مجله پزشکی

اشتراک گذاری

جراحی تومور حنجره + هزینه | دکتر سعید سهراب پور

درمان سرطان حنجره تا حد زیادی به اندازه سرطان بستگی دارد. درمان های اصلی عبارتند از رادیوتراپی، جراحی، شیمی درمانی و داروهای هدفمند سرطان. اکثر بیمارستان‌ ها و کلینیک هایی که جراحی تومور حنجره را انجام می‌دهند، از تیم‌ های چند رشته‌ ای متشکل از متخصصان استفاده می‌ کنند که با یکدیگر همکاری می‌ کنند تا بهترین راه را برای ادامه درمان شما انتخاب کنند. اعضای تیم جراحی شما احتمالاً شامل یک جراح، یک انکولوژیست بالینی (متخصص در درمان غیر جراحی سرطان) و یک پرستار متخصص سرطان خواهند بود که مسئول هماهنگی مراقبت شما خواهد بود. تیم سرطان شما گزینه درمانی را که فکر می‌کنند برای شما بهترین است، توصیه می‌ کنند، اما تصمیم نهایی با شما خواهد بود. دکتر سعید سهراب پور بهترین جراح سر و گردن در تهران و یکی از بهترین جراحان حوزه درمان تومور حنجره می باشند در این مقاله توضیحات بیشتری را ارائه داده اند.

 

جراحی تومور حنجره - دکتر سعید سهراب پور

قبل از مراجعه به کلینیک، مطب یا بیمارستان برای بحث در مورد گزینه های درمانی خود، ممکن است نوشتن لیستی از سوالاتی که می‌خواهید از تیم مراقبت خود بپرسید مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید مزایا و معایب درمان های خاص را بیابید. اگر سرطان حنجره در مراحل اولیه دارید، ممکن است بتوان سرطان را با استفاده از جراحی تومور حنجره یا رادیوتراپی به تنهایی از بین برد. این ممکن است در مورد سرطان های کمی بزرگتر نیز صادق باشد، اگرچه گاهی اوقات ترکیبی از جراحی و رادیوتراپی لازم است. در مراحل بعدی سرطان حنجره، ممکن است به عمل تومور حنجره گسترده تری نیاز باشد. احتمالاً از رادیوتراپی و شیمی درمانی به صورت ترکیبی استفاده می‌ شود. در برخی موارد ممکن است لازم باشد کل حنجره برداشته شود.

حنجره چه وظیفه ای دارد؟

به کمک حنجره می توانید :

  1. تنفس کنید: تارهای صوتی باز می‌ شوند تا هوا از آن عبور کند.
  2. صحبت کنید: تارهای صوتی بسته می‌ شوند. همانطور که هوا از تارهای صوتی عبور می‌ کند، آن ها مرتعش می‌ شوند و به ایجاد صداهای گفتاری کمک می‌ کنند.

علائم تومور حنجره

استفاده از محصولات تنباکو و نوشیدن الکل بیش از حد می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان حنجره را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به جراحی تومور حنجره را افزایش دهد. هر چیزی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد، عامل خطر نامیده می شود. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به سرطان نیست. نداشتن عوامل خطر به این معنی نیست که سرطان نخواهید گرفت. اگر فکر می‌ کنید در معرض خطر هستید با پزشک خود صحبت کنید.

علائم و نشانه های سرطان حنجره شامل گلودرد و گوش درد است. این علائم و سایر علائم و نشانه‌ ها ممکن است ناشی از سرطان حنجره یا سایر بیماری ها باشد. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • گلودرد یا سرفه ای که از بین نمی رود
  • مشکل یا درد هنگام بلع
  • گوش درد
  • توده ای در گردن یا گلو که ممکن است به جراحی تومور حنجره نیاز داشته باشند
  • تغییر یا گرفتگی صدا

برای دریافت مشاوره و معاینه توسط دکتر سهرابپور بهترین جراح سرطان حنجره در تهران می توانید فرم تماس زیر را پر کنید.

آزمایش هایی که گلو و گردن را بررسی می‌ کنند برای کمک به تشخیص و مرحله بندی سرطان حنجره استفاده می‌ شوند. آزمایش ها و روش های زیر ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

معاینه فیزیکی گلو و گردن

معاینه ای برای بررسی گلو و گردن برای مناطق غیر طبیعی. پزشک با یک انگشت دستکش داخل دهان را حس می‌ کند و با یک آینه کوچک دسته بلند و نور، دهان و گلو را معاینه می‌ کند. این شامل بررسی داخل گونه ها و لب ها می‌ شود. لثه ها ، پشت، سقف و کف دهان، بالا، پایین و طرفین زبان، گلو گردن برای غدد لنفاوی متورم احساس خواهد شد. جهت انجام جراحی تومور حنجره تاریخچه ای از عادات سلامتی بیمار و بیماری های گذشته و درمان های پزشکی نیز گرفته خواهد شد.

بیوپسی

برداشتن سلول‌ ها یا بافت‌ ها به‌منظور مشاهده آن‌ ها در زیر میکروسکوپ توسط پاتولوژیست برای بررسی علائم سرطان. نمونه بافت ممکن است طی یکی از مراحل زیر برداشته شود:

  1. لارنگوسکوپی: روشی که در آن پزشک حنجره (جعبه صدا) را با آینه یا لارنگوسکوپ بررسی می‌کند تا نواحی غیر طبیعی را بررسی کند. لارنگوسکوپ ابزاری نازک و لوله مانند با نور و عدسی برای مشاهده داخل گلو و جعبه صدا است. همچنین ممکن است ابزاری برای برداشتن نمونه‌ های بافتی داشته باشد که زیر میکروسکوپ از نظر علائم سرطان بررسی می‌ شوند.
  2. آندوسکوپی: روشی برای بررسی اندام ها و بافت های داخل بدن مانند گلو، مری و نای برای بررسی نواحی غیر طبیعی. یک آندوسکوپ (لوله ای نازک و روشن با نور و عدسی برای مشاهده) از طریق سوراخی در بدن مانند دهان وارد می‌شود. ممکن است قبل از جراحی تومور حنجره ، برای برداشتن نمونه‌ های بافت از ابزار خاصی روی آندوسکوپ استفاده شود.

سی تی اسکن (CT scan)

روشی که یک سری تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن، از زوایای مختلف گرفته می شود. تصاویر توسط یک کامپیوتر متصل به دستگاه اشعه ایکس ساخته شده اند. رنگ ممکن است به داخل ورید تزریق شود یا بلعیده شود تا به اندام ها یا بافت ها کمک کند واضح تر نشان داده شوند. به این روش توموگرافی کامپیوتری، توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی محوری کامپیوتری نیز گفته می‌شود.

ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)

روشی که از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه مجموعه ای از تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن استفاده می‌ کند. این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته ای (NMRI) نیز نامیده می‌ شود.

اسکن PET (اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون)

روشی برای یافتن سلول های تومور بدخیم در بدن قبل از جراحی تومور حنجره. مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو (قند) به داخل سیاهرگ تزریق می‌ شود. اسکنر PET در اطراف بدن می‌چرخد ​​و تصویری از محل مصرف گلوکز در بدن ایجاد می‌ کند. سلول‌های تومور بدخیم در تصویر روشن‌ تر نشان داده می‌ شوند، زیرا نسبت به سلول‌ های طبیعی فعال‌ تر هستند و گلوکز بیشتری می‌ گیرند.

