

فلج بل
  • سکته های مغزی

اما برای فلج شدن صورت و آسیب دیدن عصب های آن یک دلیل دیگر هم وجود دارد و آن هم سکته مغزی است که بسیار جدی تر از مورد قبلی یعنی فلج می‌ باشد. وقتی که سکته مغزی اتفاق می‌ افتد اعصابی که عضلات صورت شما را کنترل می‌ کنند در مغز دچار آسیب دیدگی می‌ شوند و همین موضوع فلج شدن صورت را به همراه دارد. همچنین نوع سکته مغزی هم می‌ تواند میزان فلج شدن را مشخص کند. اغلب برای درمان ، از عمل پیوند عصب صورت استفاده می شود.

سکته مغزی

در یک سکته مغزی سلول های مغزی به دلیل کمبود اکسیژن و یا به دلیل فشار زیادی که بر مغز وارد شده آسیب می‌ بینند. در هر دو مورد که گفته شد پس از چند ثانیه تا چند دقیقه سلول‌ های آسیب دیده کشته می‌ شوند و واضح است که این اتفاق آثار زیان باری را بر جای خواهد گذاشت که یکی از آن ها فلج شدن اعصاب صورت و در نتیجه بد شکل شدن صورت فرد خواهد بود. یکی از گزینه های درمان عمل پیوند عصب صورت خواهد بود.

فیلم جراحی پیوند عصب صورت توسط دکتر سهراب پور

  • ضربه یا تروما

یکی از دلایلی که می‌ تواند به عصب صورت شما آسیب وارد کند شکستگی یا ضربه است که بیشتر با شکستگی جمجمه اتفاق می‌ افتد. این شکستگی جمجمه می‌ تواند باعث آسیب دیدن عصب صورت شود. حتی ورم و باد کردنی که پس از آسیب به جمجمه ایجاد می‌ شود هم می‌ تواند عصب چهره را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در حین انجام برخی جراحی های مربوط به گوش یا پاراتیدکتومی هم ممکن است آسیب به عصب چهره وارد شود که البته این مورد بسیار نادر است و اگر هم اتفاق بیفتد موقتی خواهد بود.

  • بیماری، عفونت یا وجود تومور

وجود بعضی از عفونت ها و بیماری ها هم ممکن است به عصب در صورت شما آسیب وارد کند. برای مثال عفونت های شدید موجود در گوش میانی و یا بیماری سکته مغزی از این دست موارد هستند. هچنین برخی تومورها هم می‌ توانند باعث فلج شدن صورت شما شوند. در این موارد ممکن است که علاوه بر عمل پیوند عصب صورت جراحی هم برای خارج کردن تومور نیاز باشد.

  • نوروم

تومور عصبی یا نوروم عصب صورت هم از دیگر مواردی است که آسیب به عصب صورت را به همراه خواهد داشت. در این مورد خود عصب به صورت غیر طبیعی رشد می‌ کند که همین موضوع باعث می‌ شود به تدریج صورت شما دچار فلجی شود.

  • سایر دلایل

علاوه بر دو مورد بسیار شایعی که در بالا نام برده و توضیح دادیم، فلج شدن صورت که نیاز به پیوند عصب صورت خواهد داشت می‌ تواند ناشی از موارد دیگری هم باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • شکسته شدن جمجمه شما
  • آسیب دیدن صورت
  • وجود تومور سر
  • تومور گردن
  • عفونی شدن گوش میانی
  • آسیب دیدن سایر بخش های گوش
  • بیماری لایم ( در واقع این بیماری یک نوع بیماری باکتریایی می‌باشد که توسط نیش حشره کنه به شخص منتقل می‌ شود. )
  • سندروم رامسی هانت ( این مورد هم یک بیماری از نوع ویروسی است که به صورت مستقیم بر عصب صورت شما تاثیر می‌ گذارد. )
  • وجود بیماری های خود ایمنی مثل ام اس که بر نخاع و مغز شما تاثیر های خاصی را می‌ گذارند.
  • و نیز سندروم گیلن باره سیستم عصبی را متاثر می‌ کند.

همچنین باید بدانید که برخی نوزادان پس از تولد ممکن است دارای فلجی موقت باشند، اما خبر خوب این است که حدود ۹۰ درصد از این کودکان مدتی پس از به دنیا آمدن بدون درمان و نیاز به جراحی پیوند عصب صورت ، به طور کامل خوب می‌ شوند.

