مجله پزشکی

اشتراک گذاری

تومور کاروتید بادی و راه درمان با جراحی

تومور کاروتید بادی در رگ های خونی نزدیک شریان های کاروتید شما رشد می‌‌ کند. این توده ها معمولاً خوش خیم (غیر سرطانی) هستند، اما اگر بزرگ شوند ممکن است بر اعصاب و عروق خونی مجاور خود تأثیر بگذارند. جراحان اغلب از جراحی و آمبولیزاسیون برای درمان این توده استفاده می‌ کنند. در صورتی که شما نیز شک دارید که به این بیماری مبتلا شده باشید و می خواهید علائم و راه های درمان آن را فرا بگیرید ، با دکتر سعید سهراب پور در این مقاله همراه باشید.

 

تومور کاروتید بادی - دکتر سعید سهراب پور

 

تومور کاروتید بادی که به عنوان کمودکتوم یا پاراگانگلیوما نیز شناخته می‌ شود، توموری است که در کنار گردن قرار دارد، جایی که شریان کاروتید بزرگ به رگ های خونی کوچکتر منشعب می‌ شود تا خون را به مغز و بافت نرم گردن و صورت منتقل کند.

به مجموعه سلول های اطراف آن انشعاب، ‌بدن کاروتید (کاروتید بادییا گلوموس کاروتید) می‌ گویند. تومورهایی که در آنجا رشد می‌ کنند تهدید کننده زندگی نیستند، اما می‌ توانند به سرعت رشد کنند و بر اعصاب و رگ های خونی مجاور فشار وارد کنند و باعث آسیب به آن ساختارها شوند. در برخی موارد، یک بیمار به جای یک تومور منفرد، چندین تومور کوچک دارد.

تومور کاروتید بادی نسبتاً نادر است، اما هم در مردان و هم در زنان رخ می‌‌ دهد و اغلب در میانسالان یا افراد مسن‌ تر دیده می‌‌ شود. این توده نیز در افرادی که در ارتفاعات بسیار بالا به دلایلی مانند پرواز با هواپیما و غیره هستند، احتمالاً به دلیل کمبود مزمن اکسیژن، رخ می‌ دهد.

کمودکتوما می‌ تواند رشد کند و بر اعصاب و عروق خونی مجاور فشار وارد کند. این تومور  نوعی پاراگانگلیوما است. اکثر پاراگانگلیوماها پراکنده هستند.

  1. در سر و گردن، بر اساس موقعیت آناتومیک، چهار نوع پاراگانگلیوما توصیف شده است.
  2. پاراگانگلیوماهایی که در گانگلیون گرهی عصب واگ ایجاد می‌‌ شوند به عنوان گلوموس واگال شناخته می‌‌ شوند.
  3. آنهایی که درانشعاب بدن کاروتید (کاروتید بادی) هستند به عنوان تومور کاروتید بادی شناخته می‌ شوند.
  4. آنهایی که در سوراخ ژوگولار قرار دارند به عنوان گلوموس ژوگولار شناخته می‌ شوند.
  5. و آنهایی که در دماغه حلزون قرار دارند به عنوان تومورهای گلوموس تمپانیکوم شناخته می‌ شوند.

اکثر بیماران مبتلا به این توده با یک توده ضربان دار به آرامی در حال رشد در گردن مراجعه می‌ کنند. در تصویربرداری، یک توده به شدت در حال افزایش در انشعاب کاروتید، که شریان های کاروتید داخلی و خارجی را پخش می‌کند، دیده می‌ شود. این دسته از تومورها ، تومورهای عصبی غدد درون ریز نادر، با رشد آهسته و هیپر عروقی هستند. اگرچه این تومورها خوش خیم هستند، اما تمایل به بدخیم شدن هم دارند. برداشتن کامل این تومور با جراحی تومور کاروتید بادی ، روش درمانی استاندارد طلایی برای درمان این بیماری است. برداشتن زودهنگام تومور برای جلوگیری از ایجاد تومورهای بزرگتر و پیشرفته تر، که با عوارض و مرگ و میر بالاتری همراه است، توصیه می‌ شود.

آیا تومورهای بدنه کاروتید خوش خیم هستند؟

بالاتر هم گفتیم که این توده خوش خیم است (نه سرطانی ). برخی مطالعات تخمین می‌‌ زنند که کمتر از 10 درصد تومورهای کاروتید بادی بدخیم (سرطانی) هستند.

چه کسانی ممکن است به تومور کاروتید بادی مبتلا شوند؟

هر کسی ممکن است به کمودکتوما مبتلا شود. به نظر می‌ رسد این بیماری در زنان نسبت به مردان معمولاً و افرادی با سن بیشتر از 20 سال رخ می‌ دهد.

آیا این بیماری نادر است؟

این توده ها نادر هستند و در حدود 1 نفر از 30000 نفر به آن مبتلا می‌ شوند.

تومور بدنه کاروتید چگونه بر من تأثیر می‌ گذارد؟

کمودکتوما اغلب بدون درد است، اما پزشک شما ممکن است بخواهد تومور را حذف کند، زیرا این تومور می‌ تواند بزرگ شود و رگ های خونی گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد یا علائم بد و کشنده دیگری ایجاد کند.

علائم تومور کاروتید بادی چیست؟

 

علائم تومور کاروتید بادی

 

تومور کاروتید بادی ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، اما با رشد توده، ممکن است بر روی اعصاب و عروق خونی مجاور فشار بیاورد. ممکن است توده ای را روی گردن خود احساس کنید. سایر علائم این بیماری می‌ تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی صدا
  • بی حسی در زبان شما
  • گلو درد
  • مشکلات بلع ( دیسفاژی )
  • فشار خون بالا
  • بی حسی در زبان
  • تپش قلب، احساس ضربان قلب یا بال زدن در قفسه سینه

علت ایجاد تومور کاروتید بادی چیست؟

در اکثر بیماران مبتلا به کمودکتوما ، هیچ علت شناخته شده ای به جز هیپوکسی (کمبود مزمن اکسیژن که ممکن است در اثر زندگی در ارتفاعات بالا باشد) وجود ندارد. در درصد کمی از بیماران ارتباط خانوادگی نیز وجود دارد.