اسکن PET-CT

روشی که تصاویر حاصل از اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را ترکیب می‌ کند. اسکن PET و CT به طور همزمان با یک دستگاه انجام می‌ شود. اسکن های ترکیبی تصاویر دقیق تری از نواحی داخل بدن نسبت به هر اسکن به تنهایی ارائه می‌ دهند. اسکن PET-CT ممکن است برای کمک به تشخیص بیماری، مانند سرطان، برنامه ریزی برای درمان، یا اطلاع از اینکه درمان چقدر خوب کار می کند، استفاده شود.

اسکن استخوان

روشی برای بررسی اینکه آیا سلول هایی که به سرعت تقسیم می‌ شوند، مانند سلول های سرطانی، در استخوان وجود دارد یا خیر. این رویکرد قبل از جراحی تومور حنجره به انجام می رسد. مقدار بسیار کمی از مواد رادیواکتیو به داخل سیاهرگ تزریق می‌ شود و از طریق جریان خون حرکت می‌ کند. مواد رادیواکتیو در استخوان های مبتلا به سرطان جمع می‌ شوند و توسط اسکنر شناسایی می‌ شوند.

بلع باریم

مجموعه ای از اشعه ایکس از مری و معده. بیمار مایعی می‌ نوشد که حاوی باریم (یک ترکیب فلزی سفید نقره‌ ای) است. این مایع مری و معده را می‌ پوشاند و عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌ شود. به این روش سری GI بالایی نیز می‌ گویند.

عوامل خاصی بر پیش آگهی (احتمال بهبودی) و گزینه های درمانی مثل جراحی تومور حنجره تأثیر می گذارند.

پیش آگهی به موارد زیر بستگی دارد:

  • مرحله بیماری
  • محل و اندازه تومور
  • درجه تومور
  • سن
  • جنسیت
  • سلامت عمومی بیمار، از جمله اینکه آیا بیمار کم خون است یا خیر.

گزینه های درمانی مثل جراحی تومور حنجره به موارد زیر بستگی دارد:

  • مرحله بیماری
  • محل و اندازه تومور
  • حفظ توانایی بیمار برای صحبت کردن، غذا خوردن و تنفس تا حد امکان طبیعی
  • آیا سرطان عود کرده است یا خیر

استعمال تنباکو و نوشیدن الکل اثربخشی درمان سرطان حنجره را کاهش می‌ دهد. بیماران مبتلا به سرطان حنجره که به سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی ادامه می‌ دهند کمتر درمان می‌ شوند و احتمال ابتلا به تومور دوم بیشتر است. پس از درمان سرطان حنجره، پیگیری مکرر و دقیق مهم است.

توضیحات دکتر سعید سهراب پور در مورد سرطان حنجره

مراحل سرطان حنجره

پس از تشخیص سرطان حنجره، آزمایشاتی انجام می‌ شود تا مشخص شود که آیا سلول های سرطانی در حنجره یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند یا خیر و یا آیا به انجام جراحی تومور حنجره نیاز است؟ سرطان ممکن است از جایی که شروع شده به سایر قسمت های بدن سرایت کند.

مراحل زیر برای سرطان حنجره استفاده می‌ شود:

  1. مرحله ۰ (سرطان درجا)
  2. مرحله I
  3. مرحله دوم
  4. مرحله III
  5. مرحله IV

پس از جراحی تومور حنجره ، مرحله سرطان ممکن است تغییر کند و ممکن است نیاز به درمان بیشتری باشد. سرطان حنجره پس از درمان می‌ تواند عود کند. پس از تشخیص سرطان حنجره، آزمایشاتی انجام می‌ شود تا مشخص شود که آیا سلول های سرطانی در حنجره یا سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند یا خیر.

فرآیندی که برای تشخیص اینکه آیا سرطان در حنجره یا سایر قسمت‌ های بدن گسترش یافته است مرحله‌ بندی نامیده می‌ شود. اطلاعات جمع آوری شده از مراحل مرحله بندی مرحله بیماری را تعیین می‌ کند. دانستن مرحله بیماری برای برنامه ریزی درمان مهم است. نتایج برخی از آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص سرطان حنجره اغلب برای مرحله بندی بیماری نیز استفاده می‌ شود.

سه راه برای گسترش سرطان در بدن وجود دارد. سرطان می ‌تواند از طریق بافت، سیستم لنفاوی و خون پخش شود:

  1. بافت: سرطان از جایی که شروع شده با رشد به مناطق مجاور گسترش می‌ یابد.
  2. سیستم لنفاوی: سرطان از جایی که شروع شده با ورود به سیستم لنفاوی گسترش می‌ یابد. سرطان از طریق عروق لنفاوی به سایر قسمت های بدن می‌ رود.
  3. خون: سرطان از جایی که شروع شده با ورود به خون گسترش می‌ یابد. سرطان از طریق رگ های خونی به سایر قسمت های بدن می‌ رود.

هنگامی که سرطان به قسمت دیگری از بدن گسترش می‌ یابد، متاستاز نامیده می‌ شود. سلول های سرطانی از جایی که شروع شده اند (تومور اولیه) جدا می‌ شوند و از طریق سیستم لنفاوی یا خون حرکت می‌ کنند.

تومور متاستاتیک همان نوع سرطان تومور اولیه است. به عنوان مثال، اگر سرطان حنجره به ریه گسترش یابد، سلول های سرطانی در ریه در واقع سلول های سرطانی حنجره هستند. این بیماری سرطان متاستاتیک حنجره است نه سرطان ریه.

حنجره کدام بخش بدن است؟

جراحی تومور حنجره در گلوی شما انجام می شود. این عضو به عنوان جعبه صوتی نیز شناخته می‌ شود. حنجره به ما کمک می‌ کند صحبت کنیم، نفس بکشیم و قورت دهیم. تارهای صوتی ما بخشی از حنجره است. حنجره بیشتر از غضروف تشکیل شده است، یک بافت انعطاف پذیر که یک چارچوب حمایتی ایجاد می‌ کند. حنجره سه قسمت دارد:

  1. سوپراگلوت (قسمت فوقانی): بیش از یک مورد از هر سه سرطان حنجره (۳۵%) از اینجا شروع می‌ شود.
  2. گلوتیس (قسمت میانی): بیش از نیمی از سرطان های حنجره (۶۰%) از اینجا شروع می‌شوند، جایی که تارهای صوتی قرار دارند.
  3. ساب گلوت (قسمت پایین): حدود ۵ درصد از سرطان های حنجره – ۱ در ۲۰ – از اینجا شروع می‌ شود.

درمان سرطان حنجره چیست؟

درمان سرطان این ناحیه ، شامل جراحی تومور حنجره و موارد زیر است:

پرتودرمانی: انکولوژیست های پرتوی پرتوهای پرانرژی پرتویی را برای کشتن سلول های سرطانی ارسال می کنند. تابش فقط تومور را هدف قرار می دهد تا آسیب به بافت سالم اطراف را به حداقل برساند.