نشانه های فلج شدن صورت

نشانه های فلج شدن صورت

صورت شما می‌ تواند به دلایلی که در بالا گفتیم دچار فلجی شود و خوب است که با دانستن علائم، حتی اگر در مرحله ابتدایی فلجی می‌ باشید، فوراً برای درمان آن اقدام کنید تا از بیشتر شدن مشکل جلوگیری شود. برخی از نشانه های فلجی در صورت شامل موارد زیر هستند:

۱.فلج شدن صورت به خاطر فلج بلز و علائم آن

درست است که فلج شدن صورت شما می‌ تواند نگران کننده باشد اما همیشه هم این فلجی به این معنی نیست که شما یک سکته مغزی را پشت سر گذاشته اید. همانطور که گفته شد دلیل دیگران می‌تواند فلج بلز باشد. البته برای هر دو مورد عمل پیوند عصب صورت پیشنهاد می‌ شود تا شکل ظاهری صورت شما مانند گذشته شود. اما خوب است که علائم هر کدام از این موارد را بدانید.

علائمی که باعث فلج شدن صورت می‌ شود شامل موارد زیر هستند:

  • فلج شدن یک طرف صورت ( در نوع فلجی بلز خیلی کم اتفاق می‌ افتد که هر دو طرف صورت دچار افتادگی شود. )
  • عدم توانایی کنترل چشمک زدن در بخشی از صورت که آسیب دیده است
  • کم شدن میزان اشک چشم ها
  • افتادگی صورت به سمتی که صورت آسیب دیده
  • تغییر مزه و طعم دهان
  • گفتارفلجی یا همان وجود مشکل وقتی که می‌ خواهید صحبت کنید
  • خارج شدن آب از دهان
  • درد در داخل و یا پشت گوش و گوش ها
  • حساس شدن نسبت به صدا در بخشی از صورت که آسیب دیده
  • وجود مشکل در نوشیدن و خوردن

 برای ارتباط با دکتر سعید سهراب پور یکی از بهترین پزشکان حوزه درمان فلج عصب صورت و پیوند عصب صورت در تهران می توانید با شماره ثابت ۰۲۱۸۸۱۹۰۰۳۸ و شماره موبایل  ۰۹۱۰۱۲۴۴۹۵۲ در تماس باشید.

۲.فلج شدن صورت به خاطر سکته مغزی و علائم آن

معمولا برخی از علائم فلجی صورت به خاطر سکته مغزی مانند موارد بالا هستند اما چند مورد هم وجود دارد که ممکن است در زمان فلج شدن صورت پس از سکته مغزی دیده شود. راه درمان این عارضه پیوند عصب صورت می باشد. برخی علائم آن عبارتند از:

  • تغییر در سطح آگاهی و هوشیاری فرد
  • گیج شدن و بی حال بودن
  • داشتن سرگیجه
  • به هم خوردن تعادل
  • تشنج کردن
  • ایجاد تغییر در دید
  • احساس ضعف در پاها و یا دست ها در یک قسمت از بدن
  • ایجاد اختلال در حرکت پیشانی و چشمک زدن

مشکلاتی که فلج صورت می‌ تواند ایجاد کند

عوارض فلج شدن صورت

در مراجعاتی که به مطب دکتر سعید سهراب پور صورت گرفته، بیمارانی که برای رفع فلجی صورت مراجعه کرده‌ اند شاهد موارد زیر بودیم که بسیار شایع بودند و افرادی که به هر دلیلی صورت فلج داشتند از مشکلات زیر رنج می بردند:

مشکلات چشم

یکی از دغدغه‌ های مهم بیمارانی که صورت آنها دچار فلجی می‌شود و به پیوند عصب صورت نیاز پیدا می‌ کنند، عدم توانایی آنها در بستن چشم هایشان به صورت کامل است که نتیجه آن خشکی چشم، سایش قرینه چشم و حتی در مواقع شدید تر کوری خواهد بود. در نتیجه به محض اینکه شاهد فلج شدن بخشی یا تمام صورتتان بودید باید مراقب چشم هایتان باشید و این کار را زیر نظر یک متخصص انجام دهید.

مراقبت از چشم در زمان فلج بودن صورت شامل این موارد می باشد : ریختن قطره به داخل چشم چندین بار در روز، قرار دادن یک محفظه مرطوب که در واقع یک محفظه شفاف است که چشم را می‌ پوشاند و از آن محافظت می‌ کند. همچنین می‌ توانید مقداری پماد مخصوص که پزشک تجویز کرد را به چشمتان بمالید.

مشکلات ابرو

دومین مشکلی که عمل پیوند عصب صورت را می‌ طلبند، مشکلات ابرو می‌ باشد. این دست از مشکلات بیمار را برای کوچکترین جابجا کردن ابرو هم دچار مشکل می‌ کند و بسیاری از بیماران با این مسئله مشکل دارند. این عارضه آن‌ ها را بسیار اذیت می‌ کند. در جراحی مشکلات این چنینی کاملاً قابل رفع شدن هستند.