حدود 90٪ مواردی که به این تومور مبتلا هستند علامت و ویژگی مشترک مشخصی نداشته‌ اند، به این معنی که این تومور می‌تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سابقه خانوادگی تحت تاثیر قرار دهد. حدود 10 درصد موارد خانوادگی هستند، به این معنی که یک جزء ژنتیکی وجود دارد و می‌ تواند در خانواده ها ایجاد شود.

نحوه تشخیص تومور کاروتید بادی

 

تشخیص تومور کاروتید بادی

 

تشخیص وجود این توده با معاینه فیزیکی سر و گردن شما شروع می‌ شود. اگر نشانه‌هایی از آن را در بدن شما پیدا کنند، ممکن است آزمایش‌ های بیشتری را برای تأیید این بیماری درخواست کنند. جراحان از تست های تصویربرداری برای تشخیص کمودکتوما استفاده می‌ کنند، از جمله:

  • سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری)

متخصصان پزشکی از سی تی اسکن، برای بررسی ساختارهای داخل بدن شما استفاده می‌ کنند. سی تی اسکن از اشعه ایکس و رایانه برای تولید تصاویری از سطح بدن شما استفاده می‌ کند. این عکس‌ ها را می‌‌ گیرد که «برش‌ های» بسیار نازکی از استخوان‌ ها، ماهیچه‌ ها، اندام‌ ها و رگ‌ های خونی شما را نشان می‌‌ دهد تا جراح سر و گردن بتوانند بدن شما را با جزئیات زیاد ببینند.

دستگاه های اشعه ایکس سنتی از یک لوله ثابت برای نشان دادن اشعه ایکس در یک نقطه استفاده می‌ کنند. همانطور که اشعه ایکس در بدن حرکت می‌ کند، در مقادیر مختلف توسط بافت های مختلف جذب می‌ شود. اشعه ایکس تصاویر دو بعدی تولید می‌ کند. سی تی اسکن دارای لوله ای به شکل دونات است که اشعه ایکس را 360 درجه به دور شما می‌ چرخاند.

داده های گرفته شده یک نمای سه بعدی دقیق از داخل بدن شما ارائه می‌ دهد که برای تشخیص تومور کاروتید بادی مناسب است.

  • آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA)

آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است که از تصاویر اشعه ایکس برای جستجوی انسداد در رگ‌ های خونی شما (شریان‌ ها یا سیاهرگ‌ ها) استفاده می‌‌ کند. آزمایش آنژیوگرافی به جراح شما اجازه می‌ دهد تا نحوه گردش خون در رگ های خونی در مکان های خاص بدن شما را مشاهده کند و وجود این توده را تشخیص دهد. ارائه دهندگان از آنژیوگرافی قلب، گردن، کلیه ها، پاها یا سایر نواحی شما برای تعیین منبع مشکل شریان یا ورید استفاده می‌ کنند.

  • ام آر آی

اسکن MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) یک آزمایش بدون درد است که تصاویر بسیار واضحی از اندام ها و ساختارهای داخل بدن شما تولید می‌ کند. MRI از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید این تصاویر دقیق استفاده می‌ کند.

از آنجایی که MRI از اشعه ایکس یا اشعه های دیگر استفاده نمی‌ کند، زمانی که افراد به تصویربرداری مکرر برای نظارت بر تشخیص یا درمان تومور کاروتید بادی ، به ویژه از مغز خود نیاز دارند، این آزمایش تصویربرداری انتخابی است.

  • سونوگرافی

سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی است. تصویر اولتراسوند سونوگرافی نامیده می‌ شود. اولتراسوند از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر یا ویدیوهای بلادرنگ از اندام های داخلی یا سایر بافت های نرم مانند رگ های خونی استفاده می‌ کند.

سونوگرافی به جراح این امکان را می‌ دهد تا جزئیات بافت های نرم داخل بدن شما را بدون ایجاد برش ببینند و بر خلاف اشعه ایکس  اولتراسوند از اشعه استفاده نمی‌ کند.

اگرچه اکثر مردم سونوگرافی را با بارداری مرتبط می‌ دانند، اما جراح از سونوگرافی برای موقعیت های مختلف و برای بررسی چندین قسمت مختلف داخل بدن شما استفاده می‌کنند که یکی از کاربردهای آن تشخیص تومور بدنه کاروتید است.

جراح چگونه تومور کاروتید بادی را درمان می‌ کند؟

جراح با شما در مورد علائم شما صحبت خواهد کرد. آنها همچنین با توجه به وخامت تومور شما یکی از 3 روش زیر را پیشنهاد می‌ کند:

  • پرتودرمانی
  • آمبولیزاسیون ترانس کاتتر
  • جراحی برای برداشتن تومور

هنگامی که جراحان با جراحی تومورهای بزرگ کاروتید بادی را برمی‌ دارند، ممکن است یک سوراخ در شریان کاروتید شما باقی بماند. جراح ممکن است از یک چسب یا پیوند برای بستن سوراخ و بازیابی شریان شما در طول جراحی استفاده کند.

پرتودرمانی (رادیوتراپی) تومور کاروتید بادی

پرتودرمانی – یا رادیوتراپی – یک درمان رایج سرطان است که از پرتو (معمولاً اشعه ایکس پرقدرت) برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی استفاده می‌‌ کند. پرتودرمانی ممکن است به طور مستقل یا در کنار سایر درمان ها مانند جراحی یا شیمی درمانی استفاده شود.