شیمی درمانی: انکولوژیست های پزشکی از داروها برای از بین بردن یا کند کردن رشد سلول های سرطانی استفاده می کنند. افراد اغلب شیمی درمانی را به صورت داخل وریدی (از طریق ورید) دریافت می کنند. شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی در طول درمان ایجاد کند.

ایمونوتراپی: این درمان از سیستم ایمنی، دفاع طبیعی بدن شما برای کمک به مبارزه با سرطان استفاده می کند. ایمونوتراپی را درمان بیولوژیک نیز می نامند.

جراحی تومور حنجره : برای سرطان حنجره زودرس، جراحی می‌تواند تومور را در حالی که حنجره (و توانایی صحبت کردن و بلعیدن) حفظ می‌ کند، خارج نماید. برای سرطان پیشرفته، جراحان اغلب نیاز به انجام حنجره و برداشتن کل حنجره دارند.

ممکن است بیش از یک درمان داشته باشید. به عنوان مثال، گاهی اوقات افراد پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده، شیمی درمانی یا پرتودرمانی می کنند.

رضایت بیمار از درمان سرطان حنجره با جراحی لارنژکتومی

دلیل انجام جراحی تومور حنجره چیست؟

گاهی اوقات سرطان به غده تیروئید گسترش می‌ یابد و باید تمام یا بخشی از آن برداشته شود. تیرویید در جلوی گردن شما قرار می‌ گیرد و به طرفین نای می‌ پیچد و هورمون هایی می‌ سازد که متابولیسم و ​​نحوه استفاده بدن از کلسیم را کنترل می‌ کنند.

اگر در جراحی تیروئید تمام غده برداشته شود، بدن شما دیگر نمی‌ تواند هورمون مورد نیاز خود را بسازد. در این صورت باید از قرص های هورمونی (لووتیروکسین) برای جایگزینی از دست دادن هورمون طبیعی استفاده کنید.

برخی از دلایل انجام جراحی تومور حنجره:

  • جراحی ترمیمی تومور حنجره

این عملیات ممکن است برای کمک به بازیابی ساختار یا عملکرد در مناطق تحت تأثیر جراحی تومور حنجره برای برداشتن سرطان انجام شود.

  • فلپ‌های عضلانی حنجره

گاهی ممکن است یک عضله و تکه‌ ای از پوست، از ناحیه نزدیک گلو، مانند قفسه سینه (فلپ سینه‌ ای ماژور)، تا حدی برداشته شده و به سمت بالا چرخانده شود تا بخشی از گلو را بازسازی کند.

  • فلپ های آزاد

با پیشرفت های جراحی میکروواسکولار (دوختن رگ های خونی کوچک زیر میکروسکوپ)، جراحان اکنون گزینه های بیشتری برای بازسازی دارند. بافت‌ های سایر قسمت‌ های بدن مانند یک تکه روده یا یک تکه ماهیچه بازو می‌ توانند برای جایگزینی بخش‌ هایی از گلو استفاده شوند.

  • تراکئوستومی

تراکئوستومی زمانی انجام می شود که نای (لوله‌ باد) به سوراخ (استوما) در جلوی گردن متصل می‌ شود تا با وارد کردن هوا به داخل و خارج از ریه‌ ها از طریق آن سوراخ به فرد کمک کند تنفس کند. ممکن است این مدل از جراحی تومور حنجره در موارد خاصی استفاده شود.

به عنوان مثال، پس از لارنژکتومی جزئی یا فارنژکتومی، ممکن است به تراکئوستومی موقت (کوتاه‌ مدت) برای کمک به محافظت از راه هوایی شما در حین بهبودی پس از جراحی نیاز باشد. برای انجام این کار، یک لوله پلاستیکی کوچک (یک لوله تراشه که مخفف لوله تراکئوستومی است) از طریق سوراخی در جلوی گردن وارد نای شما می شود. لوله برای مدت کوتاهی در جای خود باقی می‌ ماند و زمانی که دیگر نیازی به آن نباشد، برداشته می‌ شود. سپس مانند قبل از طریق دهان و بینی نفس می‌ کشید.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، تراکئوستومی دائمی پس از لارنژکتومی کامل لازم است. در این حالت، سوراخ نای به سوراخی در پوست در جلوی گردن شما متصل می‌شود. ممکن است برای کمک به باز نگه داشتن سوراخ تراکئوستومی به لوله تراشه یا پوشش استوما نیاز باشد. شما به جای تنفس از طریق دهان و بینی، از این سوراخ تنفس خواهید کرد.

  • لوله گاستروستومی

سرطان‌ های حنجره و هیپوفارنکس ممکن است بلع غذای کافی برای حفظ تغذیه خوب و وزن سالم را برای شما دشوار کند. این می‌ تواند شما را ضعیف کند و پایان درمان را سخت تر کند.

برخی از افراد مبتلا به سرطان حنجره یا هیپوفارنکس ممکن است نیاز به داشتن یک لوله تغذیه (که معمولاً لوله گاستروستومی یا لوله G نامیده می‌ شود) را قبل از جراحی تومور حنجره در محل قرار دهند. یک لوله G از طریق پوست و ماهیچه شکم شما (شکم) مستقیماً وارد معده شما می‌ شود. لوله اغلب با کمک یک ابزار منعطف و روشن (اندوسکوپ) در محل قرار می‌ گیرد که از دهان شما و به معده عبور می‌ کند. این کار در حالی انجام می‌ شود که شما آرام بخش دریافت کرده‌ اید (خوابیده اید). هنگامی که تحت آندوسکوپی فوقانی قرار می‌ گیرید، گاستروستومی آندوسکوپی از راه پوست یا لوله PEG نامیده می‌ شود. گزینه دیگر قرار دادن لوله در حین عمل است.

پس از قرار گرفتن آن، مواد غذایی مایع و داروها را می‌ توان مستقیماً از طریق لوله وارد معده کرد. اغلب، لوله گاستروستومی فقط برای مدت کوتاهی مورد نیاز است تا به شما کمک کند در طول درمان سرطان، تغذیه کافی داشته باشید.

لوله اغلب به محض اینکه بتوانید بعد از درمان دوباره غذا را قورت دهید، برداشته می‌ شود. مهم است که حتی زمانی که بیشتر تغذیه خود را از طریق لوله G دریافت می‌ کنید، به بلعیدن ادامه دهید. این موضوع به فعال نگه داشتن عضلات کمک می‌ کند و به شما شانس بیشتری برای بازگشت به بلع طبیعی پس از اتمام درمان می‌ دهد.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی تومور حنجره

همه جراحی ها خطراتی از جمله لخته شدن خون، عفونت، عوارض ناشی از بیهوشی و ذات الریه را به همراه دارند. این خطرات به طور کلی کم هستند، اما با عملیات پیچیده تر، بیشتر هستند. به ندرت، برخی از افراد از جراحی جان سالم به در نمی‌ برند.