کیپ شدن بینی

انسداد بینی در بیمارانی که به دلیل فلج شدن صورت دچار این مشکل می‌ شوند بسیار شایع است. یک راه برای اینکه این مشکل را برطرف کنیم این است که آن سمت صورت که دچار فلجی شده را با دست بکشیم تا این گرفتگی باز شود. اگر این کار باعث شد که بتوانید بهتر تنفس کنید در نتیجه مشکل شما تا حدودی حل شده و می‌ توانید با عمل باز شدن بینی مشکل تان را به صورت دائمی حل کنید. درمان انسداد می‌ تواند در صورت تشخیص جراحتان انجام شود.

برهم خوردن تقارن لب ها

وقتی که صورت یک فرد فلج می‌ شود معمولاً تقارن لب پایین فرد بر هم می‌ خورد و این مورد هم بسیار شایع است. عضلات بسیار زیادی در قسمت پایین لب هستند که دچار افتادگی می‌ شوند و این تقارن را بر هم می‌ زنند. این عضلات در زمان صحبت کردن، خندیدن و لبخند زدن وظیفه دارند که تقارن را حفظ کنند. با این تفاسیر اگر صورت شما فلج شده باشد، این موضوع اتفاق نخواهد افتاد.

مشکل زمانی است که وقتی حرف بزنید یا هر عمل دیگری را با دهان تان انجام دهید، عضله پایین آورنده لبی که دچار فلجی شده به سمت پایین کشیده نمی‌ شود. در حالی که در طرف سالم این مشکل وجود ندارد و این موضوع بسیار آزاردهنده خواهد بود. البته در عمل پیوند عصب صورت این دست مشکلات قابل حل هستند.

عدم توانایی در لبخند زدن

این مورد مرتبط با مورد قبلی می‌باشد و بسیار عذاب آور خواهد بود زیرا شما در کوچک ترین کار که لبخند زدن باشد هم پس از فلج شدن صورت دچار مشکل خواهید شد. می‌ توانید این مشکل را با فیزیوتراپی یا بوتولینوم تراپی حل کنید.

بهترین روش درمان فلج صورت

افرادی که دچار فلجی در صورت می‌ شوند با درمان و حتی بدون درمان به طور کامل خوب می‌ شوند. اما برای کسانی که به طور کامل بهبود نمی‌ یابند، عمل جراحی هم می‌ تواند انجام شود که معمولاً این مورد چندان پیشنهاد نمی‌ شود چون روش بسیار بهتری وجود دارد که می‌ توانید با یکبار انجام آن به طور کامل زیبای صورتتان را بازیابید و دیگر نیازی به انجام عمل های زیبایی و جراحی پیوند عصب صورت نخواهد بود. البته این مورد به تشخیص پزشک شما و صلاحدید خود شما بستگی دارد.

روش های جراحی عصب صورت

روش های جراحی عصب صورت

نحوه انجام پیوند عصب صورت به مواردی مانند شرایط بیمار و علت ایجاد فلجی بستگی دارد. اما اگر بخواهیم به طور کلی عمل فلجی صورت را توضیح دهیم می‌ توانیم آن را به موارد زیر تقسیم بندی کنیم:

  1. ترمیم مستقیم عصب صورت
  2. جایگزینی عصب
  3. پیوند عصب صورت

ترمیم مستقیم عصب چیست؟

زمانی که عصب به صورت مستقیم ترمیم می‌ شود بخش آسیب دیده عصب شما طی جراحی خارج خواهد شد و سپس دو سر عصب مجدد به هم وصل می شود. این روش جراحی معمولاً نسبت به دو روش دیگر بیشتر انجام می‌ شود. البته در صورتی که بیمار واجد شرایط باشد که این جراحی را دریافت کند و این مورد به تشخیص پزشک شما بستگی دارد که با توجه به وضعیت شما بهترین روش را انتخاب خواهد کرد.

 جایگزینی عصب صورت چیست؟

جایگزین کردن عصب صورت به این شکل که است که عصب سالم را از یک بخش یا طرف صورت برمی‌ دارند و از آن برای ترمیم کردن عصبی که دچار آسیب شده است استفاده می‌ کنند. این روش مزیتی دارد و آن هم این است که پس از انجام آن تقارن بهتری در صورت شما اتفاق می‌ افتد.

پیوند عصب صورت چیست؟

گاهی اوقات بنا به دلایل متعددی عصب صورت فرد دچار آسیب می‎ شود و این اتفاق در شرایطی می‌ افتد که شاخه های انتهایی صورت و نیز عضلات صورت سالم و بدون اشکال هستند و به راحتی کار می‌ کنند اما همانطور که گفته شد تنه اصلی عصب دچار مشکل شده است.

اگر نتوان با روش ترمیم مستقیم عصب اشکال را برطرف کرد، جراح از پیوند عصب صورت استفاده خواهد کرد. این روش به نام گرافت هم شناخته می‌ شود. در این روش جراح شما از یک عصب استخراج شده که از بخش دیگر بدنتان خارج می‌ شود استفاده می‌ کند تا عصبی که دچار آسیب شده را جراحی کرده و اشکالات ظاهری صورت شما را برطرف کند.