انکولوژیست های پرتودرمانی جراح هستند که در پرتودرمانی تخصص دارند. انکولوژیست پرتودرمانی تعیین می‌ کنند که آیا پرتودرمانی برای شما مفید است یا خیر. اگر چنین است، آنها بهترین نوع پرتودرمانی را برای نوع سرطانی که دارید، برای مثال تومور های کاروتید بادی، تعیین می‌ کنند.

آنها همچنین طرح پرتو درمانی را با دوز پرتویی طراحی می‌ کنند که سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به بافت های سالم مجاور از بین می‌ برد.

آمبولیزاسیون ترانس کاتتر

 

آمبولیزاسیون ترانس کاتتر

 

آمبولیزاسیون ترانس کاتتر برای توقف جریان خون به تومور کاروتید بادی استفاده می‌ شود. آمبولیزاسیون ترانس کاتتر چند روز قبل از خود جراحی انجام می‌ شود.

جراح مغز و اعصاب یا رادیولوژیست عصبی مداخله‌ ای، رنگی را به بیمار تزریق می‌‌ کند تا به شناسایی رگ‌ های خونی آسیب دیده کمک کند، سپس آمبولیزاسیون را برای قطع خونرسانی به تومور انجام می‌‌ دهد. آمبولیزاسیون شامل استفاده از نوعی چسب یا ذرات خاص برای توقف جریان خون است.

جراحی تومور کاروتید بادی

 

جراحی تومور کاروتید بادی

 

جراحی کمودکتوما شامل برداشتن تومور و ترمیم هرگونه آسیب به شریان کاروتید است. گاهی اوقات ممکن است قبل از عمل جراحی، آمبولیزاسیون انجام شود که در قسمت بالا آن را توضیح دادیم. روش های این جراحی به طور کلی بسیار ایمن هستند و نتایج خوبی دارند.

جراحی تومور کاروتید بادی در یک فضای بسیار ظریف، نه تنها در نزدیکی شریان کاروتید بحرانی که خونرسانی به مغز می‌ کند، بلکه بسیار نزدیک به عصب دهم جمجمه ای به نام عصب واگ نیز انجام می‌ شود. فقط جراحان ماهر و با تجربه که در این روش تخصص دارند باید جراحی تومور بدن کاروتید را انجام دهند.

برداشتن تومور با جراحی پس از آمبولیزاسیون انجام می‌ شود. جراح مغز و اعصاب یک برش در گردن ایجاد می‌ کند و این روش جراحی باز را برای برداشتن تومور انجام می‌ دهد. به ندرت، ممکن است بیمار در حین جراحی به شنت موقت برای انتقال خون از طریق شریان کاروتید نیاز داشته باشد.

بسته به اندازه و محل تومور، شریان کاروتید ممکن است پس از برداشتن نیاز به ترمیم داشته باشد. گاهی اوقات یک بخیه زدن ساده شریان کاروتید کافی است، اما در موارد دیگر با برداشتن تومور، سوراخی در شریان کاروتید ایجاد خواهد شد که باید وصله شود – یا بخش آسیب‌دیده باید کاملاً برداشته شود. در موارد خاص، ممکن است پیوند بای پس برای جایگزینی بخش آسیب دیده انجام شود.

جراحان ما، تجربه چندین ساله در درمان اختلالات عروقی سر و گردن، با تخصص در آمبولیزاسیون قبل از عمل، برداشتن جراحی، و پیوند و ترمیم بعد از عمل را دارند.

چرا به جراحی تومور کاروتید بادی نیاز دارم؟

باریک شدن شریان های کاروتید اغلب در اثر تصلب شرایین ایجاد می‌ شود. این تجمع پلاک در پوشش داخلی شریان است. پلاک از مواد چرب، کلسترول، مواد زائد سلولی، کلسیم و فیبرین تشکیل شده است.

آترواسکلروز را «سخت شدن شریان ها» نیز می‌ نامند. می‌تواند شریان های سراسر بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری شریان کاروتید مشابه بیماری عروق کرونر است. در بیماری عروق کرونر، انسداد در رگ های قلب ایجاد می‌ شود و ممکن است باعث حمله قلبی شود. در مغز، می‌ تواند منجر به سکته شود.

مغز برای اینکه به درستی کار کند نیاز به تامین مداوم اکسیژن و مواد مغذی دارد. حتی یک وقفه کوتاه در خون رسانی می‌ تواند مشکلاتی ایجاد کند. سلول های مغز تنها پس از چند دقیقه بدون خون یا اکسیژن شروع به مردن می‌ کنند.

اگر باریک شدن شریان های کاروتید به اندازه ای شدید شود که جریان خون را مسدود کند، یا تکه ای از پلاک پاره شود و جریان خون به مغز را مسدود کند، ممکن است سکته مغزی رخ دهد. مینی سکته (حمله ایسکمیک گذرا یا TIA) علائمی شبیه سکته مغزی است که فقط چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌ کشد. TIA ممکن است اولین علامت بیماری باشد.

اگر تومور کاروتید بادی دارید ممکن است علائمی نداشته باشید. تجمع پلاک ممکن است جریان خون کافی را برای ایجاد علائم مسدود نکند. سرخرگی که فقط تا نیمه مسدود می‌ شود یا اغلب اوقات هیچ علامتی ایجاد نمی‌ کند. اما این موضوع نباید شما را آسوده خاطر کند. برای درمان این مشکل باید به جراحی فکر کنید.

همچنین جراح شما ممکن است دلایل دیگری برای توصیه جراحی کمودکتوما کاروتید داشته باشد.