  • بیمارانی که لارنژکتومی یا فارنژکتومی انجام می‌ دهند، معمولاً توانایی صحبت کردن به طور طبیعی را از دست می‌ دهند. برخی از افراد پس از جراحی به تراکئوستومی نیاز خواهند داشت. عملیات کمتر گسترده نیز می‌ تواند در برخی موارد بر گفتار تأثیر بگذارد.
  • جراحی هایی که گلو یا جعبه صدا را درگیر می‌ کنند م ی‌توانند منجر به باریک شدن تدریجی (تنگی) گلو یا حنجره شوند. گاهی اوقات این موضوع می‌ تواند نفس کشیدن را سخت کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به تراکئوستومی داشته باشید.
  • جراحی های گلو یا حنجره نیز ممکن است گاهی بلعیدن را سخت کند. این می‌ تواند بر نحوه غذا خوردن شما تأثیر بگذارد و ممکن است به اندازه ای شدید باشد که نیاز به یک لوله تغذیه دائمی داشته باشد.
  • جراحی تومور حنجره همچنین می‌ تواند منجر به ایجاد فیستول شود (یک باز شدن غیر طبیعی بین ۲ ناحیه که به طور معمول به هم متصل نیستند). ممکن است برای رفع آن نیاز به جراحی باشد.
  • یک عارضه بسیار نادر اما جدی جراحی گردن، پارگی شریان کاروتید (شریان بزرگ در دو طرف گردن) است.

سرطان حنجره معمولاً با جراحی برای برداشتن سرطان درمان می‌ شود. ممکن است تمام یا بخشی از حنجره یا جعبه صدا برداشته شود. این عمل جراحی لارنژکتومی نامیده می‌شود. نوع روش مورد نیاز بستگی به این دارد که سرطان در کجای حنجره قرار دارد و چقدر بزرگ است. لارنژکتومی اغلب همراه با سایر درمان‌ ها، مانند شیمی‌ درمانی یا پرتودرمانی، برای از بین بردن سرطان و کمک به جلوگیری از عود آن انجام می‌ شود.

  • لارنژکتومی سوپراگلوت: فقط قسمت بالایی حنجره، بالای تارهای صوتی شما را برمی‌ دارد. این نوع از جراحی تومور حنجره روی صدای شما تاثیری نمی‌ گذارد.
  • تشریح گردن: جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی گردن که در آن سرطان گسترش یافته یا احتمال دارد گسترش یابد، انجام شود. در تشریح کامل رادیکال گردن، اعصاب و عضلات همراه با غدد لنفاوی برداشته می‌ شوند. این می‌ تواند بر نحوه حرکت گردن و شانه های شما تأثیر بگذارد.

حنجره بخشی از نحوه غذا خوردن، تنفس و صحبت ما است. جراحی در این ناحیه نیز ممکن است بر ظاهر شما تأثیر بگذارد. راه های زیادی برای درمان تومور حنجره با جراحی وجود دارد. مطمئن شوید که می‌ دانید چه نوع جراحی برای شما بهترین است و بدن شما چگونه کار می‌ کند و از آن مراقبت می‌ کند.

انواع جراحی تومور حنجره

۳ نوع جراحی وجود دارد که می‌توان برای درمان سرطان حنجره استفاده کرد.

آن ها موارد زیر هستند:

  • رزکسیون آندوسکوپی
  • لارنژکتومی جزئی
  • لارنژکتومی کامل

رزکسیون آندوسکوپی

این مدل از جراحی تومور حنجره را می‌ توان در مراحل اولیه سرطان حنجره استفاده کرد.

در طول این عمل، جراح سر و گردن از یک میکروسکوپ مخصوص برای دریافت نمای بزرگ‌ از حنجره استفاده می‌ کند. این کار به پزشک اجازه می دهد تا سرطان را با لیزر یا ابزارهای جراحی کوچک حذف کنند. رزکسیون آندوسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌ شود، بنابراین در حین عمل بیهوش می‌ شوید و هیچ دردی احساس نمی‌ کنید. دهان و گلوی شما ممکن است تا چند هفته پس از عمل احساس درد داشته باشد و خطر تغییر صدای شما در نتیجه عمل وجود دارد که می‌ تواند دائمی باشد.

لارنژکتومی جزئی

لارنژکتومی جزئی می‌ تواند برای درمان برخی از سرطان های حنجره استفاده شود. این نوع از جراحی تومور حنجره شامل برداشتن قسمت آسیب دیده حنجره شما با جراحی است. برخی از تارهای صوتی شما در جای خود باقی می‌ مانند، بنابراین شما همچنان می‌ توانید صحبت کنید، اما صدای شما ممکن است بسیار خشن یا ضعیف باشد. در حالی که حنجره شما در حال بهبود است، ممکن است نفس کشیدن برای شما مشکل باشد.

جراح شما ممکن است نیاز به ایجاد یک سوراخ موقت در گردن شما داشته باشد که به لوله ای متصل می‌ شود که می‌ توانید از طریق آن نفس بکشید. این به عنوان تراکئوستومی موقت شناخته می‌ شود. هنگامی که حنجره شما بهبود یافت، لوله را می‌ توان برداشت و سوراخ بهبود می‌ یابد و یک اسکار (زخم) کوچک باقی می‌ ماند. این عمل امروزه غیر معمول است، زیرا رزکسیون آندوسکوپی در صورت امکان ترجیح داده می شود.

لارنژکتومی کامل

جراحی تومور حنجره کامل معمولاً برای درمان سرطان پیشرفته حنجره استفاده می‌ شود. این عمل شامل برداشتن کل حنجره شماست. اگر سرطان به آنها سرایت کرده باشد، ممکن است غدد لنفاوی مجاور (غدد کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی را تشکیل می‌ دهند) نیز باید برداشته شوند.

از آنجایی که تارهای صوتی شما برداشته می‌ شود، پس از عمل نمی‌ توانید به روش معمول صحبت کنید. اما راه های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌ کند دوباره صحبت کنید. اگر لارنژکتومی کامل انجام دهید، جراح شما همچنین باید یک سوراخ دائمی در گردن شما (به نام استوما) ایجاد نماید تا به تنفس شما پس از عمل کمک کند.

در مورد نحوه تمیز نگه داشتن استوما به شما آموزش داده می‌ شود. داشتن استوما در ابتدا می‌ تواند ترسناک به نظر برسد، اما بیشتر افراد پس از چند ماه به آن عادت می‌ کنند. بعد از هر سه روش عمل تومور حنجره ، ممکن است لازم باشد در طول هر درمان چند روز در بیمارستان بمانید یا هر بار فقط برای یک ویزیت کوتاه به بیمارستان مراجعه کنید.

شیمی درمانی گاهی می‌ تواند به بافت سالم و همچنین بافت سرطانی آسیب برساند. این بدان معنی است که عوارض جانبی شایع هستند، مانند:

  • احساس بیمار بودن
  • ریزش مو
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • درد دهان و زخم های دهان
  • خستگی

دلیل انجام جراحی تومور حنجره

با جراحی می‌ توانید:

  1. برداشتن سرطان

سرطان را بردارید و سعی کنید آن را درمان کنید درمان سرطانی که پس از رادیوتراپی عود می‌کند نیز می‌تواند درمان شود.

  1. تسکین علائم (جراحی تسکینی)

جراحی شما بستگی به مرحله و موقعیت سرطان شما دارد. موقعیت سرطان شما بر میزان برداشتن جعبه صوتی توسط جراح تأثیر می‌ گذارد. نتایج آزمایش شما به متخصص شما کمک می‌ کند تا تصمیم بگیرید که آیا جراحی یک گزینه است یا خیر. پزشک شما ممکن است نتواند به شما بگوید که سرطان شما دقیقاً در چه مرحله ای است.