لازم به ذکر است که عمل پیوند زدن عصب صورت می‌ تواند شامل انتقال اعصاب از گردن، پا یا دست به صورت شما باشد تا عصب فلج شده را ترمیم کند. این عمل به بیمار کمک خواهد کرد تا تقارن سابق خود را به دست بیاورد.

مزایای عمل پیوند عصب صورت

مزایای عمل پیوند عصب صورت

در جراحی پیوند عصب صورت بسیاری از مشکلات بیمارانی که صورت آنها به دلیل فلج بلز یا سکته مغزی و مواردی که در بالا گفته شد دچار فلجی می‌ شود را برطرف می‌ کند. در این عمل افتادگی لب می‌ تواند از بین برود، انسداد یا کیپ شدن بینی می‌ تواند مانند سابق باز شود، مشکلات لبخند زدن و بالا و پایین کردن ابرو ها هم می‌ تواند مثل سابق به حالت عادی برگردد.

به احتمال خیلی زیاد دیگر مشکل باز و بسته کردن چشم هم نخواهید داشت، البته بسیار مهم است که جراحی پیوند عصب تان را چه پزشک یا جراحی انجام می‌ دهد. بدون شک جراحانی که در این زمینه دارای تخصص، تجربه و دانش کافی باشند نتیجه کارهای آن ها نیز مداوم تر و مطمئن تر خواهد بود.

در عمل پیوند عصب صورت چه اتفاقی می‌ افتد؟

در این روش عمل که یکی از اصلی ترین راه های درمان فلج عصب صورت است، از رشته های عصبی سالمی که در سایر قسمت های بدن خصوصاً بخش سالم صورت شما وجود دارد استفاده می‌ شود. به این شکل که برخی رشته های عصبی که در نزدیکی بخش آسیب دیده قرار دارند را جداسازی کرده و آن ها را به شاخه های انتهایی عصب صورت شما متصل می‌ کنند.

پس از عمل به تدریج و با گذشت زمان عصب آسیب دیده با شاخه های انتهای عصب صورت که ترمیم شده اند ارتباط برقرار می‌ کند و این ارتباط از نوع عصبی است. همین موضوع باعث می‌ شود که عصب آسیب دیده دوباره بتواند کار کرده و خودش را بازیابی کند. در نتیجه به مرور زمان ماهیچه های صورت شما که آسیب دیده بودند مانند سابق فعالیت کرده و مشکلات آنها نیز برطرف خواهد شد.

البته ممکن است روش پیوند عصب صورت شما به صورت متقاطع یا متقابل هم باشد. در این روش از بخش سالم صورت شما استفاده می‌ کنند به این شکل که عصب بخش سالم صورت شما را به بخش فلج صورت شما متصل می‌ کنند. برای این کار باید از عصب واسط استفاده شود. معمولا از یک رشته عصبی حسی که معمولاً کاربرد چندانی ندارد استفاده می‎ شود.

در این روش رشته های عصبی سالم متصل شده به طرف فلج به دلیل کارکرد سالمی که دارند شروع به کار می‌‌کنند و بخش آسیب دیده را هم به کار وا می‌ دارند، تا زمانی که بخش آسیب دیده مانند بخش سالم بدون مشکل کار کند. در نتیجه فرد درمان خواهد شد.

چرا حتماً باید فلج صورت را درمان کرد؟

چرا حتماً باید فلجی صورت را درمان کرد؟

اینکه عضلات صورت شما به طور درست و صحیح قابلیت حرکت داشته باشند بسیار مهم است زیرا بخش بسیار زیادی از ارتباطات و روابط ما به صورت غیر کلامی و فقط با زبان بدن و صورت انجام می‌ شود ، پس عمل پیوند عصب صورت اینجا اهمیت پیدا می کند. اینکه عضلات ما نتوانند به درستی و در زمان مناسب به شکلی که می‌خواهیم حرکت کنند و احساسات ما را منتقل کنند بدون شک برای ما آزار دهنده خواهد بود.

از طرف دیگر فلجی صورت باعث خواهد شد که بسیاری از کارکردهای بخش های مختلف صورت ما هم مختل شوند. اصلی ترین آنها عدم توانایی تنفس صحیح و نیز خوردن غذا به شکل مناسب است که این موارد به خودی خود بسیار آزاردهنده خواهند بود. حتی ممکن است شما نتوانید در زمان خواب به درستی چشمهایتان را ببندید و همین موضوع باعث خواهد شد که پس از گذشت مدت زمانی چشم‌ های شما دچار آثار بسیار بد و جبران ناپذیری شوند.