خطرات جراحی تومور کاروتید بادی

 

خطرات جراحی تومور کاروتید بادی

 

برخی از عوارض احتمالی جراحی تومور کاروتید بادی عبارتند از:

  • سکته مغزی یا TIA
  • حمله قلبی
  • تجمع خون در بافت اطراف محل برش باعث تورم می‌ شود
  • مشکلات عصبی مربوط به برخی عملکردهای چشم، بینی، زبان یا گوش
  • خونریزی مغزی (خونریزی داخل مغزی)
  • تشنج (غیرشایع)
  • انسداد مکرر شریان کاروتید یا انسداد جدیدی که در شریان طرف دیگر گردن شما ایجاد می‌ شود.
  • خونریزی در محل برش در گردن
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب نامنظم
  • مسدود شدن راه هوایی از تورم یا خونریزی در گردن

اگر به داروها، رنگ کنتراست، ید یا لاتکس حساسیت یا حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر نارسایی کلیه یا سایر مشکلات کلیوی دارید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

ممکن است خطرات دیگری بر اساس شرایط شما وجود داشته باشد. قبل از انجام عمل، هر گونه نگرانی را با جراح خود در میان بگذارید.

بیشتر سکته‌ هایی که پس از جراحی تومور کاروتید بادی رخ می‌‌ دهند، به دلیل مسدود شدن شریان مغز در اوایل دوره بعد از عمل یا به دلیل خونریزی در بافت مغز ایجاد می‌‌ شوند.

این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که این روش باعث حرکت لخته خون و انسداد شریان شود. تیم جراحی و بیهوشی شما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این امر انجام خواهند داد.

سایر عوارض جراحی تومور کاروتید بادی

سایر عوارض احتمالی پس از انجام جراحی کمودکتوما عبارتند از:

درد یا بی حسی در محل زخم – این موقتی است و با مسکن قابل درمان است

  • عفونت زخم – زخمی که در آن برش ایجاد شده ممکن است عفونی شود. این بیماری کمتر از 1 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌ دهد و به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می‌ شود.
  • آسیب عصبی – این می‌ تواند باعث صدای خشن و ضعف یا بی حسی در کنار صورت شما شود. حدود 4 درصد از افراد را مبتلا می‌ کند، اما معمولاً موقتی است و در عرض یک ماه ناپدید می‌ شود.
  • باریک شدن مجدد شریان کاروتید – این تنگی مجدد نامیده می‌ شود. جراحی بیشتر در حدود 2 تا 4 درصد از افراد مورد نیاز است.

جراح شما باید خطرات مرتبط با جراحی تومور کاروتید بادی کاروتید را قبل از انجام عمل توضیح دهد. از آنها بخواهید هر چیزی را که در مورد آن مطمئن نیستید روشن کنند و به نگرانی هایی که دارید پاسخ دهند.

عواملی خطر بعد از جراحی

عواملی که خطر بعد از عمل جراحی را افزایش می‌ دهند عبارتند از:

  • سن شما – این خطر با افزایش سن افزایش می‌ یابد
  • کشیدن سیگار
  • قبلاً یک سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) داشته اید – این خطر به شدت سکته مغزی یا TIA، میزان بهبودی شما و اینکه چند وقت پیش رخ داده است بستگی دارد.
  • این موضوع که آیا در شریان کاروتید دیگر خود نیز انسداد دارید؟
  • آیا شما بیماری دیگری دارید؟ مانند سرطان، بیماری قلبی، فشار خون بالا یا دیابت

کاهش خطر ابتلا به تومور کاروتید بادی

هیچ راهی برای پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به این بیماری وجود ندارد. اگر سابقه خانوادگی بیولوژیکی تومور بدنه کاروتید دارید، با جراح خود در مورد آن صحبت کنید و در صورت نیاز آزمایشات تشخیصی را انجام دهید.

چه مدت بعد از درمان کمودکتوما احساس بهتری خواهم داشت؟

زمان بهبودی پس از جراحی برای تومور کاروتید بادی معمولاً سه تا چهار هفته است. دستورالعمل های جراح خود را برای مراقبت از محل جراحی دنبال کنید. با ارائه دهنده خود در مورد نحوه مراقبت از خود در حین بهبودی صحبت کنید.

آیا تومور بدن کاروتید قابل درمان است؟

اگر جراحی برای برداشتن این توده انجام دهید، معمولاً به درمان بیشتری نیاز ندارید و این روش شما را درمان خواهد کرد.

در صورت داشتن تومور در این ناحیه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت مشاهده علائم جدید فوراً با جراح خود تماس بگیرید. آنها در مورد گزینه های درمانی که ممکن است برای شما مناسب باشد با شما صحبت خواهند کرد.

اقدامات پیش از جراحی تومور کاروتید بادی

 

اقدامات پیش از جراحی تومور کاروتید بادی

 

جراح شما آمادگی برای جراحی را برای شما توضیح می‌ دهد و می‌توانید سوالات خود را هم از جراح بپرسید.

  • از شما خواسته می‌ شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید که به پزشک اجازه انجام این روش را می‌ دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر چیزی واضح نیست درباره‌ اش سوال بپرسید.
  • پزشک یا پرستار شما سابقه سلامتی شما را بررسی می‌‌ کند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌‌ دهد تا مطمئن شود که از سلامت خوبی قبل از جراحی تومور کاروتید بادی برخوردار هستید. ممکن است نیاز به آزمایش خون یا سایر آزمایشات تشخیصی داشته باشید.
  • اگر به هر دارو، ید، لاتکس، نوار چسب، رنگ کنتراست یا بیهوشی حساس هستید ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • همه داروهای تجویزی و بدون نسخه و مکمل های گیاهی را که مصرف می‌ کنید به جراح خود اطلاع دهید.
  • اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید، حتما آن را با پزشکتان در میان بگذارید. همچنین اگر از داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقادها)، آسپرین یا سایر داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می‌ گذارد استفاده می‌ کنید، پزشک شما حتما باید در جریان باشد. ممکن است به شما گفته شود که برخی از این داروها را قبل از عمل قطع کنید.
  • اگر باردار هستید یا فکر می‌ کنید ممکن است باردار باشید، پیش از عمل تومور کاروتید بادی به جراح خود بگویید.
  • هر دستورالعملی را که برای نخوردن یا ننوشیدن قبل از جراحی به شما داده شده است، دنبال کنید.
  • جراح شما ممکن است درخواست آزمایش خون قبل از عمل کند تا بفهمد چه مدت طول می‌ کشد تا خون شما لخته شود.
  • ممکن است قبل از انجام عمل، دارو (آرام بخش) دریافت کنید تا به آرامش شما کمک کند.
  • اگر سیگار می‌کشید، در اسرع وقت قبل از عمل، سیگار را قطع کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید. همچنین ممکن است وضعیت سلامت کلی شما را بهبود بخشد. سیگار خطر لخته شدن خون را افزایش می‌ دهد.