 برای بررسی علائم و وضعیت سلامتی خود می توانید با شماره ثابت ۰۲۱۸۸۱۹۰۰۳۸ و شماره موبایل  ۰۹۱۰۱۲۴۴۹۵۲ در تماس باشید.

نحوه جراحی سرطان حنجره

جراحی تومور حنجره می‌ تواند یک عمل بزرگ باشد. همه انواع جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌ شود. بنابراین شما برای کل عملیات خواب خواهید بود. معمولاً جراحی تونود حنجره در مراحل اولیه از طریق دهان انجام می‌ شود (جراحی آندوسکوپی).

جراح برشی در گردن شما ایجاد می‌ کند. بخشی از جعبه صوتی شما (حنجره) را حذف می‌ کنند. به این عمل لارنژکتومی جزئی باز می‌ گویند. جراحی از طریق دهان (جراحی آندوسکوپی) در حال تبدیل شدن به یک جراحی رایج تر برای برداشتن بخشی از جعبه صوتی شما (حنجره) است.

شما حداقل بخشی از یک تار صوتی را نگه می‌ دارید. معمولاً بعد از آن هنوز هم می‌ توانید صحبت کنید. اما صدای شما ممکن است کاملاً خشن یا ضعیف باشد. جراح در حین جراحی تومور حنجره سوراخی در گردن شما ایجاد می‌ کند که از طریق آن تنفس می‌ کنید. سوراخ استوما (تراکئوستومی) نامیده می‌ شود. تراکئوستومی به جعبه صوتی شما اجازه می‌ دهد تا پس از جراحی بهبود یابد.

اکثر افرادی که لارنژکتومی جزئی انجام می‌ دهند تراکئوستومی موقت دارند. پس از یک دوره نقاهت کوتاه، پرستار شما لوله تراکئوستومی شما را برمی‌دارد و استومای شما به تدریج بسته می‌ شود. پس از بسته شدن، می‌توانید دوباره به طور طبیعی شروع به صحبت کنید. برخی از افراد نیاز به تراکئوستومی دائمی دارند، اما این نادر است.

برداشتن جعبه صوتی (حنجره برداری کامل)

جراح شما ممکن است کل جعبه صدای شما (حنجره) را برای برداشتن سرطان شما خارج کند. به این عمل لارنژکتومی کامل می‌ گویند. آنها همچنین ممکن است بخشی از حلق را بردارند. حلق ناحیه ای است که از پشت بینی شروع می‌ شود و به بالای نای و لوله غذا ختم می‌ شود.

حنجره شما رابط بین دهان و ریه شماست. پس از حذف آن، آن اتصال دیگر وجود ندارد. بنابراین جراح در جراحی تومور حنجره انتهای نای شما را به سوراخی در گردن شما متصل می‌ کند که اکنون از طریق آن تنفس می‌‌کنید.

برداشتن غدد لنفاوی (تحلیل گردن)

جراح حنجره و ناحیه اطراف شما را معاینه می‌ کند. آنها ممکن است برخی از غدد لنفاوی را از اطراف حنجره شما بردارند. غدد لنفاوی به صورت گروهی هستند. جراحی تومور بینی یک عمل جراحی بزرگ است، اما احتمال عود سرطان را بشدت کاهش می‌ دهد. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به سرطان سر و گردن که در مراکزی که تعداد زیادی جراحی سرطان سر و گردن را انجام می‌ دهند، درمان می‌شوند، عمر طولانی تری دارند.

و به دلیل نوع پیچیده جراحی ها، در کنار نیاز به هماهنگی بین متخصصان سرطان برای ایجاد یک برنامه درمانی کامل، داشتن یک جراح و کلینیک سرطان که تجربه درمان این سرطان ها را داشته باشد، بسیار مهم است.

صحبت کردن بعد از جراحی تومور حنجره سخت است؟

بدون تارهای صوتی و با استوما، نمی‌ توانید به روش عادی صحبت کنید. کنار آمدن با این موضوع می‌ تواند بسیار دشوار باشد. اما اکنون چندین راه وجود دارد که به شما کمک می‌ کند صداها را ایجاد کنید و دوباره صحبت کردن به حالت عادی را یاد بگیرید.

همچنین می‌ توانید با یک گفتار درمانگر قبل از عمل ملاقات کنید تا در مورد راه های مختلف ارتباط بعد از عمل تومور حنجره با شما صحبت کند.

سیگار کشیدن برای عمل جراحی سرطان حنجره خطرناک است؟

جراحی سرطان حنجره یک عمل بزرگ است. از نظر روحی و جسمی می‌تواند دشوار باشد. پس برای به  حداکثر رساندن آثار آن سیگار را کنار بگذارید پس قبل از عمل سرطان حنجره و هیپوفارنکس سیگار را ترک کنید.

اگر سیگار می‌ کشید، باید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن در طول درمان سرطان با بهبودی ضعیف زخم، عوارض جانبی بیشتر و سود کمتر از درمان مرتبط است که می تواند خطر بازگشت تومور حنجده (عود) را افزایش دهد. سیگار کشیدن پس از درمان نیز می‌ تواند شانس ابتلا به سرطان جدید دیگری را افزایش دهد.

ترک سیگار برای همیشه (در صورت امکان قبل از شروع درمان) بهترین راه برای بهبود شانس بقا است. هیچ وقت برای ترک دیر نیست.

چند روش جراحی تومور حنجره وجود دارد؟

معمولا برای درمان سرطان های حنجره و هیپوفارنکس، از جراحی استفاده می‌ شود. بسته به نوع، مرحله، محل سرطان و سایر بافت‌ های درگیر، ممکن است از عمل‌ های مختلفی برای برداشتن سرطان و گاهی دیگر بافت‌ های نزدیک حنجره یا هیپوفارنکس استفاده شود.

تقریباً در تمام جراحی‌ ها، برنامه این است که تمام سرطان به همراه یک حاشیه از بافت سالم اطراف آن خارج شود.

جراحی سرطان حنجره ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای برخی از سرطان های در مراحل اولیه باشد. همچنین ممکن است همراه با سایر درمان‌ ها، مانند شیمی‌ درمانی یا پرتودرمانی ، برای سرطان‌ های مرحله بعدی استفاده شود.

پس از برداشتن سرطان، ممکن است جراحی ترمیمی انجام شود تا نواحی تغییر یافته بهتر به نظر برسد و بهتر عمل کند.

  • جراحی آندوسکوپی

برای این جراحی، یک آندوسکوپ از گلوی شما عبور می‌ کند تا تومور را پیدا کند. آندوسکوپ یک لوله نازک بلند است که در انتهای آن نور و دوربین قرار دارد. با استفاده از دوربین، پزشک می‌ تواند تومور را ببیند و ابزارهای جراحی طولانی را از طریق آندوسکوپ برای یافتن، بیوپسی و درمان برخی از سرطان‌ های حنجره در مراحل اولیه عبور دهد. برای سرطان حنجره در مراحل اولیه، مطالعات نشان داده اند که جراحی تومور حنجره به روش آندوسکوپی می‌ تواند به اندازه پرتودرمانی موثر باشد.

  • برداشتن تارهای صوتی

اگر سرطان یا پیش سرطان به سطح تارهای صوتی محدود شود، این نوع جراحی می‌ تواند سرطان و لایه های سطحی بافت روی تارهای صوتی را از بین ببرد. اکثر افراد پس از این عمل می‌ توانند دوباره به طور عادی صحبت کنند.