همچنین فلجی صورت بر گفتار و کلامتان تاثیر خواهد داشت. همین موضوع می‌تواند در دیگران ایجاد سو برداشت کند. حتی ممکن استه کنترل بزاق دهان تان را هم تا حدی از دست بدهید که این موضوع بسیار بد است زیرا با خارج شدن آب از دهانتان همراه خواهد بود.

به همین دلایل گفته شده باید سعی کنید در اسرع وقت فلجی صورتتان را با روشی که پزشک جراح تان پیشنهاد می‌ دهد، که قطعاً یکی از این روش ها عمل پیوند زدن عصب صورت خواهد بود، رفع کنید.

نتیجه عمل پیوند عصب صورت چگونه است؟

همانطور که در بالا گفتیم این عمل می‌ تواند به دو روش انجام شود:

  • در این روش با مدل تبادل یا انتقال، پس از جراحی روند بهبود عصب های شما تکمیل خواهد شد. سیگنال هایی که در عصب سالم شما وجود دارند که عضلات صورت شما را در بر می‌ گیرند و بدون شک این موضوع باعث خواهد شد که عصب طرف فلج شما هم تحریک شود و پس از گذشت مدت مشخصی بهبود یافته و مانند بخش سالم شروع به کار کند. در نتیجه پس از گذشت مدتی دو طرف صورت یکسان خواهند شد.
  • همچنین در روش پیوند به شکل متقاطع و متقابل هم پس از اینکه پیوند عصب صورت به طور کامل ترمیم شد، سیگنال‌های عصبی از اعصاب سالم و از طریق عصب واسطی که بین عصب سالم و عصب فلج وجود داشت به بخش های انتهایی عصب طرف فلج می‌ رود. در نهایت این سیگنال ها به همه عضلات صورت می‌ رسند و باعث خواهند شد که ماهیچه های بخش فلج شما هم به حرکت در بیایند. ماهیچه هایی که تا چند وقت قبل از عمل دچار فلج شده بودند و در نتیجه مشکل شما برطرف خواهد شد و صورتی متقارن خواهید داشت.

محدودیت های جراحی پیوند عصب صورت چیست؟

محدودیت های جراحی پیوند عصب صورت

علاوه بر تمام مزایای این پیوند که در بالا به آنها اشاره کردیم نیاز است که شما محدودیت ها این جراحی را نیز بشناسید. برخی از این محدودیت ها که البته بسیار هم نادر هستند شامل موارد زیر می‌ باشند:

در بهترین حالت، سرعت روند بهبودی و بازسازی رشته های عصبی شما چیزی در حدود یک میلی متر در هر روز است. با یک محاسبه ساده می‌ توان به این نتیجه رسید که این سرعت تقریبا کم است و برای بهبودی کامل بعد از عمل پیوند عصب صورت زمانی در حدود ۹ تا ۱۲ ماه وقت لازم است. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که عصب صورت شما دچار آسیب عمیقی شده‌ و این مدت زمان در مقابل نتیجه ای که حاصل خواهد شد چندان هم زیاد نیست.

مورد دوم این است که به دلیل طولانی بودن این مدت برای بهبودی کامل عضلات، بخشی که فلج بوده کمی ضعیف خواهد شد. در نتیجه وقتی که دو طرف صورت بدون عیب بتوانند کار کنند، بخش فلج شده با این که بهبودی خود را به دست آورده اما ممکن است در برخی مواقع که بسیار هم نادر است، کمی غیر قرینه و متفاوت به نظر برسد. البته این به تجربه و تخصص پزشکی جراح شما بستگی دارد.

مراقبت های پس از عمل پیوند عصب صورت

پیش از هر عمل جراحی نیاز است که شما آمادگی هایی را داشته باشید و نیز مواردی را برای پس از عمل تدارک ببینید. اولین مورد این است که شاید نیاز باشد که پس از جراحی یک یا دو شب در بیمارستان یا کلینیک بستری باشید.

البته این مورد به تشخیص جراح بستگی دارد و در مواردی حتی نیاز نخواهد بود که شما پس از جراحی در بیمارستان بمانید بلکه حتی می‌ توانید فورا به خانه بروید. اما اگر به هر دلیلی نیاز باشد که تحت مراقبت قرار بگیرید جراح شما پس از عمل همراهانتان را مطلع خواهد کرد پس برای آن آمادگی داشته باشید.

پس از جراحی پیوند عصب در صورت شما، احتمالاً برای ۲ الی ۳ روز نیاز است که رژیم غذایی تان را تغییر دهید و فقط مایعات شفاف بنوشید. این کار به روند بهبودی شما کمک خواهد کرد، زیرا مایعات نیاز به جویدن ندارند و عصب شما را درگیر نخواهند کرد.