بر اساس شرایط شما، جراح شما ممکن است دستورالعمل های دیگری را برای آماده شدن به شما ارائه دهد.

در طول جراحی تومور کاروتید بادی

به طور کلی، جراحی شما از این فرآیند پیروی می‌ کند:

  1. از شما خواسته می‌شود هر گونه جواهرات یا اشیایی که ممکن است در این روش اختلال ایجاد کند را بردارید.
  2. لباس هایتان را درآورده و لباس بیمارستان می‌ پوشید.
  3. از شما خواسته می‌ شود که مثانه خود را قبل از عمل تخلیه کنید.
  4. یک خط IV (داخل وریدی) در بازو یا دست شما ایجاد می‌ شود. کاتتر دیگری در مچ دست شما گذاشته می‌ شود تا فشار خون شما را کنترل کند و نمونه خون بگیرد. ممکن است یک یا چند کاتتر اضافی در گردن شما، روبروی محل جراحی، برای نظارت بر قلب شما قرار داده شود. سایر نقاط برای کاتتر عبارتند از: ناحیه زیر استخوان ترقوه و کشاله ران.
  5. اگر موی بیش از حد در محل جراحی وجود داشته باشد، تیم مراقبت های بهداشتی ممکن است آنها را بتراشند.
  6. شما روی تخت عمل قرار می‌ گیرید و به پشت دراز می‌کشید.
  7. یک کاتتر برای تخلیه ادرار در مثانه شما گذاشته می‌ شود.
  8. متخصص بیهوشی ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن خون شما را در طول جراحی بررسی می‌ کند.

جراحی تومور کاروتید بادی ممکن است تحت بی حسی موضعی انجام شود. شما خواب آلود خواهید بود، اما ناحیه تحت عمل جراحی را احساس نخواهید کرد. قبل از انجام عمل یک آرام بخش در داخل IV دریافت خواهید کرد تا به شما در آرامش کمک کند. این کار به جراح اجازه می‌‌دهد تا با پرسیدن سؤالاتی از شما، نحوه عملکرد شما را در طول عمل نظارت کند.

هنگامی‌ که آرام بخش شدید، پزشک یک لوله تنفسی را در گلو و نای شما قرار می‌ دهد تا هوا را به ریه های شما برساند. شما به یک دستگاه تنفس مصنوعی متصل خواهید شد. این دستگاه در حین جراحی به شما برای تنفس کمک می‌ کند.

  1. زمانی که برای جراحی، تحت بی حسی موضعی، از طریق لوله ای که در بینی شما قرار می‌ گیرد، اکسیژن دریافت می‌ کنید.
  2. برای کمک به جلوگیری از عفونت از طریق IV دوز آنتی بیوتیک به شما داده می‌ شود.
  3. تیم مراقبت های بهداشتی پوست محل جراحی را با محلول ضد عفونی کننده تمیز می‌ کند.
  4. هنگامی که شریان در معرض دید قرار گرفت، ارائه دهنده یک برش در شریان ایجاد می‌ کند.
  5. جراح ممکن است از دستگاهی به نام شانت برای منحرف کردن جریان خون در اطراف ناحیه جراحی استفاده کند. این کار در عمل تومور کاروتید بادی باعث می‌ شود خون به سمت مغز جریان پیدا کند. شانت لوله کوچکی است که در شریان کاروتید قرار می‌ گیرد تا جریان خون را به اطراف ناحیه تحت عمل بفرستد.
  6. با منحرف شدن جریان خون، جراح پلاک را از شریان خارج می‌ کند.
  7. سپس ارائه دهنده شانت را برمی‌ دارد و شریان را با دقت می‌ بندد. برش در گردن به هم بخیه می‌ شود.
  8. ممکن است یک لوله کوچک (درن) در گردن شما قرار گیرد. این کار خون را به یک لامپ مکنده کوچک به اندازه کف دست تخلیه می‌ کند. به طور کلی صبح بعد از عمل برداشته می‌ شود.
  9. شما ممکن است داروی فشار خون را از طریق IV خود در طول و بعد از عمل دریافت کنید تا فشار خون خود را در محدوده خاصی نگه دارید.
  10. اگر بیهوشی عمومی داشتید، جراح یا پرستار شما را در اتاق عمل بیدار می‌‌کند تا مطمئن شود که می‌‌ توانید به سؤالات پاسخ دهید.
  11. یک باند یا پانسمان استریل روی محل جراحی گذاشته می‌ شود.

بعد از جراحی تومور کاروتید بادی

 

اقدامات بعد از جراحی کاروتید بادی

 

  • در بیمارستان

پس از انجام عمل شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. هنگامی که فشار خون، نبض و تنفس شما ثابت شد و هوشیار بودید، ممکن است به بخش مراقبت های ویژه (ICU) یا اتاق بیمارستان منتقل شوید.

در زمان مناسب، به شما کمک می‌‌ شود تا از تخت بیرون بیایید تا آنجا که می‌‌ توانید آن را مدیریت کنید.

اگر در حین عمل یک درن در محل برش قرار داده شده باشد، پزشک شما احتمالاً صبح روز بعد آن را خارج خواهد کرد.

به شما غذاهای جامد ارائه می‌ شود که می‌ توانید آنها را بخورید.

