مجله پزشکی

انحراف بینی چگونه درمان می شود؟ | دکتر سهراب پور

انحراف بینی یا سپتوم کج زمانی رخ می دهد که ساختار استخوانی ( سپتوم ) که تیغه تقسیم کننده حفره بینی به دو قسمت است ، در مرکز قرار نداشته باشد. تحقیقات نشان می دهد بیشتر افراد به انحراف سپتوم با شدت متفاوت ، دچار هستند و همین انحراف ، تنفس از طریق یک سوراخ یا هر دو سوراخ بینی را تحت تاثیر قرار داده و در برخی موارد نیز باعث بروز عفونت های سینوسی می شود. در اکثر مواقع برای درمان ، از جراحی کردن بینی بهره گرفته می شود. افرادی که دچار این ناصافی در سپتوم هستند ، چه احساسی را تجربه می کنند ، علائم این عارضه چیست و چگونه بهترین جراح بینی تهران ، آن را شناسایی کرده و تحت درمان قرار می دهد؟ پاسخ این سوالات و بیشتر را در ادامه این مقاله از دکتر سعید سهراب پور بهترین جراح بینی تهران ملاحظه خواهید کرد.

انحراف بینی - دکتر سعید سهراب پور

علائم انحراف در سپتوم

بسیاری از افرادی که دچار انحراف بینی هستند از وجود آن بی اطلاعند چون هیچ علامت یا نشانه ای از قبیل دشواری تنفس از راه بینی را تجربه نمی کنند. برخی از علائم رایجی که می تواند نشانه وجود این انحراف تیغه در سپتوم بینی باشد شامل موارد زیر است:

• نفس کشیدن از یک سوراخ بینی ، سخت است.
  • فرد دچار خون دماغ می شود.
  • عفونت های سینوسی اتفاق می افتد.
  • فرد بزرگسال ، در طول خواب از راه دهان نفس می کشد و صدای نفس کشیدن نوزاد یا کودک ، در هنگام خواب شنیده می شود.

انحراف تیغه بینی ، چگونه درمان می شود؟

با توجه به اینکه این انحراف در بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارد ، در بسیاری از موارد درمان خاصی  مورد نیاز نخواهد بود. در صورتی که علائم تشدید شود یا نشانه های جدیدی پدیدار گردد ، مراجعه به پزشک متخصص یا اوتولارینگولوژیست ضروری است. پزشک ، در صورت نیاز ، برای ترمیم و درمان انحراف بینی ، جراحی را توصیه می کند.

جراحی انحراف بینی در تهران

جراحی ، تنها درمانی است که قدرت اصلاح و رفع انحراف موجود در ساختار سپتوم را دارد. در صورتی که گزینه های بدون جراحی ، موفق به تسکین علائم نشوند ، پزشک ، بر اساس تشخیص خود ، یکی از دو نوع جراحی زیر را برای رفع انحراف در تیغه بینی ، توصیه می کند:

• سپتوپلاستی : سپتوپلاستی ، گزینه برتر جراحی در درمان انحراف سپتوم است. این جراحی از طریق سوراخ های بینی انجام می شود و اغلب نیازی به ایجاد برش نبوده و کبودی نیز در اطراف ناحیه جراحی شده ، اتفاق نخواهد افتاد. بر حسب شدت انحراف بینی ، گاهی در کنار این جراحی ، عمل بینی یا جراحی سینوس نیز به طور همزمان ، انجام می شود.
  • جراحی بینی : این پروسیجر ، شکل ظاهری بینی را از طریق ایجاد تغییراتی در چارچوب استخوانی و غضروفی بینی ، بهبود می دهد. این جراحی تحت یکی از دو تکنیک عمل بینی بسته یا باز انجام می شود و بعد از عمل ، بینی متورم شده و دچار کبودی خواهد شد. برای اطمینان از پیشرفت مطلوب روند بهبود ، روی بینی گچ گرفته می شود و این گچ اغلب بعد از یک دوره 5-7 روزه ، برداشته خواهد شد.

اگر انحراف در بینی درمان نشود ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حدود 80 درصد مردم در تیغه بینی شان انحراف دارند ولی تعداد کمی از آنها علائم جدی یا انسداد کامل بینی را تجربه می کنند. اگر علائم ، جدی یا آزار دهنده نباشد ، اصلاً نیازی به درمان ندارد اما در صورتی که فرد دچار مشکلاتی از قبیل خون دماغ یا عفونت های مکرر سینوسی شود یا نتواند به راحتی از راه بینی نفس بکشد ، مراجعه به بهترین دکتر بینی تهران برای آزمایش و تشخیص در

مان مناسب ، ضروری خواهد بود.

درمان سپتوم کج اغلب با گزینه های بدون جراحی انحراف بینی انجام می شود ولی در برخی موارد ، این گزینه ها تاثیر مثبتی را برجای نمی گذارند و در چنین شرایطی ، جراحی برای درمان مشکل ، یک ضرورت خواهد بود.