همچنین پس از جراحی پیوند عصب صورت نباید ورزش سنگین و یا حتی در مواردی ورزش ملایم انجام دهید، چون این کار ممکن است به صورت شما هم فشار وارد کند و کوچکترین فشاری پس از جراحی می‌ تواند زیان بار باشد. پس پیشنهاد می‌ کنیم پس از جراحی تا مدتی که پزشک اجازه نداده از هرگونه ورزش و فعالیت بدنی دوری کنید.

سعی کنید از هر چیزی که باعث ایجاد فشار بر گونه های شما می‌ شود دوری کنید. این کار می‌ تواند شامل لمس صورت با دست و یا یک روبوسی ساده باشد. چون این کار ها می‌ توانند فشار را حتی در حد کمی بالا ببرند و همین فشار کم هم می‌ تواند آثار جبران ناپذیری بر روند بهبودی شما بگذارد. حتی می‌ تواند اثر جراحی از بین ببرد.

برخی از پزشکان معتقدند که نباید تا چند روز یا چند هفته پس از پیوند عصب صورت مسواک بزنید زیرا این کار باعث برخورد مسواک به گونه ها و صورت شما شده و می‌ تواند آزار دهنده باشد. حتی با قسمت جراحی شده برخورد کند و احساس شود پس حتماً در این باره از پزشک جراح تا سوال کنید.

مورد بعد هم این است که نباید وسایل سنگین را جابجا کنید. این موضوع هم مانند مورد دوم یعنی وارد کردن فشار است و می‌ تواند فشار وارده را بر صورت شما بالا ببرد. حتی بخیه های شما را باز کند که این موضوع قطعاً مشکل ساز خواهد بود. پس وسایلی که حتی کمی برایتان سنگین هستند را بلند نکنید و برای این کار از دیگران کمک بگیرید.

دوره نقاهت عمل پیوند عصب صورت چقدر است؟

در بیشتر بیمارانی که این عمل را انجام می دهند وجود احساس درد و ناراحتی کاملاً طبیعی است و اکثر بیماران این احساس را تجربه می‌ کنند. این موضوع کاملا نرمال است زیرا فرد یک جراحی مهم و تاثیر گذار را پشت سر گذاشته است. بعد از جراحی ، ماهیچه های آسیب دیده به مرور بهبود پیدا می‌ کنند و با گذشت زمان حرکات صورت فرد به حالت طبیعی برمی‌ گردد و بدون شک این موضوع بدون درد نخواهد بود.

دوره نقاهت و مدت زمان مورد نیاز برای بهبود این جراحی متغیر است و با توجه به شرایط بیمار و میزان فلج بودن صورت فرد می‌ تواند متفاوت باشد. پیشنهاد می‌ شود در هفته های اول بعد از عمل برای اینکه تورم صورت شما به حداقل برسد وقتی که می‌ خواهید استراحت کنید سر خود را بالاتر از بدن خودتان نگه دارید.

همچنین همانطور که بالاتر گفته شد مدت زمان نقاهت پس از این عمل بین ۹ تا ۱۲ ماه متغیر است. البته منظور از نقاهت این نیست که شما این ۹ تا ۱۲ ماه را استراحت کنید بلکه منظور مدت زمانی که طول می‌ کشد تا محل جراحی به طور دائم و کاملا خوب شود.

آمادگی برای عمل پیوند عصب صورت با ۱۰ نکته

برای اینکه نتیجه جراحی شما بهترین حالت ممکن باشد و بدون نگرانی پس از جراحی بتوانید به استراحت بپردازید، خوب است که پیش از انجام جراحی نکاتی را رعایت کنید برخی از این نکات عبارتند از:

۱. از نظر مالی آماده شوید

شما می دانید که پیوند عصب صورت مانند هم در صورت دیگری یک روش ارزان نیست. پس قبل از اینکه بتوانید جراحی خود را برنامه ریزی کنید، کارکنان ما شما را در مورد گزینه های پرداخت راهنمایی خواهند کرد. بهتر است قبل از اولین مشاوره با دکتر سعید سهراب پور بدانید که چگونه هزینه عمل خود را پرداخت می‌ کنید تا پس از دریافت راهنمایی و تصمیم برای عمل مشکلی وجود نداشته باشد.

 ۲. داروهای تجویزی خود را تنظیم کنید

در طول مشاوره اولیه با دکتر سعید سهراب پور در مورد تمام داروهای تجویزی خود صحبت کنید. در صورت نیاز، او با پزشک تجویز کننده شما مشورت خواهد کرد تا مشخص کند که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی در داروهای خود دارید آیا نیاز هست که تغییراتی را جهت آمادگی برای عمل پیوند عصب صورت انجام دهد.