طبق توصیه پزشک، مسکن مصرف کنید. آسپرین یا برخی داروهای ضد درد دیگر ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد. حتما فقط داروهای توصیه شده مصرف کنید.

جراح شما ممکن است برای نظارت بر شریان های کاروتید در گردن شما را برای پیگیری روش‌های اولتراسوند دوبلکس برنامه‌ریزی کند.

به طور کلی، شما می‌ توانید در عرض 1 تا 2 روز پس از جراحی تومور کاروتید بادی به خانه بروید.

  • در خانه

هنگامی که در خانه هستید، مهم است که ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید. جراح دستورالعمل های خاصی را برای حمام کردن به شما می‌ دهد. در صورت استفاده از بخیه، طی یک بازدید ویزیت، بخیه برداشته می‌ شود. اگر از نوارهای چسب استفاده می‌ شود، آنها را خشک نگه دارید.

شما ممکن است به رژیم غذایی عادی خود بازگردید، مگر اینکه جراح چیز دیگری به شما بگوید. به طور کلی توصیه می‌ شود از رژیم غذایی کم چربی و کلسترول پیروی کنید. شما باید سبزیجات، میوه ها، لبنیات کم چرب یا بدون چربی و گوشت بدون چربی بخورید. از مصرف غذاهای فرآوری شده یا بسته بندی شده خودداری کنید.

حتما در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بعد از عمل تومور کاروتید بادی ، آن را به جراح خود گزارش کند:

  • تب یا لرز
  • قرمزی، تورم، یا خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش
  • افزایش درد در اطراف محل برش

با جراح تماس بگیرید

در صورت بروز هر یک از موارد زیر فورا با جراح خود تماس بگیرید:

  • ضعف، گزگز یا از دست دادن احساس در یک طرف صورت یا بدن شما
  • دوبینی ناگهانی یا مشکل در بینایی در یک یا هر دو چشم
  • مشکل ناگهانی در صحبت کردن یا صحبت کردنسردرد شدید ناگهانی
  • سردرد، گیجی، بی حسی یا ضعف در هر قسمت از بدن شما
  • مشکل در درک آن چیزی که دیگران می‌ گویند
  • مشکل در بلع بعد از جراحی تومور کاروتید بادی
  • درد قفسه سینه، سرگیجه یا تنگی نفس که با استراحت از بین نمی‌ رود
  • سرفه خون یا مخاط زرد یا سبز
  • لرز یا تب بیش از 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا تبی که حتی پس از مصرف استامینوفن ادامه دارد.
  • برش قرمز یا دردناک، یا ترشح زرد یا سبز از برش
  • تورم در پاهای شما

اگرچه جراحی تومور کاروتید بادی یک روش جراحی اثبات شده با میزان موفقیت بالا است، اما جراحی شریان کاروتید علت انسداد شریان‌ های شما را درمان نمی‌‌ کند. برای جلوگیری از باریک شدن مجدد رگ‌ ها، ممکن است نیاز به مصرف دارو، تنظیم رژیم غذایی، شروع یک رژیم ورزشی و ایجاد تغییرات دیگری در سبک زندگی مانند ترک سیگار داشته باشید.

همچنین FAST یک راه آسان برای به خاطر سپردن علائم سکته است. وقتی علائم را دیدید فورا باید سریع باید به بیمارستان یا مطب بروید. FAST مخفف کلمات زیر است:

  • F برای افتادگی صورت است. یک طرف صورت افتاده یا بی حس است.
  • A برای ضعف بازو است. یک دست ضعیف یا بی حس است. هنگامی که فرد هر دو دست خود را همزمان بلند می‌کند، ممکن است یک دست به سمت پایین حرکت کند.
  • S برای مشکل گفتاری است. ممکن است متوجه تکلم یا مشکل در صحبت شوید. وقتی از فرد خواسته می‌ شود نمی‌تواند یک جمله ساده را به درستی تکرار کند.
  • T زمان تماس با اورژانس است. اگر کسی هر یک از این علائم را نشان داد، حتی اگر علائم از بین رفتند، فورا با 115 تماس بگیرید.

سوالات مهم پیش از جراحی تومور کاروتید بادی

 

سوالات متداول جراحی کاروتید بادی

 

قبل از اینکه با آزمایش یا روش درمانی خود موافقت کنید، درباره موارد زیر سوالاتی بپرسید:

  • روش جراحی
  • دلیل انجام آزمایش یا روش آن
  • چه نتایجی را باید از جراحی تومور کاروتید بادی انتظار داشت
  • خطرات و مزایای آن چیست
  • عوارض جانبی یا عوارض احتمالی آن
  • زمان و مکان شما برای انجام آزمایش یا جراحی
  • چه کسی این آزمایش یا روش را انجام خواهد داد و صلاحیت آن شخص
  • اگر آزمایش یا روش را انجام ندهید چه اتفاقی می‌ افتد
  • هر گونه آزمایش یا روش جایگزین که باید در مورد آن فکر کنید
  • چه زمانی و چگونه به نتایج خواهید رسید
  • اگر سؤال یا مشکلی دارید، پس از جراحی با چه کسی تماس بگیرید
  • چقدر باید برای جراحی بپردازید

حضور در مطب پیش از جراحی تومور کاروتید بادی

شما یک معاینه فیزیکی خواهید داشت و در مورد سابقه پزشکی خود در مطب پیش از پذیرش از شما سوال می‌ شود. هر گونه آزمایش یا بررسی بیشتر که مورد نیاز باشد نیز در این زمان انجام خواهد شد.

حضور در مطب قبل از عمل فرصت خوبی برای شما است تا از تیم درمانی خود در مورد این روش بپرسید، اگرچه می‌ توانید در هر زمان در مورد نگرانی های خود صحبت کنید.

اگر دارویی مصرف می‌ کنید (تجویز شده یا غیر دارویی)، بهتر است آن را با خود به کلینیک قبل از پذیرش بیاورید تا بتوان جزئیات را یادداشت کرد.