درمان خانگی انحراف بینی

انحراف سپتوم ، مقدار فضا در یک مجرای بینی را با مقادیر متفاوت ، کاهش می دهد. برخی روش های بدون جراحی وجود دارند که می توانند به کاهش احساس گرفتگی در بینی کمک کند :

• درمان آلرژی یا آسم : بیماری های تنفسی ، التهاب و ورم بینی را افزایش می دهد بنابراین مدیریت حساسیت های فصلی و آسم در افراد مبتلا ، می تواند به کاهش علائم انحراف بینی کمک کند.
  • استفاده از اسپری کورتیکواستروئید
  • استفاده از داروهای ضد احتقان
  • مصرف آنتی هیستامین
  • استفاده از دستگاه رطوبت ساز در اتاق
  • شستشوی بینی یا محلول سالین
  • ترک استعمال سیگار

البته ، لازم به ذکر است که مصرف داروهایی که در این بخش نام برده شد ، باید با مشورت پزشک و بر اساس صلاحدید او انجام شود.

آیا انحراف دماغ بعد از درمان ، باز می گردد؟

گاهی ممکن است بعد از جراحی ، سپتوم دوباره به موقعیت اولیه خود بازگردد ولی احتمال آن بسیار کم است. در صورت وقوع چنین اتفاقی ، جراحی بینی ترمیمی یا نوع دیگری از جراحی بینی یا استفاده از گزینه های بدون جراحی ، توصیه می شود.

هزینه جراحی انحراف بینی در تهران

خبر خوب این است که اگر این جراحی  با هدف درمانی انجام شده باشد تا علائم مربوط به انسداد بینی ، دشواری تنفس و سینوزیت مزمن کاهش پیدا کند ، بیشتر شرکت های بیمه ، حداقل بخشی از هزینه های جراحی انحراف بینی در شهر تهران را متقبل می شوند. اما در صورتی که هدف دنبال شده در جراحی ، مطلقاً زیبایی باشد ، بیمار باید کل هزینه را از جیب خود بپردازد.

چگونه برای عمل بینی منحرف آماده شویم؟

• تاثیر بیهوشی باعث می شود که بعد از عمل ، نتوانید رانندگی کنید. بهتر است هماهنگی های لازم با یکی از دوستان یا نزدیکان را انجام دهید تا بعد از اجرای پروسیجر ، شما را به منزل بازگردانده و حداقل برای 24 ساعت از شما مراقبت کند.
  • اگر دارو یا مکمل هایی مصرف می کنید که تاثیرات رقیق کنندگی خون دارند ، حتماً در هفته های منتهی به روز جراحی انحراف بینی ، اقدام به ترک مصرف آنها کنید.
  • حتماً یک برنامه غذایی سالم حاوی ویتامین ها و مواد مغذی را مصرف کنید تا بدن تان بتواند در دوره بهبود ، موفق عمل کند.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

پروسه ریکاوری در هر فرد ، یک مسیر متفاوت را طی می کند. پزشک ، اطلاعات ویژه درباره آنچه در این فاز به آن نیاز پیدا خواهید کرد را در اختیارتان قرار می دهد. برخی از این ملاحظات شامل موارد زیر می باشد:

• تا یک هفته بعد از عمل انحراف بینی ، فین نکنید. فین کردن ، پروسه درمان را مختل می کند.
  • روی صورت ، کمپرس یخ قرار دهید. قرار دادن کمپرس یخ در طول چند روز اول بعد از عمل ، در فواصل زمانی 15 دقیقه ای می تواند به کاهش ورم کمک کند.
  • بینی را با محلول سالین ، شستشو دهید. در طول هفته اول بعد از عمل ، توصیه می شود 2-4 بار در روز ، مجاری بینی را آبکشی کنید.
  • از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی سنگین یا هر گونه فعالیتی که فکر می کنید می تواند باعث وارد آمدن فشار به محل جراحی شده شود ، تا مدت زمان توصیه شده توسط جراح ، خودداری کنید.
  • سرتان را تا حد امکان خم نکنید. خم کردن سر باعث شدت یافتن جریان خون به صورت و بینی شده و ممکن است به بافت های تازه ترمیم شده ، آسیب وارد کند.
  • سیگار نکشید و از مصرف الکل خوددای کنید.

دکتر سعید سهراب پور

دکتر سعید سهراب پور، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی های درمانی سر و گردن هستم. افتخار دارم که سال ها در زمینه ی درمان بیماری های مختلف گوش، حلق و بینی و همچنین جراحی های مربوط به سر و گردن فعالیت داشته ام. هدف من از ارائه خدمات در این وب سایت ارائه ی اطلاعات مفید و جامع در زمینه بیماری های گوش، حلق و بینی و جراحی های سر و گردن ، پاسخ به سوالات رایج مراجعین و معرفی جدیدترین روش های درمانی است.

امتیاز برای مقاله