 ۳. سیگار را ترک کنید

در حقیقت، زمانی که برای جراحی پیوند اثر صورت خود آماده می‌ شوید، استفاده از نیکوتین ممنوع است. نیکوتین جریان خون را محدود می‌ کند و می‌ تواند باعث ایجاد عوارض در حین و بعد از عمل شود. بنابراین، همین حالا سیگار و استعمال هرگونه دخانیات را کنار بگذارید!

 ۴. از مصرف برخی از داروهای بدون نسخه خودداری کنید

برای کاهش خطر خونریزی بیش از حد در حین و بعد از جراحی عمل پیوند عصب صورت، از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهابی و مکمل های گیاهی خودداری کنید. اگر در مورد دارویی مطمئن نیستید، در طول مشاوره با دکتر سعید سهراب پور صحبت کنید.

 ۵. برای دریافت کمک برنامه ریزی کنید

انجام هر نوع جراحی مستلزم استراحت است و همین امر در مورد پیوند زدن عصب صورت نیز صدق می‌ کند. قبل از اینکه برای عمل خود مراجعه کنید، حتما از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید. برای چند روز پس از جراحی به کسی نیاز دارید که شما را به خانه برساند، از شما مراقبت کند و و نیازهای تان را در حد امکان برطرف کند.

 ۶. غذا تدارک ببینید

این ایده خوبی است که قبل از جراحی پیوند عصب صورت، وعده های غذایی خود را آماده و فریز کنید. این نگرانی و دردسر برنامه ریزی و آماده سازی وعده های غذایی را در دوران نقاهت کاهش می‌ دهد. همانطور که گفته شد بهترین نوع غذا برای چند روز تا چند هفته پس از این جراحی مصرف مایعات شفاف و نر توصیه می شود اما به هر حال بهتر است پیش از جراحی با پزشک‌تان درباره رژیم غذایی مناسب این دوره صحبت کنید.

 ۷. داروهای تجویزی را تهیه کنید

در آخرین ملاقات قبل از جراحی پیوند زدن عصب صورت ، دکتر نسخه‌ های داروهای مسکن را در اختیار شما قرار می‌ دهد. قبل از اینکه برای جراحی خود مراجعه کنید آن ها را تهیه کنید. این تضمین می کند که می توانید رژیم دارویی خود را حفظ کرده و از درد بیش از حد جلوگیری کنید.

 ۸. هیدراته بمانید

این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مردان و زنان باید قبل از انجام جراحی مربوط به صورت مطمئن شوند که به خوبی هیدراته شده اند. آب برای بدن مفید است و حتی بیشتر از آن برای شفا مورد نیاز است. اطمینان حاصل کنید که در روزها و هفته های منتهی به جراحی خود مقدار زیادی آب بنوشید تا از بهبودی سریع خاطر جمع باشید.

۹. از شخصی بخواهید که برای رفت و آمد به شما کمک کند

در طول جراحی پیوند عصب صورت، باید آرام بگیرید و پس از بیدار شدن نمی‌ توانید رانندگی کنید. بنابراین، از کسی بخواهید که شما را به محل جراحی آورده و پس از اتمام آن شما را به خانه برگرداند.

۱۰. لباس مناسب داشته باشید

بعد از جراحی پیوند اعصاب صورت ، نباید پوششی داشته باشید که مجبور شوید پیراهن‌ را از روی سر خود بپوشید، چون این کار می‌ تواند با محل جراحی برخورد داشته و آسیب زننده باشد. بنابراین با پیراهن‌ هایی که دکمه یا زیپ دارند، بیایید. هر چند که برای جراحی به شما لباس مخصوص داده خواهد شد.

چه چیزی باعث بهبود سریعتر پیوند اعصاب اعصاب می‌ شود؟

اگر بخواهیم ماده ای را معرفی کنیم که تاثیر زیادی در بهبودی عمل هرنوع عصبی بخصوص عصب صورت داشته باشد ما به شما منیزیم و هر فرآورده ای که دارای این ماده باشد را پیشنهاد می‌ کنیم ؛ زیرا منیزیم به بازسازی عصب محیطی کمک می‌ کند.

هزینه جراحی پیوند عصب صورت در تهران

هزینه جراحی پیوند عصب صورت

مانند هر عمل جراحی دیگری، هزینه عمل پیوند عصب صورت هم می‌ تواند متفاوت باشد و این تفاوت قیمت به عوامل بسیار زیادی وابسته است. برخی از این عوامل شامل مواد زیر هستند:

  • مهارت و تخصص بهترین جراح پیوند عصب صورت

اولین و مهمترین نکته این است که کدام جراح عمل شما را انجام خواهد داد. این موضوع به طور مستقیم در هزینه ای که باید بپردازید تاثیر می‌ گذارد زیرا تجربه جراح دانش و مهارت و شناختی که از عمل دارد بسیار مهم است و هرچه این موارد بهتر و عمیق‌ تر باشند، قطعاً نتیجه عمل هم بهتر خواهد بود. به طبع پزشکانی با دانش بالا و تجربه زیاد بهتر می‌ توانند به شما در درمان فلج صورت کمک کند.