از شما سوال می‌ شود که آیا در گذشته بیهوشی (داروهای مسکن) داشته اید و آیا عوارض جانبی مانند احساس بیماری را تجربه کرده اید یا خیر.

همچنین از شما پرسیده می‌ شود که آیا به چیزی حساسیت دارید تا از واکنش به هر دارویی که ممکن است در طول درمان به آن نیاز داشته باشید جلوگیری شود.

تیم درمانی ما از شما در مورد دندان هایتان سوال می‌ کند، از جمله اینکه آیا از دندان مصنوعی استفاده می‌ کنید یا صفحه. این کار به این دلیل است که در طول جراحی تومور کاروتید بادی ممکن است لازم باشد لوله‌ ای را در گلوی خود قرار دهید تا به تنفس شما کمک کند و لق شدن دندان‌ ها می‌‌تواند خطرناک باشد.

مراقبت از محل جراحی توده کاروتید بادی

زخم روی گردن شما با بخیه هایی بسته می‌ شود که ممکن است در ویزیت های بعدی نیاز به برداشتن آن باشد. جراح شما می‌ تواند در این مورد به شما مشاوره دهد. گاهی اوقات به جای آن از بخیه های قابل حل یا چسب پوست استفاده می‌ شود.

جراح شما همچنین می‌ تواند در مورد مراقبت از زخم به شما مشاوره دهد. تمیز نگه داشتن زخم با استفاده از صابون ملایم و آب گرم معمولا ساده است.

ممکن است جای زخم کوچکی  از زاویه فک تا بالای استخوان سینه برای شما باقی بماند. زخم معمولاً حدود 7 تا 10 سانتی متر (2.5 تا 4 اینچ) طول دارد و پس از 2 یا 3 ماه به خط ظریفی محو می‌ شود.

کار و ورزش پس از جراحی تومور کاروتید بادی

 

کار و ورزش پس از جراحی تومور کاروتید بادی

 

اکثر افراد می‌توانند 3 تا 4 هفته پس از انجام جراحی به سر کار بازگردند. جراح یا پزشک عمومی شما می‌‌ تواند در مورد بازگشت به کار شما را راهنمایی کند.

فعال بودن می‌ تواند به بهبودی شما کمک کند، اما نباید در آن زیاده روی کنید. جراح شما می‌ تواند به شما در مورد میزان ورزش که می‌ توانید انجام دهید توصیه کند. آنها ممکن است توصیه کنند که فعالیت بدنی را برای چند هفته پس از جراحی محدود کنید. اگر شغل شما مستلزم کار دستی است، فقط باید کارهای سبک را تا بهبودی کامل انجام دهید.

دوران نقاهت

پس از جراحی تومور کاروتید بادی ، اکثر افراد می‌ توانند در عرض سه تا چهار هفته به فعالیت های عادی بازگردند. اگرچه، بسیاری از افراد به محض اینکه احساس می‌‌ کنند به کارهای روزمره خود باز می‌‌ گردند. در چند هفته اول بهبودی، چند نکته کلیدی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • ممکن است حدود دو هفته در گردن خود کمی درد داشته باشید.
  • ممکن است برای تهیه غذا، خانه داری و خرید به کمک نیاز داشته باشید.
  • تا زمان بهبودی محل زخم، رانندگی نکنید (تا بتوانید سر خود را بدون ناراحتی بچرخانید).
  • برای تجربه بی حسی در امتداد فک و نزدیک لاله گوش خود آماده شوید. این از محل برش است، اما برای اکثر افراد، طی 6 تا 12 ماه از بین می‌ رود.

تغییرات سبک زندگی پس از جراحی

ایجاد تغییرات خاصی در رژیم غذایی و عادات ورزشی می‌ تواند به درمان سریع تر شما بعد از جراحی تومور کاروتید بادی کمک کند. این تغییرات سالم همچنین می‌ تواند به شما در حفظ وزن سالم و مدیریت فشار خون و کلسترول بالا کمک کند.

  1. تغذیه
  • یک رژیم غذایی سالم و کم چرب داشته باشید.
  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید. مواد تازه یا منجمد گزینه های بهتری نسبت به مواد غذایی کنسرو شده هستند که ممکن است به آنها نمک یا شکر اضافه کرده باشند.
  • غذاهای پرفیبر مانند نان های سبوس دار، پاستا، غلات و کراکر را انتخاب کنید.
  • گوشت بدون چربی و مرغ و بوقلمون بدون پوست بخورید.
  • دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی برای عروق شما مفید است.
  • مصرف چربی های اشباع شده، کلسترول و نمک و شکر اضافه شده را کاهش دهید.
  1. فعالیت بدنی بعد از عمل تومور کاروتید بادی
  • فعال تر باشید.
  • ابتدا با جراح خود صحبت کنید تا از سلامت کافی برای ورزش مطمئن شوید.
  • پیاده روی راهی آسان برای افزودن فعالیت به روزتان است. با 10 تا 15 دقیقه در روز شروع کنید. به تدریج شروع کنید و تا 150 دقیقه در هفته ورزش کنید.
  • اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید. ترک سیگار خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. با جراح خود در مورد برنامه های ترک سیگار صحبت کنید.
  1. داروها

اگر تغییر سبک زندگی به اندازه کافی کلسترول و فشار خون شما را کاهش ندهد، ممکن است داروها تجویز شوند. داروهای کلسترول به کبد شما کمک می‌کنند کلسترول کمتری تولید کند. این امر از ایجاد پلاک، یک رسوب مومی شکل، در شریان های کاروتید جلوگیری می‌ کند.

داروهای فشار خون رگ های خونی شما را شل می‌کنند، ضربان قلب را کندتر کرده و به بدن شما کمک می‌ کنند تا از شر مایعات اضافی خلاص شود. این به کاهش فشار خون بالا کمک می‌ نماید.