  • جراحی جراحی تومور حنجره با لیزر

از لیزر نیز می‌ توان از طریق آندوسکوپ استفاده کرد. می‌ توان از آنها برای برداشتن (بریدن) تومور حنجره استفاده کرد. گاهی اوقات به این روش میکروسرجری لیزری از راه دهان (TLM) گفته می‌ شود.

  • لارنژکتومی

این روش، برداشتن قسمتی یا تمام حنجره (جعبه صدا) است. این کار شامل ایجاد یک برش در قسمت بیرونی گردن روی ناحیه سیب گلوست است.

  • لارنژکتومی جزئی

سرطان های کوچکتر حنجره اغلب با برداشتن بخشی از جعبه صدا قابل درمان هستند. انواع مختلفی از حنجره‌ های جزئی وجود دارد، اما هدف همه آن ها یکسان است: “حذف تمام سرطان در حالی که تا آنجا که ممکن است تومور از حنجره خارج می‌ شود.”

در لارنژکتومی سوپراگلوت، تنها بخشی از حنجره که بالای تارهای صوتی قرار دارد برداشته می‌ شود. این روش جراحی تومور حنجره می‌ تواند برای درمان برخی از سرطان های سوپراگلوت استفاده شود و به شما امکان می‌ دهد بعد از آن به طور معمول صحبت کنید.

در مورد سرطان های کوچک تارهای صوتی، جراح ممکن است بتواند سرطان تومور حنجره را با خارج کردن تنها یک طرف حنجره (یک تار صوتی) و رها کردن سمت دیگر از حنجره خارج کند. به این عمل همیلارنجکتومی می‌گویند. بعد از این جراحی مقدار کمی توانایی صحبت کردن باقی می‌ ماند.

  • جراحی تومور حنجره کامل

این روش کل حنجره شما را خارج می‌ کند. سپس نای از طریق پوست جلوی گردن شما به عنوان یک استوما (یا سوراخ) که از آن تنفس می‌ کنید بالا می‌رود. به این عمل تراکئوستومی می‌ گویند. اگر کل حنجره شما برداشته شود، دیگر نمی‌ توانید مانند خود سابقتان صحبت کنید، اما می‌ توانید روش‌ های دیگر صحبت کردن را بیاموزید. (به زندگی به عنوان یک نجات یافته از شرطان حنجره نگاه کنید). ارتباط بین گلو و مری (لوله بلع) معمولاً تحت تأثیر قرار نمی‌ گیرد، بنابراین می‌ توانید مانند قبل از عمل غذا و مایعات را قورت دهید.

  • فارنژکتومی کامل یا جزئی

جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از حلق (گلو) فارنژکتومی نامیده می شود. این عمل ممکن است برای درمان سرطان های هیپوفارنکس استفاده شود. اغلب در این جراحی تومور حنجره ، حنجره همراه با هیپوفارنکس برداشته می شود. پس از جراحی، ممکن است برای بازسازی این قسمت از گلو و بهبود توانایی شما در بلع، به جراحی ترمیمی نیاز داشته باشید.

  • برداشتن غدد لنفاوی

سرطان حنجره و هیپوفارنکس می‌ تواند به غدد لنفاوی گردن گسترش یابد. اگر پزشک شما فکر می‌ کند که احتمال انتشار غدد لنفاوی وجود دارد، غدد لنفاوی (و سایر بافت‌ های مجاور) ممکن است از گردن شما برداشته شوند. این عمل که کالبد شکافی گردن نامیده می‌ شود، اغلب همزمان با جراحی برداشتن تومور اصلی انجام می‌ شود. این ممکن است برای اطمینان از برداشتن همه غدد لنفاوی که احتمالاً حاوی سرطان هستند لازم باشد. پزشکان بر اساس اندازه و محل تومور و اینکه آیا غدد لنفاوی در آزمایش تصویربرداری بزرگ شده یا غیرطبیعی به نظر می‌ رسند، احتمال گسترش سرطان به غدد لنفاوی را تعیین می‌ کنند.

آیا در جراحی تومور حنجره کل گردن شکافته می‌ شود؟

دو نوع متداول تشریح گردن عبارتند از:

  1. تشریح جامع گردن
  2. کالبد شکافی انتخابی گردن با دامنه کمتر

این روش ها در مقدار بافت برداشته شده از گردن متفاوت هستند.

  • تشریح جامع گردن: در این روش برخی از اعصاب، وریدها و عضلات ممکن است برداشته شوند، در حالی که هنوز همه غدد لنفاوی گردن برداشته می‌ شوند.
  • کالبد شکافی انتخابی گردن: هیچ عصب، ورید یا ماهیچه ای در این نوع برش گردن تحت تأثیر قرار نمی‌ گیرد و تنها غدد لنفاوی در قسمت های انتخابی گردن برداشته می‌ شوند. این نوع جراحی ساختارهای طبیعی کمتری را حذف می‌ کند تا شانه و گردن شما به طور طبیعی کار کنند.

خطرات جراحی تومور حنجره

هر جراحی خطراتی دارد. خطرات عمل برداشتن حنجره عبارتند از:

  • خونریزی بیش از حد
  • کبودی
  • عفونت
  • تورم در دهان یا گلو که می‌ تواند تنفس را سخت کند
  • عوارض جانبی احتمالی طولانی مدت یا دائمی به نوع جراحی بستگی دارد و شامل موارد زیر است:
  • آسیب به اعصاب و سایر بافت های نزدیک سرطان که باعث بی حسی می‌ شود.
  • جای زخم
  • تغییر در نحوه غذا خوردن و بلعیدن
  • تغییر در حس بویایی و چشایی شما
  • تغییر در نحوه صحبت کردن یا عدم توانایی در صحبت کردن به روش قبلی
  • تغییر در نحوه تنفس
  • تغییر در ظاهر شما

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد عوارض جانبی که ممکن است داشته باشید و احتمال عوارض جانبی بعد از جراحی صحبت کنید.

آماده شدن برای جراحی تومور حنجره

تیم مراقبت های بهداشتی شما در مورد گزینه های جراحی که برای شما بهترین هستند با شما صحبت خواهند کرد. حتما این سوالات را بپرسید:

  • چه روشی برای عمل برداشتن حنجره انتخاب خواهد شد؟
  • چه کارهایی که در حین جراحی انجام خواهد شد؟
  • خطرات و عوارض احتمالی جراحی تومور حنجره چیست؟
  • آیا تغییراتی در نحوه صحبت کردن، تنفس یا غذا خوردن شما ایجاد می‌شود؟
  • چه زمانی می‌توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید؟
  • بعد از جراحی چه شکلی خواهید شد؟

بعد از اینکه تمام جزئیات را با جراح در میان گذاشتید، یک فرم رضایت نامه را امضا می‌کنید. این به جراح اجازه می‌ دهد تا جراحی را انجام دهد.

شما همچنین با متخصص بیهوشی ملاقات خواهید کرد و می‌توانید سوالاتی در مورد بیهوشی و تأثیر آن بر شما بپرسید. درست قبل از جراحی تومور حنجره، متخصص بیهوشی یا پرستار بیهوشی داروهای بیهوشی را به شما می دهد تا بخوابید و احساس درد نکنید.

بعد از جراحی تومور حنجره چه انتظاری باید داشته باشم؟

پس از جراحی سرطان حنجره، ممکن است مجبور شوید با روش‌ های جدید خوردن، نوشیدن، صحبت کردن و تنفس سازگار شوید. انواع تغییرات شما به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد.

یادگیری صحبت کردن بعد از جراحی سرطان حنجره

حنجره کامل توانایی صحبت کردن با استفاده از تارهای صوتی را از شما می‌ گیرد. یک درمانگر به نام آسیب شناس گفتار-زبان با شما همکاری می‌ کند تا به شما کمک کند تا دوباره مثل سابق صحبت کنید. اما صدای شما متفاوت خواهد بود. ممکن است بعداً جراحی نیز انجام شود تا به شما کمک کند دوباره صحبت کنید.

اگر کل حنجره شما برداشته شود، باید یاد بگیرید که به روشی جدید صحبت کنید. این به تمرین نیاز دارد. قبل از جراحی یا بلافاصله پس از آن، آسیب شناس گفتار-زبان ممکن است در مورد انتخاب های شما برای گفتار با شما صحبت کند. این شامل:

  1. گفتار مری. برای این رویکرد، آسیب شناس گفتار-زبان به شما یاد می‌ دهد که چگونه هوا را ببلعید و سپس هوا را مانند آروغ از دیواره های گلو آزاد کنید. شما می‌ توانید یاد بگیرید که چگونه از هوای آزاد شده با لب ها، زبان و دندان های خود کلمات را تشکیل دهید.
  2. پونکسیون تراکئوازوفاژیال (TEP). این نوع از جراحی تومور حنجره یا همزمان با برداشتن حنجره و یا به صورت جراحی جداگانه انجام می‌ شود. جراح یک سوراخ کوچک بین نای و مری شما ایجاد می‌ کند و یک دستگاه کوچک را در دهانه قرار می‌ دهد. با تمرین، می‌ توانید با پوشاندن سوراخ و فشار دادن هوا از طریق دستگاه، صحبت کردن را یاد بگیرید. هوا با ارتعاش دیواره های گلوی شما صدا تولید می‌ کند.
  3. حنجره برقی. حنجره برقی وسیله ای کوچک و با باتری است. صدای زمزمه مانند تارهای صوتی ایجاد می‌ کند و لب های خود را حرکت می‌ دهید تا کلمات را تشکیل دهند. برخی از مدل ها در دهان استفاده می‌ شوند، در حالی که مدل های دیگر روی گردن قرار می‌ گیرند.

آیا بعد از جراحی تومور حنجره در تنفس من تغییر ایجاد می‌ شود؟

حنجره همچنین نقش مهمی در نحوه تنفس شما دارد. وقتی تمام حنجره برداشته شد، به روش جدیدی برای تنفس نیاز خواهید داشت. تیم جراحی سوراخی در گردن شما ایجاد می‌کند که تراکئوستومی نامیده می‌ شود. آنها به طور دائم نای شما را که هوا را به ریه ها می‌ برد، به این سوراخ در جلوی گردن شما متصل می‌ کنند. سپس تنفس، سرفه و عطسه از طریق این سوراخ به نام استوما به جای بینی و دهان انجام می‌شود.

ممکن است استوما با لوله ای که از آن تنفس می‌ کنید باز نگه داشته شود. این لوله را لوله تراکئوستومی یا لوله تراشه می‌ نامند. لوله تراشه برای چند هفته در داخل می‌ ماند تا زمانی که پوست اطراف استوما بهبود یابد. برخی از افراد در تمام یا بخشی از زمان به استفاده از لوله تراشه ادامه می‌ دهند. یا می‌ توان آن را برداشت و به جای آن از یک دکمه تراکئوستومی کوچکتر به نام دکمه استوما استفاده کرد. پس از مدتی، برخی افراد از لوله یا دکمه در استومای خود استفاده نمی‌ کنند.

پس از لارنژکتومی جزئی، ممکن است به تراکئوستومی کوتاه مدت نیاز باشد. سپس لوله تراشه برداشته می‌ شود. طی چند هفته آینده، استوما بسته می‌ شود. سپس نفس می‌ کشید و به روش معمول صحبت می‌ کنید، اگرچه ممکن است صدای شما مانند قبل نباشد.

استوما باید به درستی مراقبت شود تا از بروز مشکلات و عوارض جلوگیری شود. تیم مراقبت های بهداشتی به شما کمک می‌کد تا نحوه مراقبت از آن را بیاموزید.

غذا خوردن به تنهایی پس از جراحی تومور حنجره سخت است؟

تا چند روز پس از جراحی حنجره، نمی‌ توانید غذا بخورید یا بنوشید. در ابتدا، مواد مغذی را از طریق یک لوله به یکی از رگ‌ های خود وارد می‌ کنید. این تغذیه IV یا وریدی نامیده می‌ شود.

ظرف یک روز یا بیشتر، دستگاه گوارش شما به حالت عادی باز می‌ گردد. اما شما نمی‌ توانید چیزی قورت دهید زیرا گلوی شما بهبود نیافته است. شما غذاها و مایعات را از طریق لوله تغذیه ای که از طریق بینی و گلو به معده می‌ رود دریافت خواهید کرد. پس از بهبودی گلو، ظرف ۲ یا ۳ هفته خارج می‌ شود. این به شما این امکان را می‌ دهد که دوباره هرچیزی را قورت دهید و از طریق دهان به اندازه کافی غذا بخورید تا وزن خود را حفظ کنید.

بلع در ابتدا ممکن است سخت باشد و ممکن است برای یادگیری نحوه قورت دادن مجدد به کمک یک پرستار یا آسیب شناس گفتار زبان نیاز داشته باشید. با گذشت زمان، شما به یک رژیم غذایی معمولی باز خواهید گشت.

بهبودی در خانه پس از جراحی تومور حنجره

وقتی به خانه می‌ رسید، ممکن است به فعالیت های سبک برگردید. اما برای حدود ۶ هفته نباید هیچ فعالیت سنگینی انجام دهید. تیم مراقبت‌ های بهداشتی به شما می‌ گوید که چه نوع فعالیت‌ هایی در حین بهبودی خوب هستند.

اگر برای برداشتن غدد لنفاوی گردن خود جراحی کرده اید، ممکن است شانه و گردن شما ضعیف شده و سفت شوند. در صورتی که این اتفاق بیفتد، یک فیزیوتراپیست می‌ تواند با تمرینات ویژه به شما کمک کند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرم؟

در صورت داشتن هر یک از این مشکلات پس از جراحی تومور حنجره فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  1. خون ریزی
  2. درد قفسه سینه
  3. مشکلات تنفسی یا تنگی نفس
  4. قرمزی، تورم یا نشت مایع از محل برش
  5. تب ۱۰۰.۵ درجه (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر، یا طبق دستور پزشک
  6. لرز
  7. تغییر در ظاهر یا بوی ادرار شما
  8. .تورم، قرمزی، گرمی یا درد جدید در بازو یا پا

عوامل خطر سرطان حنجره چیست؟

سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات تنباکو خطر ابتلا به سرطان حنجره را تا حد زیادی افزایش می‌ دهد. نوشیدن الکل، به ویژه مقدار زیادی از آن، خطر شما را نیز افزایش می‌دهد و استفاده از الکل و تنباکو با هم خطر را بیشتر می‌ کند.

سایر عوامل خطر سرطان حنجره عبارتند از:

  • سن: سرطان حنجره در افراد ۵۵ ساله و بالاتر بیشتر اتفاق می‌ افتد.
  • جنسیت: مردان بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان و نیاز به جراحی تومور حنجره هستند، احتمالاً به این دلیل که سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل در بین مردان بیشتر اتفاق می‌ افتد.
  • سابقه سرطان سر و گردن: حدود یک نفر از هر چهار نفر (۲۵%) که سرطان سر و گردن داشته اند، دوباره به آن مبتلا می‌ شوند.
  • شغل: افرادی که در محل کار در معرض مواد خاصی قرار دارند در معرض خطر بیشتری هستند. این مواد عبارتند از غبار اسید سولفوریک، گرد و غبار چوب، نیکل، آزبست یا گاز خردل تولیدی. افرادی که با ماشین آلات کار می‌کنند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

سرطان حنجره گاهی اوقات به تیروئید، مری، زبان، ریه ها، کبد و استخوان ها حمله می کند. مراحل سرطان حنجره عبارتند از:

  1. سرطان اولیه حنجره: در مراحل ۰، ۱ و ۲، تومور کوچک است. سرطان فراتر از حنجره گسترش نیافته است.
  2. سرطان پیشرفته حنجره: در مراحل ۳ و ۴، تومور بزرگتر شده است. تارهای صوتی را تحت تأثیر قرار داده یا به غدد لنفاوی یا سایر نواحی بدن حمله کرده است.

مدیریت و درمان تومور حنجره

چه کسی به تشخیص و درمان سرطان و همچنین جراحی تومور حنجره کمک می‌ کند؟ یک تیم مراقبت از سرطان حنجره اغلب از چندین ارائه دهنده از زمینه های مختلف تشکیل شده است:

  • جراحان سر و گردن مراقبت های جراحی را برای تومورها انجام می دهند.
  • انکولوژیست های پرتودرمانی از پرتودرمانی برای درمان سرطان استفاده می‌ کنند.
  • انکولوژیست های پزشکی از داروهایی مانند شیمی درمانی برای درمان سرطان استفاده می‌ کنند.
  • متخصص گوش و حلق و بینی (متخصص گوش، حلق و بینی) بیماری های سر و گردن را درمان می‌ کنند.
  • دندانپزشکان و جراحان دهان خدماتی مانند اشعه ایکس و درمان سرطان دهان را ارائه می‌ دهند.
  • آسیب شناسان گفتار و زبان اختلالات گفتار، زبان، صدا، شناختی و بلع را ارزیابی و درمان می‌ کنند.
  • متخصصان تغذیه ثبت شده به افراد کمک می‌ کنند تا یک رژیم غذایی مغذی را بر اساس سلامت، وضعیت، بیماری یا آسیب خود پیدا کنند.
  • مددکاران اجتماعی می‌ توانند به نگرانی ها رسیدگی کنند و اطلاعاتی را در اختیار بیماران و خانواده ها قرار دهند. آنها همچنین مشاوره، ارجاع به منابع محلی و ملی، اطلاعات در مورد گروه های حمایتی و اطلاعات کمک مالی ارائه می‌ دهند.
  • ارائه دهندگان مراقبت های اولیه اغلب بر مراقبت های پزشکی عمومی در طول درمان سرطان نظارت می‌ کنند.

هزینه جراحی تومور حنجره

هزینه عمل تومور حنجره بعد از ملاقات با جراح، دریافت مشاوره و معاینه و بررسی دقیق آزمایشات مشخص و تعیین می‌ شود. علاوه بر این موارد هزینه جراحی سرطان حنجره به موارد زیر هم وابسته است:

  • اندازه و بزرگی تومور
  • میزان عود کردن سرطان
  • روش انجام عمل جراحی

شما عزیزان می‌ توانید برای دریافت مشاوره رایگان و نیز اطلاع از هزینه جراحی تومور حنجره با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول جراحی حنجره

در صورتی که تراکئوستومی دائمی انجام شده باشد ، باید از طریق حفره روی گلو نفس بکشید. این شرایط تفاوتی با حالت عادی ندارد و باید مثل همیشه تنفس کنید. تنها تفاوت آن این است که ممکن است ابتدا ترشحات زیادی از گلوی شما خارج شود و سرفه داشته باشید.

اگر استوما روی گلو ایجاد شده باشد ، باید حین حمام کردن مراقب باشید تا آب به داخل آن وارد نشود. می توانید از پزشک یا پرستار خود در این مورد راهنمایی بخواهید.

انجام این جراحی می تواند ریسک ابتلا به عفونت قفسه سینه را بالا ببرد. در صورتی که خلط شما تغییر رنگ داد و یا سرفه مزمن داشتید ، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

در صورتی که عمل حنجره کامل انجام شده باشد امکان دارد این حس ها کاهش یابند. علت آن هم این است که دیگر قادر به تنفس از طریق دهان و بینی نخواهید بود. ممکن است این مشکل بعد از چند ماه از بین برود و یا تا مدت ها همراه شما باشد.

زمانی که استوما ایجاد شده باشد ، نمی توانید بدون استفاده از تجهیزات مخصوص شنا کنید. این تجهیزات مانع ورود آب به استوما می شود.

این موضوع ، بستگی به خود بیمار خواهد داشت. برای مثال فاکتورهایی مثل سن ، سلامت کلی و نوع کاری که می کنید روی این مسئله تاثیر می گذارند.

در حالت عادی ، حنجره از نای محافظت می کند و اجازه وارد شدن آب و غذا را به آن نمی دهد. اما اگر حنجره برداشته شود ، نیاز است تا ورودی نای به گردن متصل شود تا غذا وارد ریه نشود.


دکتر سعید سهراب پور

دکتر سعید سهراب پور، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی های درمانی سر و گردن هستم. افتخار دارم که سال ها در زمینه ی درمان بیماری های مختلف گوش، حلق و بینی و همچنین جراحی های مربوط به سر و گردن فعالیت داشته ام. هدف من از ارائه خدمات در این وب سایت ارائه ی اطلاعات مفید و جامع در زمینه بیماری های گوش، حلق و بینی و جراحی های سر و گردن ، پاسخ به سوالات رایج مراجعین و معرفی جدیدترین روش های درمانی است.

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید حقیقت پرست

سلام من یه مدته از گلوم خلط خونی و بد بو میاد
قبلا فقط خلط بود الان درد و سوزش هم داره
میشه راهنمایی کنین که ممکنه سرطان حنجره باشه یا نه؟

پیمان

سلام وقت بخیر
من یک سال پیش هر دو طرف حنجرم زخم شد و یک هفته حرف نزدم کامل حنجرم خوب شد اما الان بازم وقتی حرف میزنم قسمت راست گلوم درد می کنه
باید چیکار کنم متخصص گوش و حلق و بینی میگه مشکلی نداره نه صدات و نه تار های صوتی اما من وقتی حرف میزنم اذیت میشم

دکتر سهراب پور

باید عکس حنجره تون رو ببینیم