  •  شدت فلج بودن صورت شما

اینکه چقدر از چهره شما دچار فلجی شده باشد بسیار مهم است زیرا اگر بخش زیادی درگیر باشد بدون شک مدت زمان عمل و کاری که جراح باید با صورت و عصب شما انجام دهد بیشتر و طولانی تر خواهد بود. در نتیجه وقت بیشتری از جراح و اتاق عمل و عوامل آن گرفته خواهد شد و هزینه هم بالاتر خواهد رفت.

  •  روش انجام جراحی

برخی از روش‌ های انجام جراحی پیوند عصب صورت را در بالا نام برده و توضیح دادیم. با توجه به وضعیت شما و تشخیص پزشک تان روش می‌تواند متفاوت باشد و هر کدام هزینه خاص خود را دارند. در این باره دکتر با شما به طور کامل صحبت خواهد کرد.

اگر قصد دارید که جراحی پیوند اعصاب صورت را انجام دهید و می‌خواهید از قیمت ها مطلع باشید، می‌توانید برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید تا تمام نکات موثر بر هزینه جراحی را برای شما توضیح دهیم.

سوالات رایج درباره عمل پیوند عصب صورت

تعداد بسیار زیادی از بیمارانی که برای انجام این جراحی به مطب دکتر سعید سهراب پور مراجعه کرده اند سوالات مشابه و یکسانی داشتند. ما هم برخی از آنها را در زیر برایتان آورده ایم که اگر سوال شما هم بودند به پاسخ خود برسید.

باید بدانید که این عمل با بیهوشی عمومی انجام می‌ شود در نتیجه وقتی که بیمار عمل را دریافت می‌ کند حسی نخواهد داشت که بتواند درد را تجربه کند. اما وقتی جراحی به اتمام رسید ممکن بیمار دچار درد شود که البته این میزان درد به قدری نیست که نتوان آن را با داروهای مسکن از بین برد. پس خیالتان از این بابت راحت باشد.

فلج طولانی مدت صورت اغلب با آسیب به شاخه عصب پیشانی همراه است، اما آسیب گسترده به هر یک از شاخه های عصب صورت ممکن است منجر به فلج دائمی صورت شود. فلج دائمی صورت نیز با حذف تومور مرتبط است. اما در رابطه با فلج صورت می توان گفت که این مشکل با عمل پیوند عصب صورت قابل حل است البته باز هم تشخیص دقیق تر توسط جراح شما صورت خواهد گرفت.

به طور متوسط، اعصاب آسیب دیده می‌ توانند با سرعت حدود ۱ اینچ در ماه یا ۱ میلی متر در روز رشد کنند. در صورت وجود بافت زخم قابل توجه یا شکاف بین انتهای عصب بریده شده، جراحی لازم است. پس نگران نباشید زیرا با این جراحی این جراحی عصبی را به صورت مشکل برطرف خواهد شد.

انواع توت ها، هلو، گیلاس، انگور قرمز، پرتقال و هندوانه، از جمله، سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به کاهش التهاب و کاهش آسیب عصبی کمک می‌ کند. به علاوه، انگور، زغال اخته و زغال اخته سرشار از یک ترکیب ضد التهابی قوی به نام رسوراترول هستند و مصرف آن ها بعد از عمل پیوند عصب صورت توصیه می شود.

دکتر سعید سهراب پور

دکتر سعید سهراب پور، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی های درمانی سر و گردن هستم. افتخار دارم که سال ها در زمینه ی درمان بیماری های مختلف گوش، حلق و بینی و همچنین جراحی های مربوط به سر و گردن فعالیت داشته ام. هدف من از ارائه خدمات در این وب سایت ارائه ی اطلاعات مفید و جامع در زمینه بیماری های گوش، حلق و بینی و جراحی های سر و گردن ، پاسخ به سوالات رایج مراجعین و معرفی جدیدترین روش های درمانی است.

نظرات

3.2 5 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نادر

سلام. دخترم 15 سالشه وقتی بدنیا اومد عصب صورتش از یه سمت ضعیف بود موقع خندیدن لبش کج میشه. با پیوند عصب خوب میشه؟ راهی برای درمانش هست؟

دکتر سهراب پور

اگر فقط لبش باشه کار خاصی نمیشه کرد

سعید

سلام من سال ۷۶ تصادف کردم و صورتم فلج شد. متولد هفتاد هستم. آیا امکان بازیابی عصب صورت هست

دکتر سهراب پور

سلام روز بخیر بله به مطب مراجعه کنید.

دکتر سهراب پور

سلام روز بخیر بله به مطب مراجعه کنید. سلام باید ببینم و معاینه کنم بله امکانش هست