داروهای رقیق کننده خون، مانند آسپرین یا کلوپیدوگرل، احتمال تشکیل لخته خون را کاهش داده و به کاهش خطر سکته بعد از جراحی تومور کاروتید بادی کمک می‌ کنند.

این داروها می‌ توانند عوارض جانبی داشته باشند. در صورت مشاهده عوارض جانبی، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است دوز یا نوع دارویی را که مصرف می‌‌ کنید تغییر دهد تا به کاهش عوارض جانبی کمک کند. هرگز بدون صحبت با پزشک خود، مصرف داروها را قطع و یا داروی کمتری مصرف نکنید.

  1. مراقبت های بعدی

پزشک شما می‌ خواهد شما را تحت نظر داشته باشد و ببیند که درمان شما چقدر خوب پیش می‌ رود. در این ویزیت ها، جراح شما ممکن است:

  • از گوشی پزشکی برای گوش دادن به جریان خون در گردن شما استفاده کند
  • فشار خونتان را چک کند
  • سطح کلسترول شما را بررسی کند
  • همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری انجام دهید تا ببینید آیا انسداد شریان های کاروتید شما بدتر می‌ شود یا خیر.

مدت زمان بهبودی پس از جراحی

اکثر افراد می‌ توانند 3 تا 4 هفته پس از جراحی تومور کاروتید بادی به سر کار بازگردند. جراح یا پزشک عمومی شما می‌‌ تواند در مورد بازگشت به کار شما را راهنمایی کند. فعال بودن می‌ تواند به بهبودی شما کمک کند، اما نباید در آن زیاده روی کنید. جراح شما می‌تواند به شما در مورد میزان ورزش که می‌ توانید انجام دهید توصیه های مفیدی کند.

آیا سردرد بعد از جراحی توده کاروتید بادی عادی است؟

سردرد بعد از جراحی کاروتید شایع است. با این حال، سردرد همچنین می‌ تواند نشانه ای از افزایش فشار خون باشد، که ممکن است در روزهای بعد از عمل شما خطرناک باشد.

بی حسی بعد از جراحی تومور کاروتید بادی چقدر طول می‌کشد؟

ممکن است در امتداد فک و در نزدیکی لاله گوش خود کمی بی حسی داشته باشید. این به دلیل برش های جراحی است. در بیشتر مواقع، این حالت در 6 تا 12 ماه از بین می‌ رود.

چه کسانی نباید جراحی تومور بدنه کاروتید انجام دهند؟

اگر تنگی 70 درصد یا بیشتر داشته باشید، ممکن است جراحی تومور کاروتید بادی یک گزینه باشد. اگر باریکی کمتر از 50 درصد داشته باشید، این یک روش مناسب نیست. مصرف داروها و داشتن عادات سالم می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

آیا می‌ توان 2 روز پس از جراحی پرواز کرد؟

در بسیاری از موارد، پرواز پس از جراحی کاملا بی خطر است، اما برای همه توصیه نمی‌ شود. این مورد را باید با پزشک خود در میان بگذارید تا او با توجه به شرایط شما اطلاعات مناسب را در اختیارتان قرار دهد. بهتر است قبل از رزرو سفر در هفته های قبل یا بعد از جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

آیا می‌ توانم بعد از جراحی با ماشین شخصی سفر کنم؟

قبل از سفر با هواپیما یا وسایل حمل و نقل عمومی باید 1 تا 3 روز و قبل از سفر طولانی مدت با اتومبیل با دیگران 2 تا 3 روز صبر کنید.

چرا تا 2 هفته بعد از جراحی نمی‌ توان رانندگی کرد؟

اگر پزشک به شما می‌گوید که پشت فرمان ننشینید – چه برای 2 هفته یا 2 ماه – دلیل خوبی دارد. دلیل هم این است که در زمان رانندگی پس از جراحی تومور کاروتید بادی، زمان واکنش شما ممکن است کندتر باشد و همین موضوع بسیار خطرناک است. زمان مناسب رانندگی پس از جراحی ، 2 تا 3 هفته بعد از جراحی است. اما بهترین کار این است که باز هم نظر جراحتان را جویا شوید. اگر سکته مغزی یا  حمله ایسکمی‌ گذرا (TIA) داشته اید، تا یک ماه پس از آن اجازه رانندگی ندارید.

چرا نوشیدن آب پیش از جراحی تومور کاروتید بادی ممنوع است؟

معمولاً قبل از انجام بیهوشی عمومی‌، اجازه خوردن و آشامیدن را ندارید. این به این دلیل است که وقتی از داروی بی حسی استفاده می‌ شود، رفلکس های بدن شما به طور موقت متوقف می‌ شوند. اگر در معده شما غذا و نوشیدنی وجود داشته باشد، خطر استفراغ یا آوردن غذا به گلوی شما وجود دارد.

این موضوع می‌ تواند جراحی تومور کاروتید بادی را مختل کند و حتی آن را به کل به تعویق بیندازد. به همین دلیل پیش از جراحی، حداقل چند ساعت پیش از آن آب و مواد غذایی مصرف نکنید. به طور کلی جراح و یا پرستار شما درباره تمام این باید ها و نباید ها برای شما به طور مفصل صحبت خواهد کرد.

دکتر سعید سهراب پور

دکتر سعید سهراب پور، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی های درمانی سر و گردن هستم. افتخار دارم که سال ها در زمینه ی درمان بیماری های مختلف گوش، حلق و بینی و همچنین جراحی های مربوط به سر و گردن فعالیت داشته ام. هدف من از ارائه خدمات در این وب سایت ارائه ی اطلاعات مفید و جامع در زمینه بیماری های گوش، حلق و بینی و جراحی های سر و گردن ، پاسخ به سوالات رایج مراجعین و معرفی جدیدترین روش های درمانی است.

نظرات

2.3 4 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها